TÍTOL DE LA SITUACIÓ D’APRENENTATGE
“HOW CAN LITERATURE HELP UNIFY PEOPLE AGAINST SOCIETAL PROBLEMS?”
En aquesta SITUACIÓ D’APRENENTATGE, l’alumnat explorarà diversos temes de la novel·la “Oliver Twist” de Charles Dickens i compararan la seva rellevància en l’època victoriana i l’actualitat mitjançant l’ús d’un documental interactiu. “Oliver Twist” retrata de manera crua i realista la vida dels nens en situació de pobresa i marginalitat al segle XIX a Anglaterra i el que pretenc és que l’alumnat ho compari i contrasti amb la seva situació actual, utilitzant la literatura com a vehicle per fer canvis socials.
OBJECTIUS D’APRENENTATGE
1r OBJECTIU: a) Exercir la ciutadania democràtica, des d’una perspectiva global, i adquirir una consciència cívica responsable, inspirada en la Declaració Universal dels Drets Humans i en els valors de l’ordenament jurídic d’àmbit autonòmic i estatal, que fomenti la corresponsabilitat en la construcció d’una societat justa i equitativa.
2n OBJECTIU: h) Conèixer i valorar críticament les realitats del món contemporani, els seus antecedents històrics i els principals factors de la seva evolució. Participar de manera solidària en el desenvolupament i la millora del seu entorn social i reconèixer l’aportació dels homes i de les dones que han contribuït a crear-lo.
b) Consolidar una maduresa personal i social que els permeti actuar de manera respectuosa, responsable i autònoma i desenvolupar l’esperit crític.
3r OBJECTIU: c) Fomentar la igualtat efectiva de drets i oportunitats de dones i homes, analitzar i valorar críticament les desigualtats existents, i impulsar la igualtat real i la no-discriminació per raó de sexe, edat, o qualsevol altra condició o circumstància personal o social.
ACTIVITAT 1: (DINS L’AULA: 10 minuts)
OBJECTIU: Per avaluar els coneixements previs proposo a l’alumnat que de manera INDIVIDUAL, respongui un qüestionari previ. Adjunto diferents qüestionaris per fer en dies diferents i sobre aspectes que m’interessa que treballin al llarg de la unitat didàctica.:
- VICTORIAN ERA KAHOOT: https://create.kahoot.it/share/victorias-reign/1f96acfc-8c83-4502-9c92-1fafbd26e80d
- CHARLES DICKENS TRIVIAL CHALLENGE: QUIZZIZ: https://quizizz.com/admin/quiz/5ab29c7215e4350019fd9d89/charles-dickens https://www.educationquizzes.com/specialist/books/author—charles-dickens-0002/
- OLIVER TWIST: WORDWALL: https://wordwall.net/resource/97965/english/oliver-twist-quiz
Aquesta activitat permet el treball en línia amb l’alumnat a través dels seus portàtils o dispositius mòbils, i graduant el nivell de dificultat en funció del seu nivell d’anglès (reforç o ampliació). Els resultats del/s qüestionari/s serviran per destacar aspectes clau i interessants. També ens serviran per centrar-nos en àrees on l’alumnat poden necessitar més ajuda o aclariments.
ACTIVITAT 2: (IMPLEMENTACIÓ: FORA DE L’AULA)
OBJECTIU: Aquesta ACTIVITAT COL·LABORATIVA ajuda a l’alumnat a identificar i predir temes relacionats amb la novel·la “Oliver Twist”. Mitjançant l’ús d’imatges, vull implicar les seves habilitats visuals i analítiques per fer conjectures informades sobre els temes que poden aparèixer al projecte. Un cop identificats els temes (pobresa, desigualtats i discriminació per raó de gènere, els drets dels infants, el dret a l’educació, tipus de famílies, la parcialitat de la justícia, el dret a una vivenda digna i a atenció mèdica… ) l’alumnat en grups cooperatius, dissenyaran una INFOGRAFIA amb CANVA (https://www.canva.com/ca_es/) sobre el tema escollit recopilant dades sobre la situació d’aquest tema en l’actualitat, per saber si ha millorat o no, la qual cosa implica investigar sobre la temàtica escollida i buscar informació actualitzada i rellevant. La infografia hauria de contenir gràfics, imatges i text que ajudin a visualitzar i entendre les dades recopilades, i un cop acabada, la pujaran al Classroom de l’assignatura.
COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES: LLENGUA ESTRANGERA: ANGLÈS
Competència 3: Produir textos orals i multi modals amb la coherència, la claredat i el registre adequats, atenent les convencions pròpies dels diferents gèneres discursius, i participar en interaccions orals variades de manera activa i espontània, i amb suficient fluïdesa i precisió, per expressar idees, sentiments i conceptes, construir coneixement i establir vincles personals.
Competència 4: Comprendre, interpretar i valorar, amb sentit crític i diferents propòsits de lectura, textos escrits i multi modals, reconeixent les idees principals i les línies argumentals, integrant la informació explícita, identificant i inferint la intenció de l’emissor, reflexionant sobre el contingut i la forma i avaluant-ne la qualitat i fiabilitat per tal de construir coneixement i donar resposta a necessitats i interessos comunicatius diversos.
Competència 7: Seleccionar i llegir de manera autònoma obres rellevants de la literatura en llengua estrangera com a font de plaer i coneixement, configurant un itinerari lector que s’enriqueixi progressivament quant a diversitat, complexitat i qualitat de les obres, i compartir experiències lectores per construir la pròpia identitat lectora i gaudir de la dimensió social de la lectura.
Juana Antonia Nuñez Vargas
LES MEVES REFLEXIONS SOBRE ELS AVANTATGE E INCONVENIENTS A L’HORA DE DISSENYAR ACTIVITATS PER SER REALITZADES DINS I FORA DE L’AULA
1.1. Avantatges de les activitats a l’aula: El professorat pot supervisar i guiar les activitats a l’aula, assegurant-se que l’alumnat entengui i estigui fent el que es demana.
L’aula disposa de molts recursos, com ara llibres, equips informàtics i materials d’art, que poden ser útils per als alumnes durant les activitats.
L’alumnat pot interactuar entre ell i amb el professorat en temps real, cosa que pot afavorir la discussió, la reflexió i el pensament crític.
Foment de l’aprenentatge col·laboratiu: Les activitats a l’aula poden fomentar la cooperació entre els alumnes, cosa que pot ajudar a desenvolupar les seves habilitats socials.
1.2. Inconvenients de les activitats a l’aula: Les activitats a l’aula estan subjectes a limitacions de temps i espai, la qual cosa pot afectar la flexibilitat i la creativitat de les activitats.
Les activitats a l’aula poden ser interrompudes per altres activitats o factors externs, com ara sorolls o interrupcions imprevistes. L’alumnat pot sentir-se cohibit durant les activitats a l’aula si senten que altres alumnes o el professorat està constantment vigilant el que fan.
En funció del nombre d’alumnes, pot ser difícil personalitzar les activitats per satisfer les necessitats individuals de cadascun d’ells.
2.1. Avantatges de les activitats fora de l’aula: Les activitats fora de l’aula poden ser més flexibles en termes de temps i espai, permetent als alumnes explorar els temes a fons i de manera més autònoma, i poden proporcionar als alumnes noves experiències i oportunitats d’aprenentatge que no estan disponibles a l’aula.
Les activitats fora de l’aula poden fomentar la creativitat i l’exploració personal, ja que els alumnes poden interactuar amb el món real i experimentar noves coses.
Les activitats fora de l’aula poden ajudar l’alumnat a aplicar els seus coneixements en situacions de la vida real, i poden ajudar-los a desenvolupar habilitats socials i emocionals, així com a fomentar la confiança en si mateixos.
2.2. Inconvenients de les activitats fora de l’aula: El professor pot tenir menys control sobre l’activitat i les circumstàncies que l’envolten.
Les activitats fora d’aula poden ser més costoses i logísticament més complicades per organitzar i poden crear diferents nivells de comoditat i seguretat per als alumnes, especialment si estan exposats a situacions desconegudes o incòmodes.
Les activitats fora d’aula poden ser menys efectives en quant a la transmissió d’informació, ja que els alumnes poden estar més distrets o enfocats en altres aspectes de l’activitat.