Competències digitals per a la ciutadania

El marc europeu DigComp estableix 5 àrees i 21 competències, és una eina per la millora de la competència digital de la ciutadania en els àmbits de la formació i de la feina. Proporciona un marc de referència comú del que significa ser digitalment competent en un món cada cop més globalitzat i digital.
L’activitat plantejada a la Sessió 4 va consistir en la creació d’un recurs mitjançant l’eina Genially, recurs interactiu per crear presentacions i recursos en línia amb múltiples possibilitats d’incorporar recursos multimèdia, m’ha permès apropar-me al recurs com generadora de presentacions.

La finalitat va estar plantejar una activitat contextualitzada en una sessió del Seminari de formació de zona, adreçada a docents que fan suport a la inclusió a l’escola, Mestres de Suport a l’Educació Inclusiva i a secundària Orientadores educatives.
Es planteja fer una sessió per reflexionar al voltant del canvi de mirada que es proposa fer amb alumnat que presenta Trastorn de l’Espectre Autista o Trastorns de Conducta. Es pretén introduir la reflexió, la conversa, la narrativa, el canvi de mirada com a estratègia conjunta en el centre educatiu a partir dels espais d’aula i de centre. Es suggereix fer un recull narratiu d’actuacions, d’acords conjunts. Aquest registre es podria construir en un suport de Google on poder incloure els acords i maneres d’actuar, amb relació a les actuacions conjuntes. Plantejar trobades presencials i comunicació asíncrona. En cadascun dels centres de les mestres que participen en el seminari.
Objectius de la formació:
Canviar la mirada cap als trastorns de conducta.
Transmetre la importància d’establir espais periòdics comuns de comunicació (suport Drive, correu…) i conversa.
Focalitzar en les dificultats més importants vinculades al TC i TEA: relació amb les normes, socialització, reciprocitat en la comunicació.
En aquests el grup que ha de desenvolupar les competències no és tant l’alumnat com les mestres i professores, utilitzar les eines digitals per introduir nous continguts i compartir i intercanviar informació.

Per tant, les competències del marc europeu DigComp que es treballaran seran:
2. Comunicació
2.1 Intercanviar informació i continguts
2.4. Col·laborar a través de canals digitals
4. Seguretat
4.2. Protegir les dades personals
5. Resolució de problemes
5.3. Fer servir la tecnologia de forma creativa
Les ocasions de formació ens ofereixen múltiples oportunitats per augmentar la competència tecnològica, tant com a formadors com usuaris.