El qüestionari sobre codificació (AULA)
Els alumnes, organitzats en grups de tres o quatre, han de dissenyar i respondre un qüestionari interactiu sobre la codificació de diagnòstics segons la Classificació Internacional de Malalties CIM-10-MC. Cada grup crearà preguntes per avaluar els coneixements dels seus companys sobre l’ús de codis, modificadors essencials i no essencials, i la identificació de diagnòstics a partir de casos clínics. Un cop dissenyat, els grups respondran al qüestionari creat per un altre grup per afavorir l’aprenentatge col·laboratiu.
Competències específiques i objectius
- C1:Aplicar la classificació CIM-10-MC per a la codificació de diagnòstics i procediments sanitaris.
- C2:Desenvolupar la capacitat de creació i resolució de qüestionaris dins del camp de la documentació sanitària.
- O1:Identificar i assignar correctament els codis de diagnòstics i procediments utilitzant la CIM-10-MC.
- O2:Dissenyar preguntes relacionades amb la codificació sanitària que permetin comprovar els coneixements adquirits.
- O3:Col·laborar amb els companys en la creació d’una activitat d’aprenentatge interactiva.
Recursos digitals
- Kahoot! per a la creació de qüestionaris interactius. Aquesta eina permet als alumnes dissenyar preguntes i respostes, visualitzar els resultats en temps real i fomentar la participació.
- Classificació CIM-10-MC en versió electrònica o PDF com a material de consulta: https://www.eciemaps.sanidad.gob.es/browser/metabuscador
Desenvolupament i ordre d’actuació en l’activitat
Divisió de rols i planificació :Els membres de cada grup es distribueixen les responsabilitats: disseny de preguntes, consulta de la CIM-10-MC i revisió de la claredat i precisió de les preguntes.
Disseny del qüestionari: Cada grup crea un qüestionari de 10 preguntes amb Kahoot!. Les preguntes inclouen la identificació de codis per a diagnòstics específics (ex.: “Quin codi correspon a una pneumònia aguda bilateral per Streptococcus pneumoniae?”), la classificació de lesions segons l’índex de causes externes i preguntes sobre modificadors essencials i no essencials en codificació.
Intercanvi de qüestionaris i resposta en directe: Els grups intercanvien els qüestionaris amb un altre grup i els completen en directe, visualitzant els resultats a l’instant. Això permet reflexionar sobre les respostes i corregir possibles errors.
Discussió i reflexió final:En acabar, cada grup comparteix i analitza les respostes errònies, discutint les possibles confusions i aclarint dubtes sobre la selecció de codis. Això afavoreix la comprensió dels criteris de codificació i consolida els conceptes apresos.
El qüestionari sobre codificació (CASA)
Durant 3-5 dies, els alumnes han de treballar autònomament a casa per aprofundir en la codificació sanitària amb la CIM-10-MC, enfocant-se en diagnòstics i procediments clínics. Aquesta activitat està pensada perquè els estudiants desenvolupin competències de codificació en situacions reals i pràctiques, com ara la identificació de codis per a diagnòstics comuns i procediments hospitalaris. A través de l’estudi de casos clínics i l’ús d’eines digitals de consulta i pràctica, es prepararan per a l’avaluació final del tema.
Competències específiques i objectius
- C1:Aplicar la classificació CIM-10-MC per a codificar diagnòstics i procediments en situacions reals de l’àmbit sanitari.
- C2:Desenvolupar autonomia en la cerca i aplicació de codis en la documentació sanitària.
- O1:Identificar correctament els codis associats a diagnòstics i procediments clínics.
- O2:Comprendre l’ús de modificadors essencials i no essencials en la classificació CIM-10-MC.
- O3:Practicar la resolució de casos de codificació sanitària aplicant criteris establerts.
Recursos digitals
- Versió electrònica de la CIM-10-MC per a la consulta de codis. Els alumnes poden accedir a aquesta classificació en línia per buscar els codis necessaris per a cada cas.
- Google Classroom com a plataforma de treball i lliurament de tasques.
- Enllaç a la plataforma del centre: Accés a Google Classroom
Tasques a realitzar
- Consulta del recurs digital
- Els alumnes trobaran a Google Classroom un document explicatiu amb instruccions sobre l’ús de la CIM-10-MC i consells per a la cerca de codis. També hi haurà un vídeo introductori sobre els aspectes bàsics de la codificació sanitària per facilitar la comprensió dels conceptes inicials.
- Resolució de casos clínics
- Els alumnes treballaran amb un document compartit que inclou quatre casos clínics. Per cada cas, hauran de:
- Identificar el codi CIM-10-MC que millor descrigui el diagnòstic o procediment presentat.
- Justificar la seva elecció, explicant la recerca realitzada a la classificació i els modificadors utilitzats.
- Exemples de casos:
- Pacient amb diabetis tipus 2 amb complicació nefropàtica.
- Accident per caiguda en una banyera amb fractura de fèmur.
- Elaboració d’un qüestionari d’autoavaluació
- Una vegada completada la codificació dels casos, cada alumne haurà de dissenyar un breu qüestionari d’autoavaluació amb Google Forms. Aquest qüestionari ha d’incloure preguntes basades en les seves dificultats o dubtes en la resolució dels casos, per reforçar l’aprenentatge autònom.
- Enllaç a Google Forms: https://www.google.com/forms/about/
- Reflexió i lliurament
- Els alumnes compartiran els qüestionaris d’autoavaluació amb el professor mitjançant Google Classroom i redactaran una breu reflexió sobre l’experiència, indicant les dificultats trobades i els aprenentatges adquirits.
Recurs digital de contingut
El document i el vídeo explicatiu sobre la CIM-10-MC i els criteris de codificació estaran disponibles a Google Classroom com a material de consulta per als alumnes. Aquesta introducció ajudarà a consolidar els conceptes i guiarà la seva pràctica autònoma.
Reflexió
Al llarg de tots els meus anys d’experiència el realitzar activitats amb eines digitals afavoreix a l’alumnat en la seua participació i treball grupal dins de l’aula. A més, ens ajuda a poder aproximar el mon professional dins de l’aula d’una forma realista. No obstant, pot comportar inconvenients com la falta de connexió de l’alumnat, la falta de recursos digitals, etc. A més, el treball autònom en casa pot provocar que l’alumnat necessiti un seguiment més continu i personal i no tant una eina digital davant dels obstacles que pot trobar al llarg del desenvolupament de l’activitat.
Deixa un comentari