La tecnologia a favor de la docència

Es important desenvolupar la competència digital per tenir la capacitat de gestionar la varietat de documents i suports que s’han d’emprar en la docència escolar en favor d’aconseguir el propòsit pedagògic plantejat.

La competència digital del professorat ha de ser transversal, com la coeducació, l’educació ambiental, l’educació multicultural, el compromís amb  les desigualtats, la inclusió educativa, tots elles carregadades d’implicacions ètiques.

Els tres vectors de les activitats que han de confluir són: l’adequació, el disseny didàctic coherent i la qualitat tècnica.

Canviar els diferents formats dels continguts digitals amb la finalitat d’aconseguir eficiència pedagògica, combinant d’aquesta forma (en funció del propòsit) vídeos, pòdcasts, documents de text, articles, blogs, webs, i altres materials interactius.

Necessàriament s’ha d’avaluar la qualitat dels recursos i el grau d’eficàcia aconseguit en l’aproximació a la finalitat plantejada. A partir dels criteris a analitzar es poden definir els indicadors per l’avaluació. Alguns d’aquests criteris són: la descripció didàctica, la qualitat de contingut, gernació d’aprenentatges, adaptabilitat, interactivitats, format i dissenya, reusabilitat, portabilitat, estabilitat  tècnica, escenari d’aprenentatges, navegació, operativitat, accessibilitat audiovisual, accessibilitat textual… entre d’altres.

L’anàlisi i la validació es pot integrar en el procés d’ensenyament aprenentatge, integrant la compatibilitat dels recursos amb la metodologia de treball.  El curs de formació en la competència digital docent és una finestra que ens ha permès apropar-nos a recursos que per la tasca assessora no fem servir sovint, i conèixer aplicacions a les que poder m’adreçaré amb més calma, properament.