La segregació escolar fa referència a la desigual distribució de l’alumnat vulnerable i el no vulnerable en els diferents centres d’una xarxa educativa. Quan diem que un municipi o un país té molta segregació escolar, volem dir que en aquesta xarxa hi ha alguns centres que concentren molt alumnat vulnerable, mentre que altres centres concentren molt alumnat ordinari o benestant.

Catalunya continua en nivells molt elevats de segregació escolar respecte a la resta de països europeus, situant-se entre els 10 països de la UE amb dissimilitud més alta per raó socioeconòmica.

La dissimilitud global de Catalunya per al curs 2018-19 a primària va ser del 44% i a l’ESO de 35%. En els últims 5 anys hi ha hagut una reducció molt feble: Catalunya ha reduït la segregació escolar només 4 punts percentuals tant a primària com a l’ESO. 

Quan la distribució de l’alumnat és desequilibrada, els efectes són molt negatius tant pels alumnes vulnerables com pel conjunt de la xarxa escolar. 

  • La segregació escolar redueix els resultats educatius dels més vulnerables.
  • La segregació escolar repercuteix en pitjors indicadors globals.

Podreu trobar més informació en els següents enllaços:

Monogràfic sobre segregació escolar

Evolució de la segregació escolar i polítiues per fer-hi front

Famílies que lluiten contra la segregació escolar