Creació de recursos propis

Podem explorar els recursos existents a la xarxa per aconseguir la finalitat desitjada, o crear els nostres propis recursos. Anys enrere vaig treballar com orientadora educativa en un centre capdavanter en pedagogies actives, treball per projectes, fusionant les àrees del currículum en favor de l’aprenentatge. L’equip educatiu era actiu en l’ús i la creació des de recursos, el professorat adaptava, construïa i nodria el Moodle completant així tota la programació del centre. Recordo el professorat de llengües, especialment actiu, en aquest procés.

Els recursos i activitats que es creen han de seguir criteris didàctics, disciplinaris i tècnics:

CRITERIS DIDÀCTICS CRITERIS DISCIPLINARIS CRITERIS TÈCNICS
Significació

Organització (ordre)

Coherència (estructura)

Registre (seguiment del d’allò fa l’alumne)

Focus (evitar distractors)

Àmbits (activitats individuals i grupals coordinades)

Requeriments (diferents dispositius d’ús)

Accessibilitat (variabilitat de l’alumnat)

Estètica (presentació agradable)

Reutilització (facilitar la reutilització a partir de metadades i etiquetes)

 

Les plataformes educatives han facilitat l’intercanvi i la proliferació de propostes pedagògiques, d’activitats i de recursos que serveixen per organitzar les classes en l’educació hibrida i a distància, aquesta frase del Moodle del curs defineix la pervivència de les plataformes: “Serveixen de referència, ja que és l’única adreça web que els alumnes han de recordar.”