Activitat a l’aula
Aquesta activitat s’engloba en una unitat didàctica d’I5 que tracta els dinosaures. L’interès dels infants per aquesta temàtica sorgeix de la visita d’un d’ells a una exposició de dinosaures robots i la posterior explicació i mostra d’imatges, vídeos i tríptics a l’aula. Arran d’aquesta dinàmica sorgeix una investigació que envolta els dinosaures, la seva vida i la seva desaparició. Una de les activitats inclosa en aquest procés és la següent:
Pinteu, en grup, el dinosaure que us hagi tocat i descobriu quin tipus és, on vivien, a quin període pertanyien i quant és la seva mida.
Competències específiques: Expressar-se de manera entenedora, personal i creativa mitjançant diferents llenguatges, explorant-ne les possibilitats i gaudint-ne, per respondre a diferents contextos comunicatius. (Competència 2 – Eix 2)
Objectius d’aprenentatge:
- Interpretar imatges i informació rebuda a través de mitjans digitals.
- Obtenir la informació sol·licitada dels dinosaures a través de l’aplicació.
Recursos digitals: Tauletes amb l’aplicació “Quiver”.
Tasques: Primerament, s’ha d’acolorir el dibuix seleccionat per al grup. Després, amb la tauleta, s’ha d’obrir l’aplicació Quiver i escanejar el dibuix amb la càmera. Finalment, durant la visualització de la reproducció 3D, s’han de prendre les dades sol·licitades.
Activitat a casa
Podríeu tenir un dinosaure a la vostra habitació?
Us plantegem aquesta pregunta… Volem que, amb les dades que tenim sobre els dinosaures, investigueu i descobriu si seria possible o no.
Primer de tot necessiteu saber quant mesuren les vostres habitacions i, després, compareu amb les mides que tenim dels dinosaures. Penseu quins materials podeu fer servir, quines eines necessiteu, com podeu comparar les mides…
Podríem tenir algun? Tots? Cap?
Competències específiques: Observar i reconèixer característiques de materials i elements i establir relacions entre ells, mitjançant l’experimentació i la manipulació sensorial, per avançar cap a estructures de pensament cada vegada més complexes desenvolupant habilitats de raonament matemàtic. (Competència específica 1 – Eix 3).
Desenvolupar, de manera progressiva, diferents formes de raonament i procediments del pensament científic, a través de l’observació i la manipulació, per iniciar-se en la interpretació de l’entorn i respondre de manera creativa als diferents reptes i situacions. (Competència específica 2 – Eix 3)
Objectius d’aprenentatge:
- Comparar i analitzar les qualitats o atributs de diferents elements de l’entorn.
- Reconèixer la necessitat de mesurar i emprar estris de mesura.
- Expressar a través de diferents llenguatges el procés i el resultat de la investigació.
Recursos digitals: Tauleta, mòbil o ordinador amb accés a Classroom.
Tasques: Llegir i entendre la tasca. Mesurar l’habitació i comparar amb les mides dels dinosaures. Donar una resposta a través del mitjà més adient per a l’infant.
Recurs: https://classroom.google.com/c/NTYzNDIxMjA5NjA0?cjc=x6vzqxp
Reflexió
Crear unes propostes o activitats com aquestes, per a casa i per a l’aula, suposen diferents requisits, ja que s’ha de pensar en la situació dels infants en ambdós casos. En el cas de l’aula hem de tenir en compte els recursos que tenim a l’escola o la possibilitat de tenir-los, el domini dels infants per establir un nivell de les activitats adient al que ells i elles saben. L’avantatge és que l’accés a dispositius i recursos sol ser molt més fàcil, la quantitat de la que podem disposar és més gran i la diversitat d’eines i recursos. Un inconvenient és que a educació infantil les instruccions han de ser molt visuals o orals, per tal de facilitar que l’alumnat entengui què ha de fer. També pot ser un inconvenient que necessiten a algú a prop per ajudar-los, guiar-los i solucionar els problemes que puguin sorgir.
Per altra banda, amb les activitats per a casa hem de pensar que no tothom té tots o algun recurs disponible, que les situacions poden no ser fàcils i que potser, en moments així, la prioritat no és que els infants accedeixin a les propostes. Per exemple, en el confinament moltes famílies necessitàvem els dispositius per treballar i això dificultava que els nens i les nenes poguessin fer i seguir les activitats de l’escola. A més, cal pensar en l’ajut que les famílies poden proporcionar als infants si ho necessiten. És a dir, no tothom pot donar un cop de mà als seus fills o filles, ja sigui en l’àmbit digital com en els continguts de les propostes.
Deixa un comentari