Propostes de Millora per a l’Ús Inclusiu de les Tecnologies a l’Aula
A continuació, es presenten tres situacions d’aula on l’ús de les tecnologies podria ser millorable amb propostes de millora per tal de fer-les front.
Comencem, doncs, amb l’accés limitat a recursos digitals. En un grup d’alumnes amb accés desigual a la tecnologia, plantejo com es pot garantir que tothom tingui accés equitatiu als continguts digitals.
- Problemes detectats: la desigualtat d’accés a dispositius o a internet entre els alumnes.
- Proposta de millora: Implementar a nivell del centre programes de préstec de dispositius i proporcionar materials que es puguin descarregar per accedir-hi fora de línia. Això pot incloure l’ús de plataformes com Google Classroom amb contingut disponible offline. També, es podrien habilitar punts de connexió Wi-Fi gratuïts al centre o tenir convenis amb biblioteques o centres locals per garantir l’accés equitatiu als recursos educatius.
Seguim amb el segon punt, la participació reduïda en activitats digitals. Alguns alumnes no participen activament en activitats digitals i mostren poc interès per les eines tecnològiques proposades.
- Problemes detectats: Alguns alumnes no es mostren motivats per participar en activitats digitals i demostren poc interès per les eines tecnològiques.
- Proposta de millora: Introduir elements de gamificació amb eines com Kahoot o Quizizz per fer les activitats més atractives i interactives. També es pot promoure el treball col·laboratiu mitjançant eines com Padlet, fomentant activitats en grup que permetin una implicació més activa. Així, es facilita un entorn motivador que desperta interès de l’alumnat en les activitats digitals.
Pel que fa, a l’última situació basada en la necessitat d’adaptació dels recursos digitals es proposa que els recursos digitals disponibles no són accessibles o adaptats per a alumnes amb necessitats especials.
- Problemes detectats: Els recursos digitals no són accessibles per a tots l’alumnat, especialment per aquells amb necessitats visuals o auditives.
- Proposta de millora: Adaptar els recursos amb subtítols, audiodescripcions i formats accessibles per a discapacitats visuals o auditives, com NaturalReader o el lector de pantalla de Google Docs. També, es podrien utilitzar plataformes com Microsoft Edge, que permet augmentar la mida del text i adaptar continguts visuals, garantint així que els materials siguin comprensibles per a tots i cadascun dels i les alummes de l’aula.
Deixa un comentari