Proposta de Dinàmica per a la Competència Digital: Alfabetització mediàtica en el tractament de la informació sobre les xarxes socials

  1. Situació d’ensenyament-aprenentatge:

Context: Sessions de tutoria amb alumnes de 2n d’ESO, on es treballarà la influència de les xarxes socials en la percepció de la realitat i la construcció de la identitat.

Activitat: Anàlisi crítica de perfils d’influencers en xarxes socials com Instagram o TikTok, per tal d’identificar els elements que contribueixen a la construcció d’una imatge idealitzada i els possibles impactes en l’autoestima i la identitat dels adolescents.

  1. Competència digital:

Alfabetització mediàtica en el tractament de la informació i les dades.

  1. Coneixements, habilitats i actituds:
  • Coneixements:
    • Conceptes bàsics sobre la construcció de la identitat en l’adolescència.
    • Influència de les xarxes socials en la percepció de la realitat.
    • Estratègies de màrqueting i publicitat en xarxes socials.
    • Riscos associats a la comparació social i la idealització.
  • Habilitats:
    • Identificar els elements que contribueixen a la construcció d’una imatge idealitzada en xarxes socials (filtres, edició, posats, etc.).
    • Analitzar el llenguatge i les narratives utilitzades pels influencers.
    • Avaluar la credibilitat i la autenticitat de la informació presentada.
    • Reflexionar sobre el propi ús de les xarxes socials i la seva influència en l’autoestima.
  • Actituds:
    • Pensament crític i reflexiu.
    • Consciència dels efectes de les xarxes socials en la percepció de la realitat.
    • Autoestima i confiança en si mateix.
    • Rebuig a la idealització i la comparació social.
  1. Nivell d’aplicació:
  • Posar en pràctica habilitats de selecció i filtratge: En la tria de perfils d’influencers per analitzar.
  • Analitzar de forma crítica: En l’avaluació de la imatge presentada i el seu impacte en l’audiència.
  • Treball en equip: Comparar i contrastar informació amb els/les companys/es, i elaborar conclusions conjuntes.
  1. Requisits tècnics:
  • Eines:
    • Accés a xarxes socials com Instagram o TikTok.
    • Recursos en línia sobre la influència de les xarxes socials en la percepció de la realitat i la construcció de la identitat.
  • Coneixements tècnics:
    • Navegar per les xarxes socials i accedir a perfils d’influencers.
    • Analitzar el contingut publicat (fotos, vídeos, textos).
  1. Proposta de dinàmica:
  1. Introducció: L’orientadora fa una breu introducció sobre la influència de les xarxes socials en la percepció de la realitat i la construcció de la identitat.
  2. Selecció de perfils: L’alumnat tria perfils d’influencers que segueix o que li resulten interessants.
  3. Anàlisi dels perfils: En grups petits, l’alumnat analitza els perfils d’influencers, identificant els elements que contribueixen a la construcció d’una imatge idealitzada.
  4. Debat: Es fa un debat sobre els impactes de la idealització i la comparació social en l’autoestima i la identitat dels adolescents.
  5. Reflexió personal: L’alumnat reflexiona sobre el propi ús de les xarxes socials i com pot contribuir a una percepció més realista i saludable de si mateix i dels altres.