Desigualtat, inclusió i tecnologia digital
De la mateixa manera que des de l’educació s’han de tenir presents les desigualtats i la inclusió de qualsevol variabilitat, s’ha de continuar tenint en compte des de la competència, digital docent. Cita textual del curs de formació en la competència digital:
“Per tal que persones amb alguna discapacitat puguin utilitzar la informació digital (percebre, entendre, navegar i interactuar amb les altres persones en espais informatitzats), cal vetllar per facilitar l’accessibilitat als documents i espais digitals per a tothom, indistintament de la diversitat funcional dels usuaris (que pot ser visual, baixa visió, motriu, auditiva, cognitiva, econòmica, social, cultural, lingüística…).
Per aconseguir l’accés al web per a tothom, les diverses institucions internacionals amb interessos educatius i comunicacionals han determinat diferents criteris d’accessibilitat que permet valorar en quins aspectes una activitat educativa és accessible o necessita millorar.”

Alguns dels criteris que s’han consensuat des dels organismes encarregats de vetllar per l’accessibilitat, que com a creadors de documents i recursos hauríem de tenir presents, que:
• Les imatges disposen d’un text alternatiu,
• El text és llegible en forma, tipologia i simplicitat informativa.
• El document disposa d’un índex o resum executiu inicial que facilita la navegació i la comprensió del discurs.
• Es donen suggeriments sobre les habilitats de lectura o les rutines de pensament més útils per entendre el text.
• S’inclouen tasques motivadores i presentades en diferents nivells de dificultats
• S’afavoreix el treball per parelles o en grups, amb rols i tasques diversificades.
• S’afegeixen recursos complementaris i opcionals de reforç, d’aprofundiment i ampliació.
• Es promou l’aprenentatge contextualitzat, significatiu i de reflexió sobre el propi aprenentatge.
• Es facilita informació sobre el propòsit de les activitats, els diversos graus d’assoliment i els criteris d’avaluació i qualitat.
• El llenguatge considera la perspectiva de gènere.
• S’utilitzen imatges inclusives amb diversitat cultural, ètnica, etc.
Font.Criteris internacionals d’accessibilitat
Entre d’altres, aquests criteris, a més, els recursos accessibles a persones amb diversitat, han millorat la qualitat i la comprensió de les webs i altres aplicacions i presentacions. Seguint les recomanacions del DUA, buscant la personalització dels recursos a partir de diferents formes de percepció, representació i expressió. Un altra barrera existent és la bretxa digital. Segons Termcat:
“La diferència existent entre grups de població o entre països que separa els que tenen accés a les tecnologies de la informació i la comunicació i els que no en tenen.”
Durant la pandèmia es van posar de manifest les diferències en l’ús de les tecnologies en contextos de privació material i social. També es produeixen diferències en l’ús d’entorns digitals i de comunicació més universals com pot ser el WhatsApp o altres plataformes que requereixen major grau de coneixements per fer un ús de les eines de forma efectiva, per exemple fent un ús adequat de les eines de comunicació com poden ser altres xarxes socials com poden ser Instagram o Reels o aplicacions que requereixen major domini de les competències digitals. Evitar les barreres té avantatges per tothom!