Hetero, co i autoavaluació

Incloure l’alumnat en els processos d’avaluació és un camí cap a la construcció de ciutadania participativa. Els infants solen tenir criteri i els adolescents solen ser justos i crítics, per tant, la coavalaució ben plantejada, és una estratègia per la millora dels processos d’avaluació i d’aprenentatge. S’ha de realitzar en un marc de protecció de dades planificat pel centre.

Convertir els errors en una oportunitat per continuar aprenent. L’heteroavaluació ha estat la forma tradicional més emprada, el mestre que sap i l’alumne/a que ha d’aprendre.  La coavaluació no implica que el docent es retiri, tot al contrari, cal planificar bé la coavaluació. Els criteris d’avaluació s’han de fer saber prèviament al grup classe, els criteris d’avaluació. La coavaluació fomenta que els alumnes aprenguin els uns dels altres i enforteix les relacions del grup. És una pràctica que s’està estenent i és una forma de fomentar la millora de les relacions del grup, la cooperació, el suport mutu, la valoració, la comunicació, la identificació, l’observació i el lideratge en les relacions intragrup.

Personalment, sempre he comprovat que en l’autoavaluació, en educació secundària o superior, si no està ben definida existeixen biaixos personals.

Les eines tecnològiques poden facilitar alguns d’aquests processos, concretament les eines de google i altres aplicacions com Mote, que permet adjuntar notes de veu els treballs amb feedbacks per la millora.