Situació d’ensenyament-aprenentatge seleccionada:

Dins de la programació, hem seleccionat una activitat en què l’alumnat treballarà en grups per investigar i analitzar informació relacionada amb un tema d’interès actual: L’escalfament global i la contaminació de l’atmosfera.

Aquesta activitat s’inclou en el marc de l’assignatura de ciències socials a 5è de primària. Una situació d’ensenyament-aprenentatge que s’introdueix a l’alumnat després de veure una notícia a la pissarra digital que a tothom genera curiositat.

La utilització de la pissarra digital permet presentar la notícia d’una manera atractiva i interactiva, amb recursos visuals i multimèdia que enriqueixen l’experiència d’aprenentatge. Després de veure la notícia, es poden plantejar preguntes als alumnes per estimular la seva participació i reflexió crítica. A partir d’aquí, es poden proposar activitats de recerca, debat, anàlisi de dades o elaboració de treballs relacionats amb el tema de la notícia, fomentant així la investigació, la comprensió i la capacitat d’expressió oral i escrita dels alumnes.

Aquesta metodologia promou l’aprenentatge actiu i participatiu, ja que els alumnes s’implicaran en la seva pròpia formació, fomentant l’autonomia i la responsabilitat. A més, aquesta activitat també promou el desenvolupament de competències digitals, ja que implica l’ús de la tecnologia digital com a eina d’aprenentatge i comunicació.

En resum, aquesta situació d’ensenyament-aprenentatge que es genera després de veure una notícia a la pissarra digital permet aprofundir en els continguts de ciències socials de manera motivadora i significativa, estimulant la curiositat, la investigació i el diàleg entre l’alumnat.

Competència digital de l’alumnat treballada:

L’activitat té com a objectiu treballar l’alfabetització mediàtica en el tractament de la informació i les dades. Mitjançant la recopilació, l’anàlisi crítica i la selecció de fonts d’informació, els alumnes desenvoluparan habilitats per a avaluar la fiabilitat i la veracitat de les fonts, així com per interpretar la informació presentada.

Coneixements, habilitats o actituds sobre l’alfabetització mediàtica que entren en joc:

Els alumnes necessitaran conèixer els principis fonamentals de l’alfabetització mediàtica, com:

  • La importància de contrastar la informació en diferents fonts,
  • Identificar possible informació sesgada i manipulada.
  • Comprendre el funcionament dels mitjans de comunicació i les estratègies utilitzades per influir en l’opinió pública.
  • Desenvolupar habilitats per a seleccionar de manera crítica la informació rellevant i utilitzar fonts de confiança.

En aquesta activitat, els alumnes seran exposats a una notícia en la pissarra digital i se’ls animarà a investigar i buscar informació addicional sobre el tema. A través d’aquest procés, els alumnes hauran de seleccionar les fonts d’informació adequades i aprendre a avaluar-ne la credibilitat i la qualitat. S’espera que apliquin criteris com la font d’informació, l’autoritat de l’origen, la imparcialitat i l’actualitat per determinar la fiabilitat de la informació.

A més de recopilar informació, els alumnes també hauran de desenvolupar habilitats per interpretar i analitzar críticament la informació que troben. Hauran de ser capaços de distingir entre fets i opinions, detectar possibles sesgos i manipulacions en els textos i les imatges, i formar una opinió informada basada en evidències sòlides.

Aquesta activitat promourà el desenvolupament de competències com la cerca i gestió de la informació, l’avaluació crítica, la interpretació i la presa de decisions basades en dades. També contribuirà al desenvolupament de la capacitat de pensament crític i la consciència mediàtica dels alumnes, preparant-los per afrontar amb èxit els reptes de l’era digital, on l’abundància d’informació i les possibilitats de manipulació són constants.

En resum, aquesta activitat no només treballa els continguts de ciències socials, sinó que també posa èmfasi en el desenvolupament de la competència digital de l’alumnat, especialment en l’alfabetització mediàtica i el tractament crític de la informació i les dades.

Nivell d’aplicació requerit per la pràctica:

La pràctica requereix posar en pràctica habilitats de selecció, filtratge i anàlisi crítica de la informació. L’alumnat haurà d’aplicar els coneixements adquirits per a contrastar diferents fonts i analitzar críticament la informació per a obtenir una visió més completa i precisa del tema investigat. També desenvolupar habilitats de col·laboració, comunicació i pensament crític, ja que hauran de treballar en equip, discutir i debatre sobre les troballes i les seves interpretacions.

Requisits tècnics necessaris:

Per a dur a terme aquesta activitat, serà necessari que l’alumnat tingui accés a ordinadors amb connexió a Internet. Això pot ser a través d’una sala d’informàtica equipada amb ordinadors connectats a la xarxa o a través de dispositius portàtils amb accés a Internet, com ara tauletes o ordinadors portàtils.

A més d’això, serà útil tenir eines per a la cerca d’informació i la col·laboració en línia. Els motors de cerca, com Google, Bing o Yahoo, seran una eina essencial per a recopilar informació sobre el tema investigat. També es poden utilitzar bases de dades en línia especialitzades, com ara biblioteques digitals o portals educatius, per a accedir a recursos i materials més específics i fiables.

Pel que fa a la col·laboració en línia, es poden utilitzar plataformes de col·laboració virtual, com Google Drive, Dropbox o Microsoft Teams, per a compartir i editar documents de manera col·laborativa. Aquestes eines permetran als alumnes treballar conjuntament en la recopilació i l’anàlisi de la informació, compartint documents, fent comentaris i realitzant revisions conjuntes.

Serà important que l’alumnat tingui coneixements tècnics bàsics sobre la gestió de continguts i la configuració d’eines d’investigació en línia. Això inclou saber com utilitzar paraules clau adequades per a realitzar cerques efectives, aplicar filtres de cerca per a refinar els resultats i seleccionar fonts fiables i autoritzades. També és important que els alumnes siguin conscients de la importància de citar les fonts d’informació utilitzades de manera adequada i seguir les normes d’ètica i drets d’autor en la seva recerca i treball en línia.

En resum, per a realitzar aquesta activitat d’alfabetització mediàtica i tractament de la informació i les dades, els alumnes necessitaran accés a ordinadors amb connexió a Internet, eines per a la cerca d’informació i la col·laboració en línia, i coneixements tècnics bàsics per a gestionar continguts i configurar les eines d’investigació en línia. Aquestes condicions tècniques garantiran que els alumnes puguin treballar de manera eficient i efectiva en la recopilació, anàlisi i interpretació de la informació relacionada amb el tema investigat.