Després de reflexionar sobre la meva pròpia pràctica docent digital, he arribat a la conclusió dels següents 2 punts forts:

En primer lloc, la competència digital em dona la possibilitat de cercar informació i recursos didàctics molt més ràpids. Amb l’accés tan universal d’internet que tenim avui com a docent considero que és de vital importància fer servir tot allò que ens possibilita. Obtenint informació i recursos d’una manera molt àgil. Tasca que ajuda al docent a utilitzar el temps en altres tasques igual d’importants com la programació o la realització de l’avaluació de l’alumnat. No obstant això, per aquestes dues tasques que he mencionat també es veu condicionat de manera positiva l’ús de les tecnologies, facilitant la feina i dotant-la d’una combinació perfecta entre senzillesa i versatilitat.

En segon lloc, un aspecte tècnic que també em dona per a reflexionar és l’ús de les eines que als centres educatius hi ha. Com a docent interí he treballat en molts i diversos centres educatius i tots tenien en comú que molts dels ordinadors de sobretaula estan obsolets. És cert que el departament va enviar un ordinador portàtil molt més funcional que va resoldre aquest desfasament digital, però a tall de reflexió considero que estaria bé que aquests aparells tecnològics desfasats, per la quantitat de memòria RAM que tenen i la lentitud de processament que ofereixen siguin retirats o substituïts per altres opcions més actuals i funcionals. Entenc que la despesa econòmica és important, però la competència digital ha arribat per quedar-se i dotant als centres educatius de tecnologia més útil ho compensaríem.

A més, m’agradaria afegir quatre possibles millores que considero que podria assolir. La primera millora a assolir és l’organització de les pàgines web de recursos i informació didàctica. M’agradaria optimitzar més el temps de cerca i preparar un lloc en línia on pugui guardar diferents enllaços i poder accedir a ells ràpidament. La segona millora seria la contrastació de la informació de manera més crítica. Fer servir diferents fonts d’informació i comparar diferents elements per assegurar-me de la seva validesa. La tercera millora està relacionada amb la ciberseguretat, no sols per a la meva vida professional, també com a objectiu d’ensenyament per al meu alumnat. Cada vegada abans l’alumnat més jove fa servir les xarxes socials i internet, és per aquest motiu que cal formar en seguretat digital. Finalment, la quarta millora que m’agradaria aconseguir és la de poder dur a terme un manteniment del software i del hardware. Pel que fa al software, esborrar el cache innecessari, vigilar documents que puguin ser un perill, controlar l’ús de la RAM i de la CPU de programes que no faig servir amb quotidianitat, etc. Pel que fa al hardware, és important limitar les tecles, la pantalla i l’interior de l’ordinador, evitant així l’acumulació de pols.

A tall de conclusió sobre aquestes reflexions esmentar que considero important el bon ús de la tecnologia, entenent aquest bon ús no com l’ensenyament particular com una assignatura individual, fer-ho com un coneixement transversal i útil per a tots els sabers bàsics de l’ensenyament, a tot arreu es pot fer servir les tecnologies com un aspecte globalitzat. És necessari que l’àmbit digital estigui present en totes les situacions d’aprenentatge possible, dotant d’un nivell major, ja que els beneficis de fer servir les tecnologies són moltes: fomenta l’autonomia de l’alumnat, ajuda a treballar en equip i de manera col·laborativa, potencia un major pensament crític, agilitza la comunicació entre tota la comunitat educativa, incrementa la motivació, etc.

Una vegada consultada la web de formació docent en cultura digital del Departament d’Educació he triat aquesta formació perquè considero que podria millorar els meus aspectes tècnics i metodològics de l’àmbit digital:

Scratch: creativitat i enginy a l’aula

Es tracta d’una formació on podria treballar la programació i la robòtica, dos aspectes que m’agradaria potenciar dins dels meus coneixements digitals. He escollit aquesta formació perquè considero que la programació i la robòtica, en cert grau, són el present i el futur de la nostra societat, cal formar a l’alumnat no sol amb el nostre passat i pel nostre present, també és important preparar-los per al futur. L’aprenentatge de programar en Scratch és molt interessant per introduir a l’alumnat el món de la programació, és un programa molt didàctic i visualment molt intuïtiu.

Per finalitzar, aquesta formació em pot aportar un coneixement que millori la meva capacitat de treballar la creativitat i enginy a l’aula, dos aspectes molt rellevants però amb una complexió considerable. Per aquest motiu he escollit aquesta formació, m’agradaria reduir aquesta complexió i fer que la meva tasca docent estigui acompanyada de tasques on la creativitat i l’enginy siguin protagonistes.