La pràctica del model TPACK en el marc de normatiu de drets i responsabilitat.
El model TPACK (sigles en anglès de Coneixement del Contingut Pedagògic Tecnològic) recull aquells coneixements que els i les docents requereixen per poder integrar la tecnologia a la seva tasca docent. La seva definició inclou tres grans elements: Coneixement tecnològic, Coneixement pedagògic i Coneixement del contingut. La intersecció de tots aquests elements, en consonància amb l’entorn en el qual es produeix la intervenció docent, origina la fita final: el coneixement tecnològic pedagògic del contingut.
En la pràctica professional tenim molts exemples de centres proactius, en el desenvolupament de metodologies basades en el model TPACK. Són centres que sovint es nodreixen de les experiències i recursos que proposen altres col·legues de la professió i són entusiastes de l’observació, de l’intercanvi i de la formació interna i externa en els diferents i múltiples formats.
És important disposar de recursos i estratègies recurrents (i coneguts que ofereixen seguretat) al mateix temps que es van introduint novetats, iniciatives, i es van assajant noves experiències per la millora de l’aprenentatge de tot l’alumnat. Cal també mantenir una actualització constant per anar introduint, els nous suports, programaris i aplicacions en favor de la pedagogia i de l’aprenentatge, com una forma de transmetre la cultura a les noves generacions, des dels nous llenguatges.
Paral·lelament, cal tenir present el marc de referència legal a l’hora de fer un ús respectuós en el marc de drets, des de la Constitució espanyola (1978), passant per la Convenció de drets dels infants i la Carta dels Drets Fonamentals de la Unió Europea i les recomanacions recollides entre altres documents, com per exemple: Protecció de dades. Departament d’Educació, Generalitat de Catalunya.
Cal prendre mesures per preservar la privacitat i fer servir les tecnologies amb responsabilitat i esperit crític entre les generacions joves, minimitzant els riscos i evitant els perills potencials, fomentant els hàbits saludables i segurs de creixement i aprenentatge, prenent consciència de les pròpies actuacions. El personal docent té un paper educador fonamental en la transmissió i la construcció de marcs crítics i de respecte i en la creació d’entorns segurs i acollidors, en les diferents dimensions del centre educatiu, des de la seva tasca docent i d’acompanyament als infants i joves.
Deixa un comentari