Per tal de realitzar el tancament de la proposta de desenvolupament de la competència digital en l’alumnat, és important realitzar un exercici d’autoavaluació. L’objectiu d’aquesta anàlisi és fer-ne una valoració i establir aquelles propostes de millora que s’han de dur a terme en futures implementacions.
D’una banda, pel que fa a aquelles qüestions que es valoren positivament en la implementació de la situació d’aprenentatge, cal tenir en compte diversos elements:
- Autonomia de l’alumnat: les eines triades permeten un treball força autònom i intuïtiu per part dels alumnes, que es complementa amb el guiatge docent per tal d’avançar en el desenvolupament de la proposta.
- Contextualització: el treball de la competència digital i les sessions descrites en la SA tenen relació amb el projecte que desenvolupen els infants. Aquest fet afavoreix l’aprenentatge significatiu dels estudiants.
- Diversificació i adaptacions: la proposta lliure (semidirigida) i la flexibilització d’eines i estils de desenvolupament permet que cada infant afronti el repte segons les seves necessitats i habilitats. Es respecta l’aprenentatge multinivell.
D’altra banda, cal tenir analitzar el desenvolupament de les activitats per plantejar quines propostes de millora s’han d’aplicar i adaptar per enriquir la intervenció. En aquest sentit, és important fer referència a les següents valoracions.
- Coneixement de l’aplicació: per aquells infants que no han treballat amb l’eina anteriorment, cal proporcionar una explicació teòrica sobre el funcionament bàsic de l’aplicatiu, per tal que en començar coneguin les funcions bàsiques i com executar-les.
- Temporització: cal tenir en compte una ampliació del temps de pràctica perquè els infants puguin finalitzar les seves propostes de forma correcta i completa.
- Continuïtat de la proposta: en tractar-se d’una eina que ofereix la possibilitat d’impressió 3D, seria enriquidor finalitzar la proposta realitzant els prototips dissenyats. Aquesta activitat no únicament aportaria sentit i realisme a la proposta sinó que també afavoriria l’autoregulació de l’aprenentatge. Convindria revisar els models per veure quines errades cal corregir i com fer-ho per tal que els objectes impresos estiguin acabats i ben construïts.
Per tal de finalitzar aquesta valoració, es completa la rúbrica d’autoavaluació, en què s’analitzen aspectes formals i estructurals de la proposta. Pel que fa a aquestes consideracions, cal especificar l’edat i nombre d’alumnes així com oferir una reflexió sobre formes d’avaluació. De la mateixa manera, es important revisar tant l’experiència prèvia docent i continuar la formació com considerar els nivells de dificultat que es poden presentar durant el desenvolupament.
Deixa un comentari