Competència digital docent

S’entén per CDD la capacitat que els professors tenen de mobilitzar i transferir tots els seus coneixements, estratègies, habilitats i actituds sobre les tecnologies per a l’aprenentatge i el coneixement (TAC) en situacions reals i concretes de la seva praxi professional per tal de:

  1. a) facilitar l’aprenentatge dels alumnes i l’adquisició de la seva competència digital;
  2. b) dur a terme processos de millora i innovació a l’ensenyament d’acord amb les necessitats de l’era digital, i
  3. c) contribuir al seu desenvolupament professional d’acord amb els processos de canvi que tenen lloc a la societat i als centres educatius.

La Competència digital docent fa referència a les habilitats de caire didàctic i metodològic però també és necessària una competència TIC referida a l’ús instrumental de les tecnologies.

Dins la competència digital metodològica  s’han definit les cinc dimensions següents:

  • Disseny, planificació i implementació didàctica
  • Organització i gestió d’espais i recursos educatius
  • Comunicació i col·laboració
  • Ètica i civisme digital
  • Desenvolupament professional


Aquestes dimensions no són estanques ni excloents, ja que el dia a dia a l’escola fa que els docents, en les seves actuacions, mobilitzin, simultàniament i sense diferenciar, les diverses dimensions que conformen aquesta competència.

La llista de comprovació m’ha servit per reflexionar sobre els  coneixements i la meva practica en pel que fa a diferents aspectes. Cal, que millori en referència a l’ús compartit de la informació. Sí que procuro treballar aspectes en relació a la incorporació i l’ús amb els alumnes, però no tant en el que es refereix al meu ús personal.

Alguns dels aspectes a treballar serien:

  • Utilitzar aplicacions compartides amb els companys per al seguiment i avaluació de l’alumnat.
  • Compartir recursos a les xarxes.
  • Utilitzar recursos sota la llicencia creative commons, així com citar fonts i drets d’autoria.
  • Participar en projectes en xarxa.
  • Gestionar la identitat i el perfil digital.

 

“La tecnologia dóna oportunitat a l’impuls del treball col·laboratiu, asincrònic i actiu.”

La tecnologia ha provocat grans canvis en la manera en què ens comuniquem les persones i com interaccionem dins la societat. S’han creat nous entorns relacionals que superen les barreres de l’espai i el temps. La comunicació dins d’aquests espais, trenca amb l’esquema tradicional del llenguatge oral i l’escrit per anar més enllà.

La implantació de les noves tecnologies ens ha aportat molts avantatges, entre ells la possibilitat de treballar amb plataformes com el drive, on es pot realitzar un treball de grup en què cada membre du a terme la seva tasca des de la ubicació que vulgui i en el moment que vagi bé, sense tenir la necessitat d’estar tots reunits en un mateix lloc a la mateixa hora.

Aquest tipus de treball cooperatiu requereix canvis tant metodològics com estructurals a les aules. Cal dotar als alumnes de les eines que els permetin treballar de manera cooperativa , però també cal que els facilitem les estratègies per aprendre a treballar d’aquesta manera i aconseguir els resultats que esperem entre tots.

Sense competència digital docent, els alumnes no poden desenvolupar amb eficàcia les seves competències digitals.”

La competència digital docent és necessària, ja que si nosaltres no disposem de competències digitals, no podem ajudar als alumnes a què adquireixin les seves pròpies competències. No poden ensenyar el que no sabem. La tecnologia avança imparable, constantment apareixen noves aplicacions i programari que hem de conèixer i, per tant, és important que estiguem disposats i disposades a aprendre i a fer ús de tot el que tenim al nostre abast per donar resposta a les necessitats canviants de la societat.
D’altra banda ens trobem amb gran part de l’alumnat que sap utilitzar la tecnologia per a situacions relacionades principalment amb l’oci, però cal que els ajudem a assolir la competència digital completa i que aprenguin a fer-ne un ús responsable i amb criteri. La tecnologia ens permet ampliar el nostre coneixement i compartir-lo.
Cal entendre la tecnologia no només com un conjunt d’habilitats tècniques que ens ajudin a saber com utilitzar-la, sinó que també cal entendre-la com una responsabilitat que implica la combinació de comportaments, coneixements, hàbits i pensament crític. Cal saber que podem i que no podem fer, quines conseqüències tenen les nostres accions digitals i quins són els límits que hem de tenir o ens hem de posar.