Proposta de Dinàmica per a la Competència Digital: Alfabetització mediàtica en el tractament de la informació sobre les xarxes socials
- Situació d’ensenyament-aprenentatge:
Context: Sessions de tutoria amb alumnes de 2n d’ESO, on es treballarà la influència de les xarxes socials en la percepció de la realitat i la construcció de la identitat.
Activitat: Anàlisi crítica de perfils d’influencers en xarxes socials com Instagram o TikTok, per tal d’identificar els elements que contribueixen a la construcció d’una imatge idealitzada i els possibles impactes en l’autoestima i la identitat dels adolescents.
- Competència digital:
Alfabetització mediàtica en el tractament de la informació i les dades.
- Coneixements, habilitats i actituds:
- Coneixements:
- Conceptes bàsics sobre la construcció de la identitat en l’adolescència.
- Influència de les xarxes socials en la percepció de la realitat.
- Estratègies de màrqueting i publicitat en xarxes socials.
- Riscos associats a la comparació social i la idealització.
- Habilitats:
- Identificar els elements que contribueixen a la construcció d’una imatge idealitzada en xarxes socials (filtres, edició, posats, etc.).
- Analitzar el llenguatge i les narratives utilitzades pels influencers.
- Avaluar la credibilitat i la autenticitat de la informació presentada.
- Reflexionar sobre el propi ús de les xarxes socials i la seva influència en l’autoestima.
- Actituds:
- Pensament crític i reflexiu.
- Consciència dels efectes de les xarxes socials en la percepció de la realitat.
- Autoestima i confiança en si mateix.
- Rebuig a la idealització i la comparació social.
- Nivell d’aplicació:
- Posar en pràctica habilitats de selecció i filtratge: En la tria de perfils d’influencers per analitzar.
- Analitzar de forma crítica: En l’avaluació de la imatge presentada i el seu impacte en l’audiència.
- Treball en equip: Comparar i contrastar informació amb els/les companys/es, i elaborar conclusions conjuntes.
- Requisits tècnics:
- Eines:
- Accés a xarxes socials com Instagram o TikTok.
- Recursos en línia sobre la influència de les xarxes socials en la percepció de la realitat i la construcció de la identitat.
- Coneixements tècnics:
- Navegar per les xarxes socials i accedir a perfils d’influencers.
- Analitzar el contingut publicat (fotos, vídeos, textos).
- Proposta de dinàmica:
- Introducció: L’orientadora fa una breu introducció sobre la influència de les xarxes socials en la percepció de la realitat i la construcció de la identitat.
- Selecció de perfils: L’alumnat tria perfils d’influencers que segueix o que li resulten interessants.
- Anàlisi dels perfils: En grups petits, l’alumnat analitza els perfils d’influencers, identificant els elements que contribueixen a la construcció d’una imatge idealitzada.
- Debat: Es fa un debat sobre els impactes de la idealització i la comparació social en l’autoestima i la identitat dels adolescents.
- Reflexió personal: L’alumnat reflexiona sobre el propi ús de les xarxes socials i com pot contribuir a una percepció més realista i saludable de si mateix i dels altres.
Deixa un comentari