He de reconèixer que gràcies al quart mòdul d’aquesta formació he pogut aprofundir en el complement del full de càlcul de la suite de Google Class-Mon creat pel Jaume Feliu, la qual cosa agraeixo perquè soc usuari habitual de Corubrics i fins ara no me n’havia adonat de la possibilitat d’aquesta eina de recollir les reflexions metacognitives de l’alumnat en un format àgil, amè i que a més permet visibilitzar el decalatge entre l’avaluació formadora i formativa si escau. Sobretot en una Situació d’aprenentatge llarga o un curs sencer, per exemple per avaluar amb seguiment un Diari d’aprenentatge o un Dossier.

Projecció en pissarra i aplicació en Chromebook del complement Class-Mon a l’Aula d’Acollida. Curs 22-23.

Aplicació en Android del complement Class-Mon a l’Aula d’Acollida. Curs 22-23.
Cal començar aclarint que la mediació literària és una proposta didàctica per afavorir la lectura guiada i autònoma (literàries ambdues) i que es du a terme en l’aula d’acollida que coordino enguany cada dia de la setmana durant la segona hora lectiva. Està dissenyada segons a l’aplicació de tres fases identificades al Class-Mon com activitats:
- Lectura en equips de quatre estudiants de llibres sense mots. Socialització oral mitjançant guió de Chambers (Vegeu les preguntes de la Lectura conversada). Per a dur a terme el procés l’alumnat ha disposat d’una biblioteca d’aula amb unes seixanta referències diferents. Cada equip havia de triar quatre llibres diferents i presentar-los al grup classe. Cada dos o tres sessions un llibre diferent. Avaluació formativa, formadora i acreditativa. Primer trimestre.
- Lectura en equips per rols (Vegeu l’exemple del Cercle de lectura) d’una novel·la única: La invenció de l’Hugo Cabret. Al final del procés hauran de presentar oralment al grup classe. Avaluació formativa, formadora i acreditativa. Segon trimestre.
- Aquesta tercera activitat seria com la segona quant a la lectura per rols però aplicada a la ficció digital, és a dir, a videojocs no generalistes (d’autor) i amb un metallenguatge suficient per a poder realitzar una lectura lúdica i crítica alhora. Una altra diferència substancial és que cada equip ha de garantir que té una persona dedicada a cada rol, en l’activitat 2 cada equip era d’un rol específic. Avaluació formativa i formadora. Tercer trimestre.

Comentaris alumnat Class-Mon a l’Aula d’Acollida de la Fase 1 de Mediació literària. Curs 22-23.
Com es pot demostrar en aquesta captura de pantalles de les respostes del Class-Mon hi ha diferents nivells d’expressió escrita, tot i tenir a l’abast els portàtils i els correctors com el Softcatalà. Tanmateix, em sembla motivador com a docent que algunes en comencen a mostrar reflexions metacognitives.
Portafolis docent de l’Elias Martí sota llicència CC BY-NC-SA 4.0
Deixa un comentari