El qüestionari sobre codificació (AULA)

Els alumnes, organitzats en grups de tres o quatre, han de dissenyar i respondre un qüestionari interactiu sobre la codificació de diagnòstics segons la Classificació Internacional de Malalties CIM-10-MC. Cada grup crearà preguntes per avaluar els coneixements dels seus companys sobre l’ús de codis, modificadors essencials i no essencials, i la identificació de diagnòstics a partir de casos clínics. Un cop dissenyat, els grups respondran al qüestionari creat per un altre grup per afavorir l’aprenentatge col·laboratiu.

 

Competències específiques i objectius

  • C1:Aplicar la classificació CIM-10-MC per a la codificació de diagnòstics i procediments sanitaris.
  • C2:Desenvolupar la capacitat de creació i resolució de qüestionaris dins del camp de la documentació sanitària.
  • O1:Identificar i assignar correctament els codis de diagnòstics i procediments utilitzant la CIM-10-MC.
  • O2:Dissenyar preguntes relacionades amb la codificació sanitària que permetin comprovar els coneixements adquirits.
  • O3:Col·laborar amb els companys en la creació d’una activitat d’aprenentatge interactiva.

 

Recursos digitals

 

Desenvolupament i ordre d’actuació en l’activitat

Divisió de rols i planificació :Els membres de cada grup es distribueixen les responsabilitats: disseny de preguntes, consulta de la CIM-10-MC i revisió de la claredat i precisió de les preguntes.

Disseny del qüestionari: Cada grup crea un qüestionari de 10 preguntes amb Kahoot!. Les preguntes inclouen la identificació de codis per a diagnòstics específics (ex.: “Quin codi correspon a una pneumònia aguda bilateral per Streptococcus pneumoniae?”), la classificació de lesions segons l’índex de causes externes i preguntes sobre modificadors essencials i no essencials en codificació.

Intercanvi de qüestionaris i resposta en directe: Els grups intercanvien els qüestionaris amb un altre grup i els completen en directe, visualitzant els resultats a l’instant. Això permet reflexionar sobre les respostes i corregir possibles errors.

Discussió i reflexió final:En acabar, cada grup comparteix i analitza les respostes errònies, discutint les possibles confusions i aclarint dubtes sobre la selecció de codis. Això afavoreix la comprensió dels criteris de codificació i consolida els conceptes apresos.

 

El qüestionari sobre codificació (CASA)

Durant 3-5 dies, els alumnes han de treballar autònomament a casa per aprofundir en la codificació sanitària amb la CIM-10-MC, enfocant-se en diagnòstics i procediments clínics. Aquesta activitat està pensada perquè els estudiants desenvolupin competències de codificació en situacions reals i pràctiques, com ara la identificació de codis per a diagnòstics comuns i procediments hospitalaris. A través de l’estudi de casos clínics i l’ús d’eines digitals de consulta i pràctica, es prepararan per a l’avaluació final del tema.

 

Competències específiques i objectius

  • C1:Aplicar la classificació CIM-10-MC per a codificar diagnòstics i procediments en situacions reals de l’àmbit sanitari.
  • C2:Desenvolupar autonomia en la cerca i aplicació de codis en la documentació sanitària.
  • O1:Identificar correctament els codis associats a diagnòstics i procediments clínics.
  • O2:Comprendre l’ús de modificadors essencials i no essencials en la classificació CIM-10-MC.
  • O3:Practicar la resolució de casos de codificació sanitària aplicant criteris establerts.

 

Recursos digitals

  • Versió electrònica de la CIM-10-MC per a la consulta de codis. Els alumnes poden accedir a aquesta classificació en línia per buscar els codis necessaris per a cada cas.

 

  • Google Classroom com a plataforma de treball i lliurament de tasques.

 

Tasques a realitzar

  1. Consulta del recurs digital
  • Els alumnes trobaran a Google Classroom un document explicatiu amb instruccions sobre l’ús de la CIM-10-MC i consells per a la cerca de codis. També hi haurà un vídeo introductori sobre els aspectes bàsics de la codificació sanitària per facilitar la comprensió dels conceptes inicials.
  1. Resolució de casos clínics
  • Els alumnes treballaran amb un document compartit que inclou quatre casos clínics. Per cada cas, hauran de:
    • Identificar el codi CIM-10-MC que millor descrigui el diagnòstic o procediment presentat.
    • Justificar la seva elecció, explicant la recerca realitzada a la classificació i els modificadors utilitzats.
  • Exemples de casos:
    • Pacient amb diabetis tipus 2 amb complicació nefropàtica.
    • Accident per caiguda en una banyera amb fractura de fèmur.
  1. Elaboració d’un qüestionari d’autoavaluació
  • Una vegada completada la codificació dels casos, cada alumne haurà de dissenyar un breu qüestionari d’autoavaluació amb Google Forms. Aquest qüestionari ha d’incloure preguntes basades en les seves dificultats o dubtes en la resolució dels casos, per reforçar l’aprenentatge autònom.
  • Enllaç a Google Forms: https://www.google.com/forms/about/
  1. Reflexió i lliurament
  • Els alumnes compartiran els qüestionaris d’autoavaluació amb el professor mitjançant Google Classroom i redactaran una breu reflexió sobre l’experiència, indicant les dificultats trobades i els aprenentatges adquirits.

 

Recurs digital de contingut

El document i el vídeo explicatiu sobre la CIM-10-MC i els criteris de codificació estaran disponibles a Google Classroom com a material de consulta per als alumnes. Aquesta introducció ajudarà a consolidar els conceptes i guiarà la seva pràctica autònoma.

 

Reflexió

Al llarg de tots els meus anys d’experiència el realitzar activitats amb eines digitals afavoreix a l’alumnat en la seua participació i treball grupal dins de l’aula. A més, ens ajuda a poder aproximar el mon professional dins de l’aula d’una forma realista. No obstant, pot comportar inconvenients com la falta de connexió de l’alumnat, la falta de recursos digitals, etc. A més, el treball autònom en casa pot provocar que l’alumnat necessiti un seguiment més continu i personal i no tant una eina digital davant dels obstacles que pot trobar al llarg del desenvolupament de l’activitat.