Millora de les Pràctiques Avaluatives i la Competència Digital dels Alumnes
Contextualització del Centre i Justificació de la Tria

L’Institut Ramon Barbat i Miracle és un centre que destaca per l’ús creixent de les tecnologies digitals entre el personal docent, però encara hi ha àmbits crítics on el grau de digitalització es manté en nivells mitjans o baixos. Així doncs, l’avaluació, una peça clau per guiar l’aprenentatge, és una de les àrees que necessita més desenvolupament. D’acord amb l’informe SELFIE i la rúbrica de l’Estratègia Digital de Centre (EDC), he pogut identificar dues mancances principals en aquesta àrea: retroalimentació formativa i anàlisi de dades per a la personalització de l’aprenentatge.

La primera és la retroalimentació formativa. Encara que actualment, molts docents utilitzen entorns virtuals com Google Classroom per compartir tasques i qualificacions, sovint, la retroalimentació personalitzada es limita a comentaris senzills i generals que acompanyen una nota, sense possibilitat de revisió prèvia per part de l’alumne. Això contrasta amb les pràctiques d’avaluació formativa més efectives, que fomenten la millora continuada de l’alumnat abans de l’avaluació final.

En segon lloc, cal fer esment en com es du a terme l’anàlisi de dades. En aquest sentit, la utilització de dades acadèmiques al nostre centre es centra majoritàriament en l’obtenció de mitjanes trimestrals, però no s’arriba a aprofitar el potencial de les tecnologies per realitzar anàlisis més profundes. Així doncs, aquesta manca d’estratègia impedeix una personalització real de l’aprenentatge, especialment per als alumnes amb necessitats educatives específiques.

Aquests aspectes estan estretament vinculats als mòduls de formació del curs de competència digital B2, que han incidit entre d’altres aspectes en l’ús d’eines digitals per millorar l’avaluació i el seguiment acadèmic. La seva millora contribuiria a un entorn d’aprenentatge més personalitzat i inclusiu, augmentant tant la qualitat educativa com la satisfacció de l’alumnat i el professorat.

Propostes de Millora

Com a propostes de millora d’aquests aspectes que he proposat anteriorment plantejo les següents:

D’una banda, es pot dur a terme una ampliació de la Retroalimentació Formativa. La proposta aquí consistiria en generalitzar l’ús de Google Classroom, Google Forms i Corubrics per oferir una retroalimentació formativa detallada i personalitzada, donant a l’alumnat oportunitats per revisar i millorar les seves tasques abans de rebre una qualificació.

Les accions que es poden portar a cap per assolir aquesta proposta es basen en: 

  1. Sessions formatives: Es duran a terme sessions trimestrals obligatòries per al professorat, centrades en l’ús de Corubrics i altres eines per crear rúbriques digitals. Aquestes sessions seran pràctiques i orientades a casos reals del centre, assegurant que els docents aprenguin a utilitzar les eines en contextos quotidians.
  2. Implantació progressiva: Durant el primer trimestre, es realitzarà una prova pilot en diversos cursos i assignatures, monitoritzant com es percep la retroalimentació per part dels alumnes i la seva incidència en les tasques revisades.
  3. Seguiment i ajustament: Un equip coordinador revisarà les pràctiques adoptades i oferirà retroalimentació al professorat, ajustant les metodologies segons els resultats obtinguts.

D’altra banda, es pot dur a terme una Personalització de l’Aprenentatge a través de l’Anàlisi de Dades. La proposta en aquest cas consistiria en establir processos i eines que permetin un seguiment detallat i continuat del progrés acadèmic dels estudiants, utilitzant aplicacions com Additio i Excel per analitzar dades i prendre decisions educatives informades.

Les accions que es poden portar a cap per assolir aquesta proposta es basen en: 

  1. Definició d’indicadors clau: Es dissenyaran indicadors de seguiment que cobreixin aspectes com l’evolució de les competències digitals, el progrés en les matèries troncals i la participació en activitats col·laboratives.
  2. Formació en anàlisi de dades: Els docents rebran formació específica per interpretar dades acadèmiques i utilitzar-les per adaptar les seves estratègies d’ensenyament.
  3. Plans d’acció personalitzats: Basant-se en l’anàlisi de dades, es dissenyaran plans d’aprenentatge individualitzats per alumnes amb dificultats o amb un alt potencial, ajustant continguts i metodologies.

Amb tot l’esmentat, aquestes propostes permetran millorar significativament la qualitat de l’avaluació i el seguiment acadèmic. Els alumnes rebran una retroalimentació més rica i tindran més oportunitats per millorar les seves tasques. Això no només reforçarà les seves competències acadèmiques, sinó que també augmentarà la seva motivació i autonomia. Pel que fa al professorat, l’ús d’eines digitals per a l’anàlisi de dades facilitarà una millor comprensió de les necessitats educatives de cada estudiant, contribuint a un ensenyament més inclusiu i personalitzat.

 

Bibliografia

El material sobre el qual he basat la meva proposta de millora de l’EDC del centre Institut Ramon Barbat és:

  1. La Graella d’objectius, temporització, planificació i seguiment, avaluació  de l’Ins Ramon Barbat (enllaç).
  2. SELFIE resultats. (enllaç).
  3. Institut Ramon Barbat – Resum de l’EDC. (enllaç).