Com la qualitat de l’aire afecta la nostra salut i rendiment a l’escola?
Amb l’activitat “Com la qualitat de l’aire afecta la nostra salut i rendiment a l’escola?” es pretén que l’alumnat de 2n de Batxillerat explori com diferents factors de l’aire que respirem a l’aula poden influir en el seu rendiment acadèmic. Així doncs, treballant en grups, els estudiants investigaran elements com la temperatura, la concentració de diòxid de carboni i el nivell de soroll en diferents espais del centre. A partir de les dades recollides, compararan resultats, en trauran conclusions i elaboraran propostes per millorar la qualitat de l’ambient escolar, amb beneficis tant per a l’alumnat com per al personal del centre.
Objectius de l’Activitat
- Comprendre la relació entre la qualitat de l’aire i el rendiment acadèmic. A través d’una observació pràctica, els estudiants descobriran com les condicions ambientals poden afectar la concentració i el benestar.
- Desenvolupar competències digitals en el tractament i interpretació de dades. Mitjançant l’ús de sensors i eines digitals, els alumnes aprendran a recollir, analitzar i interpretar dades relacionades amb el medi ambient.
- Fomentar la consciència ambiental i l’esperit crític envers els ODS. L’activitat contribuirà a entendre la importància de l’ODS 3 (Salut i Benestar) i l’ODS 13 (Acció pel Clima) i com el seu acompliment impacta en el context escolar i en la societat.
Descripció de l’Activitat
En aquesta activitat s’està plantejant un projecte de caràcter interdisciplinari molt interessant on els estudiants tindran l’oportunitat d’analitzar la qualitat de l’aire a l’aula. S’utilitzaran sensors per mesurar els nivells de CO₂, la temperatura i el soroll. Els alumnes treballaran en grups i:
- Instal·laran els sensors en diferents punts de l’aula. Per fer-ho faran ús de dispositius amb els quals ja estan familiaritzats com son les plaques Micro:Bit.
- Recolliran les dades durant períodes específics de la jornada escolar, concretament es farien mesures cada 30 minuts i en diferents moments com a l’hora de l’esbarjo o durant les classes de les diferents matèries.
- Analitzaran els resultats per identificar com aquestes variables afecten l’entorn d’aprenentatge, és a dir, quin impacte tenen en qüestions com el rendiment acadèmic de l’alumnat.
Competències Digitals Treballades
En aquesta activitat es preveu que l’alumnat desenvolupi les següents competències digitals:
- Tractament de la Informació i de les Dades (Competència 6.1): Els alumnes aprendran a gestionar les dades recollides amb eines digitals, com fulls de càlcul, per interpretar els resultats de manera crítica i presentar la informació de forma comprensible.
- Creació de Continguts Digitals (Competència 6.3): A partir de les dades recollides, els alumnes elaboraran informes visuals (infografies, gràfics) que permetran visualitzar els resultats de manera efectiva i atraient.
Coneixements, Habilitats i Actituds
La realització d’aquesta activitat preveu que l’alumnat desenvolupi una sèrie de coneixements, habilitats i actituds. Concretament en l’estudi dels paràmetres de qualitat de l’aire i el seu impacte es preveuen treballar les següents:
- Coneixements: Conceptes sobre la qualitat de l’aire, efectes del CO₂ en el benestar, i els Objectius de Desenvolupament Sostenible.
- Habilitats: Gestió i tractament de dades, creació de continguts visuals, ús d’eines digitals.
- Actituds: Responsabilitat ambiental, pensament crític i col·laboració en treballs interdisciplinaris.
Nivell Educatiu
L’activitat està dirigida a 2n de Batxillerat dins de la matèria dels ODS (Objectius de Desenvolupament Sostenible), en un marc interdisciplinari.
Criteris d’Avaluació
A l’hora d’avaluar l’activitat es tindran en compte els següents criteris d’avaluació:
- Anàlisi i Interpretació de Dades (competència 6.1): Avaluar la capacitat dels estudiants per recollir, gestionar i interpretar les dades de qualitat de l’aire, seguint indicadors com:
- Utilització d’eines digitals per al tractament de dades.
- Precisió en l’anàlisi i capacitat per interpretar l’impacte de la qualitat de l’aire en l’aprenentatge.

2. Creació de Continguts Digitals (competència 6.3): Es valorarà la creativitat i la claredat amb què presenten els resultats, a través d’infografies o altres formats visuals com presentacions digitals.

Recursos
Per dur a terme l’activitat es farà ús dels següents recursos:
- Sensors de CO₂, temperatura i soroll. Per exemple sonòmetres per mesurar els nivells de soroll, termòmetres per mesurar la temperatura i fins i tot es poden programar elements tecnològics com plaques micro:Bit.
- Dispositius electrònics (ordinadors o tauletes) per a l’anàlisi de dades
- Programari de tractament de dades (fulls de càlcul, eines per crear infografies)
Desenvolupament i Documentació
- Redacció de l’enunciat de l’activitat: En aquesta fase s’inclouran els objectius, metodologia, fases de treball i els criteris d’avaluació.
- Elaboració d’informes digitals: Així mateix, com a part de l’activitat aquesta implicarà que els alumnes documentaran tot el procés, des de la recollida de dades fins a les conclusions finals en una presentació.
Presentació
Els alumnes hauran de presentar els resultats que han obtingut i interpretat davant de la classe. D’aquesta manera, podran millorar les seves habilitats de comunicació digital i presentació en públic, que són molt importants per desenvolupar la competència digital en l’àmbit educatiu. Aquesta activitat no només ajuda a potenciar aquestes competències digitals, sinó que també promou una comprensió pràctica dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) dins d’un context real i aplicat a l’entorn escolar.
Deixa un comentari