M6. Activitat 1 – Desenvolupament de les competències digitals de l’alumnat en una activitat didàctica
PRIMERA PART
1. Definició de l’activitat
-
- Aquestes activitats pertanyen a una situació d’aprenentatge de 4t ESO, la qual està en procés.
- Planteja el repte de la higiene. Estem acostumats a explica la història des d’un punt de vista patriarcal, home blanc occidental. Aquesta situació pretén donar una visió des del punt de vista de fets que quotidians i a partir d’aquí introduir els coneixements del que va passar.
-
-
- En cada activitat s’inclourà la importància de les dones, i també es tindrà en compte la perspectiva de gènere, aspecte molt oblidat i tant important. S’ha de crear referents
- Aquest conjunt d’activitats tindran en compte el Marc de la Competència Digital de l’Alumnat (CDA). El professorat serà el guia i el veritable protagonista serà l’alumnat. Així, ells i elles desenvoluparan les seves estratègies competencials.
- Amb aquestes activitats l’alumnat podrà desenvolupar les seves competències digitals per a l’aprenentatge i èxit personal, la comunicació i la creació de continguts mentre expliquen el seu coneixement sobre el tema.
- Desenvoluparan les habilitats en competències digitals. Millorar la seva capacitat per ala creació i gestió de continguts digitals, comunicació, col·laboració i fomentarà la seva capacitat crítica i avaluació de continguts digitals
-
El grup classe serà dividit amb 4 membres per cada grup. Cada grup haurà de recopilar informació de diferents fonts digitals. Hauran d’elaborar, redactar, crear, publicar i presentar a la resta de companys i companyes.
La resta de companys i companyes hauran d’avaluar les presentacions, tenint en compte l’originalitat, la qualitat dels continguts, la presentació i la correcció gramatical
Descripció de l’activitat
Introducció:
- Creus que el títol és cert o tot va ser mentida? El professorat introduirà l’activitat i explicarà les competències digitals que l’alumnat haurà de desenvolupar.Vídeo introductori
- Presentació del repte:
- Creus que el títol és cert o tot va ser mentida?
- 1/6 Activitat : Gamificació sobre La pudor a la cort de Versalles
2/6 Activitat : Apropem la història a la nostra realitat
- Els seus avançaments els han de publicar, donar-los-hi un sentit.
- Podeu escollir qualsevol plataforma que coneixeu o escollir alguna de les que us mostro a continuació
Blogger, : https://www.blogger.com/about/?bpli=1
-
-
- Tutorial: https://youtu.be/VzptQDzxx8w
-
WordPress: https://wordpress.com/es/free/
WIX: https://es.wix.com/
-
-
- Tutorial: https://youtu.be/qgVaSQM2whY
-
3/6 Activitat: És important ser anònim amb les xarxes?
- S’ha de crear un Avatar i pseudònim
- Crear una avatar i un pseudònim
Una vegada creat. Haureu d’anar amb aquesta aplicació
-
- https://www.did.com/phototovideo/?utm_term=d%20id%20studio&utm_campaign=Brand&utm_source=bing&utm_medium=ppc&hsa_acc=6149207258&hsa_cam=17780208183&hsa_grp=1320514986584599&hsa_ad=&hsa_src=s&hsa_tgt=kwd-82533050563982:loc-170&hsa_kw=d%20id%20studio&hsa_mt=p&hsa_net=adwords&hsa_ver=3&msclkid=3a522e5ddc9b140386064a3cdce5d6b9
- Gravar l’àudio i després pujar-lo al web
-
- Creació de contingut
- L’alumnat faran recerca d’informació en línia i seleccionaran les fonts més fiables i adients a les activitats a desenvolupar
- Personalització del bloc
- Hauran de personalitzar el bloc com fonts, colors, imatges i altres elements gràfics per fer un bloc atractiu i visualment agradable.
- Hauran de fer quatre entrades relacionades amb les activitats
- Compartir el bloc
- Els grups compartiran el seus blocs amb la resta de grups i el professorat i rebran un feedback sobre la feina.
- L’alumnat tindrà temps de revisar i millorar segons el feedback. Per últim presentaran el seu bloc davant la classe
- Creació de contingut
OBJECTIU DE LES ACTIVITATS:
-
-
- Promoure la capacitat de l’alumnat per recollir informació d’una varietat de fonts digitals fiables
- Millorar les habilitats de redacció i expressió escrita dels alumnes en llengua catalana
- Fomentar la creativitat de l’alumnat en la presentació d’informació en línia utilitzant diferents eines digitals
- Desenvolupar la capacitat de l’alumnat per treballar en grup i col·laborar en l’elaboració d’un producte final.
-
SEGONA PART
Reflexió per al disseny de l’activitat
-
-
- Quina situació d’ensenyament-aprenentatge has seleccionat: les competències digitals s’inclouen dins d’una activitat més extensa?
-
Aquestes activitats s’inclouen dins d’una situació d’aprenentatge que s’està elaborant, sobre la Revolució Francesa.
Les competències digitals s’inclouen per proporcionar un context significatiu en el qual podran desenvolupar les seves habilitats digitals, creativitat, resolució de problemes i comunicació efectiva.
4/6 Activitat: Visitem la història
Fer un Visual Thinking. Consisteix a representar informació i dades mitjançant dibuixos simples, esquemes, mapes mentals i altres recursos visuals per facilitar-ne la comprensió i la comunicació.
Canva: Tutorial: https://youtu.be/kdE6ZmT_5MI
Picktochar: Tutorial:https://youtu.be/_QrV5737xJ4
5/6 Activitat : Innovació a la història
Podeu escollir entre un pòster, fer un vídeo o una impressió 3D d’Una dona important, tenint en compte el següent:
- Podeu escollir entre un personatge o un fet del que heu treballat i heu d’especificar:
- Qui o Què era?
- Data
- Nom del fet indicant tres apartats: causa, fet clau i conseqüència (sense desenvolupar)
- Amb l’avatar heu de dir el per què heu escollit aquest personatge o fet (Individualment)
(no poden ser repetits, per tant haureu de negociar)
Per la negociació haureu de fer:
El delegat o delegada i subdelegat o subdelegada serà el responsable per gestionar-lo i posar en ordre cronològic
Pòster:
Canva: Tutorial: https://youtu.be/kdE6ZmT_5MI
Impressió 3D
- Un grup haurà de fer una impressió a 3D d’un model representant a Olímpia de gouges
- https://www.myminifactory.com/ en aquesta pàgina trobareu codi obert per impressora
- https://youtu.be/hKrKfshNVOQ tutorial impressora 3D
Vídeo
Tutorial gràfics:https://www.youtube.com/watch?v=GTKqMVrZkCs
Mòbil pel vídeo o ordinador
Evidència, resultat final: 5/6 vídeo
![]()
Vídeo sobre la Revolució Francesa fet pel l’alumnat. Aquest és el resultat final i després de demanar permís a l’alumnat
Va ser una activitat molt gratificant per l’alumnat, a més a més ells i elles van treballar autònomament, van crear els diàlegs, l’escenografia, la gravació, el muntatge. Van complir amb es creix els objectius.
Evidència, resultat final: 5/6 Impressió 3D
![]()
6/6 Activitat : Webgrafia
- Recull mitjançant les aplicacions: Symbaloo, Wakelet, diigo. Durant el treball
- Haureu de citar les fonts segons la normativa APA

b. Definiu les característiques generals de la situació seleccionada.
Partint d’un escenari l’alumnat participa activament en el procés d’aprenentatge per a assolir els objectius d’aprenentatge. Les característiques que amb més o menys mesura són:
-
-
- Contextualització: La situació parteix d’una realitat propera, “la higiene”, un context significatiu i a partir d’aquí l’alumnat pot desenvolupar les habilitats i els coneixements.
- Protagonisme alumnat: promou la seva participació implicant-los en el procés d’aprenentatge.
- Multidisciplinari: L’activitat fa que l’alumnat utilitzi diferents competències digitals com creació de continguts multimèdia, com un vídeo, recerca i edició de la informació i d’imatges, publicació en línia, realització i presentació d’una figura 3D, per la qual cosa involucra diferents àrees curriculars.
- Col·laboració: Promou l’aprenentatge cooperatiu i la resolució dels reptes.
- Feedback: ajuda a comprendre el que estan aprenent i com ho estan fent.
- Diversitat: Proporciona diferents formes d’aprendre per garantir la participació i l’aprenentatge.
-
2. Quines competències digitals de l’alumnat treballareu?
-
-
- Competència en l’ús de les eines digitals
- Competència de recerca d la informació
- Competència en la creació de contingut digital
- Competència en la comunicació digital
- Competència en la resolució de problemes tecnològics
- Competència en la ciutadania digital
- Competència en la publicació i difusió digital
-
3. Quins coneixements, habilitats o actituds sobre les competències triades entren en joc? Quins temes i continguts es tracten?
L’alumnat desenvoluparà un seguir de coneixements, habilitats i actituds al desenvolupar la competència digitals. Les mes rellevants són:
-
-
- Competència en l’ús de les eines digitals:
- Coneixements de les eines digitals
- Habilitats treballar aquestes eines
- Actituds creatives i innovadores, amb la capacitat de resoldre problemes d’ús d’aquestes eines
- Competència de recerca d la informació:
- Coneixements sobre les fonts d’informació en línia i les estratègies per recerca d’informació eficaçment
- Habilitats per a l’avaluació crítica de la informació i la selecció de la que és més rellevant i fiable.
- Actituds proactives cap a la recerca i la selecció d’informació, amb un alt grau d’autonomia i iniciativa.
- Competència en la creació de contingut digital:
- Coneixements sobre les tècniques i les eines per a la creació de contingut digital, com l’ús de programes
- Habilitats per a la planificació, organització i presentació de contingut de forma coherent i atractiva.
- Actituds creatives i innovadores, amb la capacitat de generar contingut original i de qualitat
- Competència en la comunicació digital:
- Coneixements per una bona comunicació digital
- Habilitats per promocionar el contingut a traves de mitjans digitals
- Actituds de comunicació i interacció amb el públic
- Competència en la resolució de problemes tecnològics:
- Coneixements per la identificació i diagnosis de problemes tecnològics
- Habilitats per resoldre els problemes amb autonomia
- Actituds proactiva per la resolució amb grup dels problemes
- Competència en la ciutadania digital:
- Coneixements sobre com protegir la privacitat i dades en línia
- Habilitats per utilitzar eines de seguretat
- Actituds responsables i conscients de la seva presència en línia
- Competència en la publicació i difusió digital:
- Coneixements sobre les plataformes en línia per a la publicació de contingut digital i les estratègies per la seva promoció. També s’ha de tenir en compte les normes de propietat intel·lectual
- Habilitats per a la gestió de les xarxes socials i altres mitjans digitals per la difusió
- Actituds proactives i compromeses en a difusió i interacció
- Competència en l’ús de les eines digitals:
-
Els temes i continguts poden ser variats des de la recerca i gestió d’informació, creació i edició de contingut digital, publicació difusió, seguretat i protecció de dades en línia fins a la responsabilitat, privacitat, comunicació i interacció en línia.
4. Quins nivells d’aplicació de competència digital requereix a l’alumnat per realitzar aquesta activitat? Calen coneixements o habilitats digitals previs?
Per la realització de les activitats, l’alumnat ha de tenir coneixements o habilitats en competència digital prèvies. Per aquest motiu, els docents i les institucions educatives han de proporcionar l’educació i les eines necessàries per aconseguir els diferents nivells d’aplicació en aquesta competència, a fi de quan acabin la seva etapa educativa siguin competents digitalment.
Segons la tasca l’alumnat necessita diferents nivells d’aplicació, segons els grau de complexitat a desenvolupar. Així podem distingir diferents nivells com:
| Nivell bàsic | Nivell Intermedi | Nivell avançat |
| L’alumnat té habilitats i coneixements bàsics de recerca d’informació a traves de la xarxa, creació i edició de documents senzills, presentacions bàsiques, gestió d’arxius i carpetes, ús de correu electrònic. | L’alumnat té les habilitats i coneixements avançats de les eines digitals com de disseny gràfic, fer presentacions amb efectes especials, gestió de projectes utilitzant aplicacions especialitzades i capacitat de comunicar-se de manera efectiva a través de xarxes socials i altres mitjans digitals. | L’alumnat té habilitat complexes i un coneixement profund. És capaç de d’aplicar les tecnologies de forma creativa i innovadora, creant solucions i noves aplicacions per a les tecnologies digitals. |
5. Quins requisits tècnics seran necessaris? Cal una selecció d’eines o aplicacions per realitzar la pràctica?
La utilització de les tecnologies digitals estan relacionades amb el treball, vida quotidiana i lleure. L’alumnat ha d’assolir la competència digital èticament, amb coneixements, habilitats i actitud.
Els requisits tècnics necessaris poden ser:
-
-
- Accés a Internet per utilitzar moltes de les eines i aplicacions digitals disponibles. La connexió ha de ser estable i ràpida.
- Equip informàtic com ordinador, tauleta o telèfon intel·ligent.
- Competència tecnològica per utilitzar diferents tipus de dispositius i programari.
- Coneixement de navegació per una recerca i recuperació d’informació.
- Gestió de la informació com per la seva recerca i selecció de forma efectiva, filtrant-la i organitzant-la.
- Seguretat en línia per protegir la privacitat i la informació personal. S’ha de mantenir la seguretat dels dispositius, l’ús de contrasenyes segures, actualització de les aplicacions i evitar les amenaces en línia.
-
Pels que fa a la selecció d’eines o aplicacions, depèn dels objectius i les necessitats de cada persona. Algunes aplicacions i eines digitals poden ser:
Aplicacions d’edició de textos
-
-
- Processadors de text: Microsoft Word, Office lliure, etc.
- Fulls de càlculs: Microsoft Excel, Office lliure, etc.
- Presentacions: PowerPoint o impress, Prezi, Genial·ly, Google Docs, Canva, Mentimeter entre altres
-
Aplicacions d’anàlisi i de síntesi.
-
-
- Mapes conceptuals: Creately, Bubbl.us, MindGenius, CMapTools
- Esquemes: GitMind, Lucidchart, Sketchboard.
- Línies de temps: Tiki-Toki, HistoryMole.
-
Aplicacions de recerca o resolució de problemes
-
-
- lapbook, una webquest, simulacions
-
Aplicacions d’interacció i comunicació.
-
-
- xats, aplicacions per a videoconferències, fòrums, correu electrònic
-
Aplicacions de reflexió.
-
-
- diaris i portafolis digitals.
-
Aplicacions de recull
-
-
- Symbaloo, Wakelet. Tiching, diigo
-
Aplicacions d’avaluació, per fer qüestionaris i targetes
-
-
- Kahoot, Quizzizz, Plickers, Quizlet, Goconrq
-
Aplicacions d’organització de les activitats
-
-
- Lino it, Padlet
-
Aplicacions de 3D codi obert
-
-
- Myminifactory
-
Aplicacions de representació de la informació
-
-
- Realitat augmentada, com Cromville i Quiver
- Qualsevol aplicació d’edició de vídeo
-
Aplicacions AI
-
-
- CHATGP
- You,com
-
Seguretat
-
-
- Càpsules formatives sobre la protecció de dades
- Normes per protegir la propietat intel·lectual
- se´ls haurà de demanar permís per publicar-los.
-
Així mateix ells hauran de seguir les normes de l’article 32 de Ley de propietat intel·lectual.
-
-
- La seva creació haurà de tenir una llicència Cretaive Commons.
- Hauran de citar les fonts segons la normativa APA
-
6. Quins coneixements tècnics sobre gestió de continguts i configuració d’eines cal tenir i/o desenvolupar per aquesta proposta didàctica.
Els coneixements tècnics per aquesta proposta didàctica poden ser:
Coneixements de plataformes en línia com Moodle o Classroom. El nostre institut utilitzar la plataforma moodle on estan configurats els cursos i les assignatures i el docent pot controlar l’accés dels i de les estudiants
Han de tenir també coneixements sobre eines de comunicació del google meet, per interactuar amb els estudiants amb temps reals.
Coneixements de les eines de creació de contingut digital, com Adove, Canva, gimp, entre altres per entendre com crear i editar, imatges, vídeos i altres continguts multimèdia.
Coneixements de les xarxes socials com facebook, twiter, intagram, tiktok per publicar i interactuar amb seguretat.
Coneixement de les tecnologies d’edició en 3D, entendre els codis oberts i treballar amb impressores 3D.
Coneixements com el WordPress o Boggler per crear pàgines i editar contingut.
Coneixements de protecció de dades i privades per comprendre la seva importància.
Coneixement d’eines per avaluar el seguiment dels avenços de l’alumnat amb àmbit digital i retroalimentació.
7. Es poden incloure aspectes de ciberseguretat i protecció de dades? De quina forma els integreu?
És molt important que s’incloguin aspectes de ciberseguretat i protecció de dades en la competència digital. Com es pot integrar;
-
-
- Configuració de contrasenyes segures
- Ús de connexions segures
- Sensibilització sobre l’ús de dades personals
- Protecció de dades dels i de les estudiants complint amb les normatives de protecció de dades, com el Reglament General de Protecció de Dades (RGPD) a la Unió Europea.
- Actualització de software i protecció contra malware
-
Activitat M6 ![]()
Activitats Inclusives
QUINES MESURES O SUPORTS ADDICIONALS O INTENSIUS ES PROPOSEN PER LA INCLUSIVITAT:
| Alumne | Mesura i suport addicional o intensiu | |
| 4/6 | Activitat: exe learning Revolució Francesa: Vídeo i preguntes | |
| ACTIVITATS | https://4x8srgnimsj35jfnjp1w8w.on.drv.tw/Curs B1 Competència Digital/Unitat Didàctica B1/4t ESO la pudor/Carpeta sense títol/RF12/resum_de_la_revoluci_francesa.html | |
| Qüestionari | Primera part: | |
| Qüestionari | Segona part: | |
| 5/6 | Feu una presentació amb CANVA + ChatGPT | |
| recull | Escriviu: Fes una taula amb els fets més important de la Revolució Francesa amb CHATGTP | |
| representació | Fer una eix cronològic amb les plantilles CANVA | |
Els resultats s’hauran d’incloure amb les activitats anteriors del grup
Reflexió final
Reflexioneu sobre com ha anat l’activitat. Heu treballat els objectius esperats? Com heu vist al vostre alumnat? Quines evidències heu observat referides al treball de la competència digital?
Aplica en l’educació com a adquisició de coneixement, habilitats i actitud, les situacions d’aprenentatges juntament amb el desenvolupament de la competència digital i sobretot créixer amb respecte i èticament, en l’ús i aplicació, els objectius són gratament assolits.
A més a més. l’alumnat ha demostrat habilitats per utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació efectiva i eficient.
Han mostrat capacitat per cercar, avaluar i seleccionar en línia de manera crítica i responsable.
Han fet ús adequat de les eines digitals per comunicar-se, col·laborar i compartir el seu treball.
Han mostrat comprensió dels aspectes ètics i legals relacionats amb l’ús de les tecnologies digitals.
Al introduir la Intel·ligència artificial en les activitats inclusives, és un fet que genera més confiança a l’alumnat amb necessitats, creant confiança i contribueix a conformar un pensament crític. No és tant sols fer l’activitat sinó que també han de fer una reflexió i contribueixen en el grup. No se senten exclosos ja que se’ls té en compte.
Deixa un comentari