En una aula d’educació infantil (P5 o I5) amb 23 alumnes, s’ha decidit fer el projecte d’ELS POLICIES. Per això, s’ha fet una votació utilitzant la pissarra digital, en la qual cada infant ha votat individualment, posant una ratlla al costat del tema que li agradava d’entre les diferents propostes.

Objectius del projecte (segons el currículum d’EI segon cicle):

  • Descobrir el seu entorn més proper i comprendre el món on viu.
  • Utilitzar les diferents formes de representació per a expressar i comunicar situacions.
  • Iniciar-se en les habilitats numèriques bàsiques.
  • Iniciar-se en l’ús de les TIC.
  • Adquirir autonomia en les seves activitats.

 

Continguts del projecte (segons el currículum d’EI segon cicle):

  • Observació i identificació de l’entorn social: l’escola, el carrer, el barri, el poble o ciutat.
  • Identificació de diferents ocupacions i serveis que desenvolupen les persones adultes de l’entorn.
  • Curiositat i iniciativa per la descoberta, per fer-se preguntes, cercar informació de diferents fonts, compartir-la amb els companys i companyes de classe,
  • Participació i escolta activa en situacions habituals de comunicació, com ara converses.
  • Utilització d’instruments tecnològics en els processos creatius.

 

ACTIVITAT DE REALITZACIÓ A L’AULA

La primera activitat es tracta de crear un cartell amb CANVA a la pissarra digital on s’informa del tema triat per penjar-lo a la classe. Tot i que és una aplicació poc coneguda pels infants i en el seu dia a dia no fan servir, entre tots poden triar quina lletra volen posar, quines imatges, colors del cartell, quin text es pot posar, tamany..etc.

Un cop tinguin el cartell fet, la segona activitat serà enviar-lo per mail a les famílies per a que sàpiguen el nom del projecte que s’ha triat. Amb la pissarra digital i amb l’ajuda de la mestra, els alumnes pensen el què es vol escriure al mail, posar la foto del cartell, els alumnes poden escriure algunes paraules.. etc.

Objectius:

  • Participar en la creació del cartell i en la redacció del mail.
  • Iniciar-se en el coneixement i l’ús del correu electrònic
  • Respectar el torn de paraula

Competències específiques:

ÀMBIT LINGÜÍSTIC:

  • Competència 1. Comprendre textos orals de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i escolars.
  • Competència 3. Interactuar oralment d’acord amb la situació comunicativa utilitzant estratègies conversacionals
  • Competència 8. Planificar l’escrit d’acord amb la situació comunicativa i el destinatari.

ÀMBIT D’EDUCACIÓ EN VALORS:

  • Competència 5. Aplicar el diàleg com a eina d’entesa i participació en les relacions entre les persones.

ÀMBIT DIGITAL:

  • Competència 1. Seleccionar, utilitzar i programar dispositius digitals i les seves funcionalitats d’acord amb les tasques a realitzar.
  • Competència 3. Utilitzar programes i aplicacions de creació de dibuix i edició d’imatge fixa, so i imatge en moviment.

Competències transversals:

  • Competència comunicativa lingüística i audiovisual
  • Competència del tractament de la informació i competència digital

Recursos digitals:

  • PC
  • Pissarra digital
  • CANVA
  • Correu electrònic

 

ACTIVITAT DE REALITZACIÓ AUTÒNOMA A CASA

Un cop triat el tema del projecte (Els policies), els infants hauran de buscar informació sobre els policies a casa. Prèviament, a l’aula s’ha parlat sobre el que saben i el que volen saber, i s’han repartit les preguntes entre els infants. Amb l’ajuda de la família, hauran de buscar informació sobre els policies a internet o en llibres, posar-ho en un programa d’edició de textos (ex: Word) i penjar-ho al Classroom, per a que un altre dia a l’aula ho puguin explicar davant dels seus companys/es.

Objectius: 

  • Iniciar-se en l’ús d’eines de recerca
  • Fomentar l’autonomia
  • Expressar-se correctament oralment

Competències específiques:

ÀMBIT LINGÜÍSTIC:

  • Competència 2. Produir textos orals de tipologia diversa adequats a la situació comunicativa.
  • Competència 7. Aplicar estratègies de cerca i gestió de la informació per adquirir coneixement propi
  • Competència 8. Planificar l’escrit d’acord amb la situació comunicativa i el destinatari.

ÀMBIT DIGITAL:

  • Competència 1. Seleccionar, utilitzar i programar dispositius digitals i les seves funcionalitats d’acord amb les tasques a realitzar.
  • Competència 2. Utilitzar les funcions bàsiques de les aplicacions d’edició de textos, tractament de dades numèriques i presentacions multimèdia.
  • Competència 4. Cercar, contrastar i seleccionar informació digital tot considerant diverses fonts i entorns digitals.
  • Competència 8. Realitzar activitats en grup utilitzant eines i entorns virtuals de treball col·laboratiu.

Competències transversals:

  • Competència comunicativa lingüística i audiovisual
  • Competència del tractament de la informació i competència digital
  • Competència d’autonomia i iniciativa personal

Recursos digitals:

  • PC/Tauleta
  • Programa d’edició de textos
  • Classroom

 

REFLEXIÓ

Per començar, m’ha resultat difícil pensar en activitats digitals a l’aula amb diverses eines digitals per a educació infantil, ja que en aquesta etapa només acostumem a utilitzar les tauletes per a reforçar alguns continguts, i no fem servir portàtils ni altres eines per a cercar informació, només utilitzem la pissarra digital per a treballar la lectoescriptura, matemàtiques, vídeos, cançons, fotos, etc.

L’avantatge de la pissarra digital és que és una manera de motivar els alumnes en l’aprenentatge, ja que per a ells/es és més divertit crear paraules a la pantalla que a sobre d’un paper, fer jocs de mates, dibuixar..etc.

Un dels inconvenients de la realització d’activitats digitals a casa és que no totes les famílies tenen accés a un dispositiu i/o connexió a internet. També hi ha famílies que tenen dispositius i connexió però no tenen gaires coneixements informàtics, i per aquestes famílies un recurs com el classroom seria molt difícil d’accedir-hi i entendre, i en aquests casos seria més fàcil que per exemple enviessin la informació trobada per correu electrònic.