PRIMERA PART

Definició de l’activitat:

Fengshui Digital

Amb l’objectiu d’aprendre unes pautes de ciberseguretat visualitzeu els vídeos que hi ha a continuació de l’enunciat. Tot seguit, per grups de 4 alumnes trieu un dels 3 vídeos i elaboreu una infografia amb el http://www.canva.com

Amb els diferents grups us heu de posar d’acord a la hora de triar el vídeo, de tal manera que entre tots els grups s’acabi elaborant una infografia de cada vídeo.

Després d’haver elaborat la infografia, contesta individualment les següents preguntes en un document de google drive i envia la tasca a través del Google Classroom:

  1. Utilitzes contrasenyes segures?
  2. Com milloraries la protecció de la teva informació després d’haver vist els vídeos?
  3. Mantens la informació del teu ordinador ordenada amb carpetes?

 

SEGONA PART

Reflexió per al disseny de l’activitat

Quina situació d’ensenyament-aprenentatge has seleccionat? Les competències digitals s’inclouen dins d’una activitat més extensa? Definiu les característiques generals de la situació seleccionada.

He triat una situació d’ensenyament-aprenentatge que treballa l’ús segur, responsable, crític, saludable i sostenible de les tecnologies digitals per a garantir-ne el benestar digital. En aquesta SdA l’alumnat durà a terme un seguit d’activitats. Aquestes activitats tenen l’objectiu que l’alumnat aprengui a identificar riscos i a prendre mesures en l’ús de les tecnologies digitals per protegir les seves contrasenyes i millorar la protecció de les seves dades personals. El producte final de la SdA serà l’elaboració d’un vídeo interactiu, on l’alumnat exposarà els aprenentatges que ha après sobre els perills de les tecnologies digitals i les mesures que cal tenir presents per evitar-los.

Quines competències digitals de l’alumnat treballareu?

CD3. Participar, col·laborar i interactuar mitjançant eines o plataformes virtuals per comunicar-se, treballar col·laborativament i compartir continguts, dades i informació, gestionant de manera responsable les pròpies accions, presència i visibilitat a la xarxa i exercint una ciutadania digital activa, cívica i reflexiva.

CD4. Identificar riscos i adoptar mesures en l’ús de les tecnologies digitals per protegir els dispositius, les dades personals, la salut i el medi ambient i per prendre consciència de la importància i necessitat de fer un ús crític, legal, segur, saludable i sostenible d’aquestes tecnologies.

Quins coneixements, habilitats o actituds sobre les competències triades entren en joc? Quins temes i continguts es tracten?

L’alumnat aprendrà mesures de ciberseguretat, alhora que també aprendrà a participar i interactuar amb plataformes virtuals, a la hora d’elaborar la infografia i el vídeo interactiu.

Quins nivells d’aplicació de competència digital requereix a l’alumnat per realitzar aquesta activitat? Calen coneixements o habilitats digitals previs?

L’alumnat a qui va dirigida aquesta SdA és l’alumnat de 3r d’ESO. És imprescindible que coneguin què són les contrasenyes, les carpetes de l’ordinador, les dades personals, l’eina digital Canva,…

Quins requisits tècnics seran necessaris? Cal una selecció d’eines o aplicacions per realitzar la pràctica?

Serà necessari que l’alumnat disposi del seu ordinador portàtil i tingui connexió a internet. També serà necessari que l’alumnat tingui el seu usuari i contrasenya per accedir a l’eina digital Canva.

Quins coneixements tècnics sobre gestió de continguts i configuració d’eines cal tenir i/o desenvolupar per aquesta proposta didàctica.

L’alumnat ha de tenir coneixements sobre l’ús del Canva. Cal tenir present, que des de 1r d’ESO l’alumnat ha après a fer ús d’aquesta aplicació.

Es poden incloure aspectes de ciberseguretat i protecció de dades? De quina forma els integreu?

Aquestes aspectes s’inclouen directament amb les tasques a realitzar. En primer lloc, l’alumnat és coneixedor d’aquests aspectes, a través de visualitzar els tres vídeos sobre el Fenshui digital. D’altra banda, han d’elaborar una infografia i un vídeo interactiu.