Ningú dubta que amb la irrupció d’Internet estem creant i construint la nostra pròpia xarxa personal d’aprenentatge, fonamentals per al nostre desenvolupament professional i per a l’aprenentatge al llarg de la vida, ja que amb Internet estem canviant la nostra manera de relacionar-nos (per exemple amb altres usuaris amb els quals compartim interessos) i, com hem comentat a l’inici, d’aprendre. Però no és dóna una sense l’altre, és a dir, aprenem no només pels continguts que podem trobar a la xarxa, sinó que també ho fem gràcies a les connexions i interaccions que podem establir-hi. Així doncs, aquests vincles es coneixen amb el nom d’aprenentatge social o Social Learning.

D’altra banda, al crear i construir la nostra pròpia xarxa personal d’aprenentatge a partir de la nostra presència a Internet (perfils, participació en espais diversos i difusió que en podem fer de tercers) fa que ens estem caracteritzant-nos amb uns trets determinats, és a dir, estem construint la nostra Identitat Digital. No és baladí fer esment que la importància d’aquesta identitat digital és innegable i,  en el cas de professionals de l’educació, imprescindible quant a la nostra visibilitat, reputació i gestió de la privacitat de dades no només com a persones, sinó com a professionals, associacions, entitats o empreses.

Hem parlat a l’inici d’aquest article de la creació i construcció de la nostra pròpia xarxa personal d’aprenentatge, però d’on aprenem? ja que cal dir que aprenem tant en entorns tradicionals d’aprenentatge com d’altres més digitals. D’això que acabem d’expressar, aprenem de la família, dels amics, dels companys, dels especialistes d’un tema que ens interessa, de la lectura d’articles, de llibres, etc. Però també de Youtube, de Twitter i Facebook, de la lectura de blogs, etc. A més, com aquest entorn és, hem dir, personal, els nostres interessos aniran canviant al llarg de la nostra vida. Per tant, el nostre Entorn Personal d’Aprenentatge també evolucionarà.

Així doncs, com a conclusió, aquesta possibilitat de recopilar els nostres aprenentatges permet que podem revisar-los i/o modificar-los a mesura que els anem enriquint. A més, el fet de compartir amb altres els nostres aprenentatges provoca uns condicionaments que sovint fan emergir coneixements que potser no sabíem que sabíem. És a dir, quan ens fem editors al enviar un comentari en un blog o a les xarxes socials, podem estar oferint un servei als altres, però també a nosaltres mateixos, ja que només el fet de compartir-lo auto-regula els nostres coneixements.