Facilitar la motivació digital de l’alumnat més vulnerable és una de les responsabilitats del professorat digitalment competent. Per empoderar l’alumnat, s’ha d’acordar en els equips docents els criteris d’actuació:
• Cal facilitar la participació de l’alumnat individualment, en parelles i en grups, tot evitant el treball solitari.
• Cal afavorir la cerca d’informació diversificada i de recursos en diferents llengües.
• Cal propiciar l’intercanvi d’informació entre parelles i equips de treball per enriquir el coneixement del grup.
• Cal engrescar l’alumnat en la presa de decisions i les propostes creatives.
• Cal entrenar l’autoavaluació, la coavaluació amb respecte a la dignitat i rigor acadèmic.
• Cal introduir els criteris de qualitat, les rúbriques amb indicadors senzills i els descriptors d’assoliment.
• Cal reconèixer l’esforç, el treball ben fet, l’assoliment d’objectius i l’excel·lència en els resultats, en la mida justa.
Segons les diverses classificacions, dintre del Departament d’Educació es reconeixen les necessitats educatives a causa d’una dificultat física, psíquica o sensorial, en diferents graus d’afectació (al voltant d’un 2% de la població)
El departament estableix aquesta classificació, en el següent quadre es troben les principals mesures i suports que es poden recomanar en funció de les discapacitats o necessitats d’inclusió:
https://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/diversitat-i-inclusio/atencio-educativa-als-alumnes/nese
Un altre grup són les dificultats que condicionen l’aprenentatge: les altes capacitats, els trastorns d’aprenentatge (dislèxia i TDAH) i retards d’aprenentatge. Aquestes dificultats poden afectar a un elevat nombre de persones. En general i a grans trets la dislèxia o diferents formes de trastorns de la comunicació i aprenentatge poden estar al voltant 12 %, es consideren trastorns menys invalidants per la vida quotidiana, però condicionen tot el món simbòlic i dificulten el bon domini del llenguatge lectura i escriptura, un dels indicadors d’aquesta dificultat pot ser la dificultat per la lectura amb una velocitat lectora molt lenta. Durant la professió he trobat poc professorat que malgrat ensenyar llengües que tingués, tingues coneixements sobre aquestes dificultats, actualment i d’ençà que el departament ho ha fet visible és més usual, això fa que no estiguin gaire generalitzats l’ús de pantalles o els formats d’escriptura més accessibles que es poden utilitzar per tot l’alumnat. Open dislexic
En el centre educatiu es tracta de fer una tasca en equip per fer accessible l’aprenentatge incloent els subjectes en la societat i en la participació.
La Unió Europea ha iniciat el seguiment de la transformació digital de les administracions per tal que es segueixin normes inclusives d’accessibilitat, amb una legislació específica unificada. L’administració vetlla per l’accessibilitat i emet informes.
És rellevant el paper actiu en els centres en la transformació digital, inclusiva, sostenible, ètica, i compromesa amb infants, adolescents, famílies i amb el canvi i la transformació social tenint cura en tots els passos segons el model L4 Orientacions per a l’educació digital:
a. Anàlisi de la a seqüència didàctica (disseny i implementació). Ha de considerar aspectes diversos (alumnat, context, necessitats, competències, àmbits…)
b. Disseny i format en la comunicació de les tasques. Ha de preveure la planificació, objectius, avaluació i recursos necessaris (comunicació, tasques,…)
c. Desenvolupament de la metodologia a seguir. Elaboració del material del docent i de l’alumnat (i/o famílies) i configuració dels espais digitals i/o virtuals d’aprenentatge.
d. Implementació: El format i/o suport dels recursos addicionals. Han d’afavorir l’acompanyament en el procés d’aprenentatge, i les opcions d’interaccionar amb el docent o fer preguntes als companys.
e. Avaluació: i seguiment, en formats diversos. Convé oferir espais de participació i fer el recull de propostes de millora.
Deixa un comentari