1. Polítiques comunicatives del centre

El centre es basa en el Pla d’Educació Digital del departament d’Educació i s’ha estructurat aquesta part en 4 fases:

Fase 1: Diagnosi

Per fer la diagnosi, la comissió digital del centre ha utilitzat: a) enquesta a través de selfie for teachers i formularis al professorat, b) enquesta a través de formularis per les famílies, c) enquesta a través de formularis per l’alumnat i d) sistema d’indicadors que el centre ja recull anualment.

A partir de l’anàlisi d’aquestes eines, es detecten els següents punts forts i punts febles segons diferents aspectes.

a) PROFESSORAT

Punts Forts

  • Es facilita accés a internet per l’ensenyament i aprenentatge. 

  • El nostre professorat busca recursos educatius digitals i utilitza entorns virtuals d’aprenentatge. 

  • Tenim dispositius digitals per l’ús de l’ensenyament.

  • Compromís professional: aprenentatge professional a través de tecnologies digitals.

  • Continguts digitals: cerca i selecció.

  • Ensenyament i aprenentatge: aprenentatge col·laboratiu.

  • Avaluació i retroalimentació: estratègies d’avaluació.

  • Empoderament de l’alumnat: compromís actiu de l’alumnat en el seu propi aprenentatge.

  • Facilitar la competència de l’alumnat: creació de continguts. 

Punts Febles

  • Col·laborem amb altres centres o organitzacions per donar suport a l’ús de les tecnologies digitals. 

  • Cal ensenyar a l’alumnat a donar crèdit del treball dels altres que es troba per internet. Evitar el plagi. 

  • Cal millorar amb la coavaluació.

  • Es desconeixen els materials de les biblioteques en línia que contenen materials d’ensenyament i aprenentatge.

  • Compromís professional: pensament computacional.

  • Continguts digitals: intercanvi entre els professors.

  • Ensenyament i aprenentatge: tecnologies emergents.

  • Avaluació i retroalimentació: retroalimentació i planificació.

  • Empoderament de l’alumnat: accessibilitat i inclusió. 

  • Facilitar la competència de l’alumnat: ús responsable. 

 

b) ALUMNAT

Punts Forts

  • Segons l’alumnat, el professorat utilitza i desenvolupa una bona capacitat digital des de totes les assignatures.

  • Segons l’alumnat, el professorat utilitza entorns virtuals d’aprenentatge

  • Segons l’alumnat, es disposa d’una bona assistència tècnica. També tenim el rol de delegats digitals des del curs 2022. 

  • Segons l’alumat, el professorat fa servir eines digitals per facilitar la col·laboració entre l’alumnat.

Punts Febles

  • Manca una reflexió de l’ús de tecnologies digitals.

  • Cal millorar el fet que l’alumne aprengui a actuar de manera responsable quan utilitza internet.

  • Cal que l’alumnat aprengui a resoldre problemes tècnics quan no sap fer servir alguna eina digital. 

  • Cal millorar coavaluació.

c) FAMÍLIES

Punts forts
  • El 80% de les famílies que han contestat segueixen l’instagram de l’escola.

  • Les famílies coneixen els dispositius i els entorns digitals que fan servir el seus fills al centre.

Punts febles

  • Les famílies no acostumen a seguir les publicacions de la web.

  • Les famílies no segueixen el calendari de l’escola

  • Els canals de comunicació entre centre i escola no acaben d’estar ben definits. Hi ha diversos i no està clar l’ús de cadascun.

  • Un 15% de les famílies que han contestat no tenen l’aplicació d’iEduca instal·lada.

  • Moltes famílies troben a faltar formació per l’ús de l’aplicació iEduca.

  • La majoria de les famílies valoren positivament poder fer pagaments mitjançant l’iEduca.

  • Les famílies no saben on consultar les normes sobre l’ús de recursos digitals a l’institut.

  • A les famílies els hi agradaria rebre formació sobre diferents entorns digitals.

d) CENTRE

Punts Forts

  • Es facilita accés a internet per l’ensenyament i aprenentatge. 

  • Tenim dispositius digitals per l’ús de l’ensenyament.

Punts Febles

  • També cal millor el tema de l’ús de l’Ieduca (assistència)

  • Hi ha pantalles i projectors en algunes classes i en altres pissarres digitals interactives.  El so no funciona a totes les aules.

Fase 2: Objectius

En la visió del centre, tal com es defineix en el projecte educatiu de centre (PEC), queda molt clar que l’ús habitual de les tecnologies ha de ser un dels pilars del centre:

“Volem ser un centre actiu, emprenedor, amb visió de futur que aconsegueix una millora constant del rendiment acadèmic dels alumnes. Volem fer ús habitual de les TIC, impulsar les llengües estrangeres i promocionar les habilitats socials i el treball cooperatiu. D’aquesta forma volem donar resposta a les diferents necessitats de tots els agents implicats: alumnat, famílies i organitzacions de l’entorn.”

A partir d’aquesta visió, dels objectius del PEC i de la diagnosi que s’ha realitzat, s’han establert diferents objectius, s’han definits indicadors i s’han temporitzat per assolir-los en tres cursos.

Fase 3: Planificació i seguiment

Per la definició de les activitats i per controlar-ne el seguiment s’utilitza el següent full de càlcul:

Fase 4: Avaluació i millora

Per tal d’avaluar la implementació de l’Estratègia digital, a final de cada curs es reuneix la comissió digital i valora l’assoliment dels criteris dels indicadors de les activitats i dels objectius. Cada responsable fa una exposició del que s’ha assolit i del que no s’ha assolit, i exposa les propostes de millora. A partir d’aquí, la comissió modifica l’EDC pel que queda de temps d’implementació, si s’escau.

 

2. Comunicacions

2.1 Per a les famílies

S’ha enviat una convocatòria de reunió per a les famílies a través de l’aplicació ieduca.

 

2.2 Per als docents

S’ha creat una videoconferència amb els diferents professionals educatius que intervenim d’un alumne, a través del meeet (google calendar).

4. Reflexió 

Per a la comunicació amb les famílies s’ha utilitzat una aplicació que és segura i que és la via de comunicació amb les famílies. D’aquesta manera, s’ha pogut preservar la confidencialitat de les dades.  Cal dir, que previ a aquest pas, el curs passat es va enviar un tutorial a totes les famílies amb l’objectiu que aprenguessin a utilitzar aquesta aplicació, ja que va ser un dels punts febles detectats.

Per a la convocatòria de reunió telemàtica entre professionals s’han tingut en compte els següents aspectes per preservar la protecció de dades i seguretat física i psicològica de l’alumnat i benestar digital: 1) S’ha fet la convocatòria a través del correu professional, 2) S’ha utilitzat el meet, mitjançant google calendar i 3) Sols s’ha compartit l’enllaç amb les persones que han d’assistir a la reunió. Així mateix, el google calendar és una eina que alhora permet agendar aquesta reunió a tots els professionals que hi han d’assistir.

 

Per últim el PEC ha tingut en compte les mesures de protecció de dades, seguretat física i psicològica i el benestar digital. Algunes de les actuacions que s’han dut a terme són: xerrada amb els mossos d’esquadra sobre l’ús responsable i segur d’internet i explicar a l’alumnat com generar contrasenyes segures. Així mateix, el PEC té en compte que l’alumnat faci un bon ús dels recursos digitals, amb l’objectiu d’evitar l’aparició de manca de son, esgotament,  dificultat de rendiment en la vida diària, baixa autoestima, preocupació i ansietat.