Activitat: «Explorant els tipus de respiració»
En la SdA de l’aparell respiratori, he pensat crear una nova activitat complementària. L’objectiu d’aquesta activitat és que els alumnes investiguin sobre els diferents tipus de respiració mitjançant els recursos digitals. D’aquesta manera, es fomentarà la seva competència digital.
A partir de la informació sobre l’aparell respiratori, el docent preguntarà a la resta de la classe si tots els éssers vius respiren igual. Els alumnes hauran de buscar informació sobre com respiren i quin tipus és (respiració pulmonar, respiració branquial, respiració tegumentària, respiració traqueal, respiració aeròbica i respiració anaeròbica). Tota la informació la buscaran en l’ordinador. Aquesta activitat la faran a partir de grups cooperatius i cada un d’ells buscarà informació d’un tipus de respiració. Després, hauran de crear un document interactiu on expliquin el tipus de respiració i exemples d’éssers vius que respiren així. També, podran afegir imatges i vídeos relacionats amb la respiració treballada. Finalment, faran una exposició oral explicant tota la informació treballada.
Reflexió:
1. Quina situació d’ensenyament-aprenentatge has seleccionat? Les competències digitals s’inclouen dins d’una activitat més extensa? Definiu les característiques generals de la situació seleccionada.
Com ja he dit abans, l’activitat proposada està a dins de la SdA de l’aparell respiratori. Aquesta activitat està pensada per 4t de primària. Aquesta activitat està pensada per fer-ho a partir de grups cooperatius. És un enfocament de les situacions d’ensenyament-aprenentatge basat en les interaccions socials. Les competències digitals s’inclouen dintre d’una activitat més extensa com és la SdA.
2. Quines competències digitals de l’alumnat treballeu?
-
Alfabetització mediàtica i en el tractament de la informació i les dades: aquesta activitat, els alumnes aprendran a buscar la informació necessària, sempre escollint i seleccionant la informació més rellevant a partir de fonts fiables.
-
Creació de continguts digitals: una vegada els alumnes tinguin la informació necessària, crearan una presentació a partir d’alguna eina digital (ex. Canva, power point…).
3. Quins coneixements, habilitats o actituds sobre les competències triades entren en joc? Quins temes i continguts es tracten?
-
Coneixements: Tipus de respiracions, com respirem i quins són els éssers vius que respiren així.
-
Habilitats: Saber buscar la informació necessària a partir de fonts fiables; i saber treballar en equip.
-
Actituds: Ser crític en buscar la informació necessària.
4. Quins nivells d’aplicació de competència digital requereix a l’alumnat per realitzar aquesta activitat? Calen coneixements o habilitats digitals previs?
-
Avaluació formativa: avaluar el procés de cerca d’informació (ús de fonts fiables i qualitat de la informació).
-
Avaluació sumativa: avaluar el document final (presentació).
-
Autoavaluació: al final els alumnes poden completar una petita enquesta (Google Classroom) reflexionant el seu aprenentatge i l’ús de les tecnologies.
5. Quins requisits tècnics seran necessaris? Cal una selecció d’eines o aplicacions per realitzar la pràctica?
-
Ordinadors amb accés a Internet.
-
Navegador per poder buscar informació en els llocs web fiables.
-
Eines digitals instal·lades com Canva, power points…
-
Tenir accés al Google Classroom.
6. Quins coneixements tècnics sobre gestió de continguts i configuració d’eines cal tenir i/o desenvolupar per aquesta proposta didàctica.
-
Saber buscar informació en internet, a pàgines web segures i fiables.
-
Saber seleccionar informació.
-
Coneixements en els diferents programes per crear una presentació digital (ex. Canva, power point…).
7. Es poden incloure aspectes de ciberseguretat i protecció de dades? De quina forma els integreu?
Els alumnes no treballaran aspectes de ciberseguretat i de protecció de dades. Però, sí que se’ls explicarà als alumnes que és important que estiguin pendents de no donar les contrasenyes a ningú, no afegir informació personal en les presentacions i donar ús adequat als dispositius informàtics. Tot això, es treballa de manera transversal.
Deixa un comentari