Situació 1: Disseny de la Proposta de Foment de l’Ús Responsable de Tecnologia

Primer de tot, he d’aclarir que aquesta situació d’aprenentatge (SA) és una adaptació de l’activitat pensada originalment per a tres o quatre sessions: Sempre s’ha fet servir l’aigua de la mateixa manera? Descobrim què en pensen els nostres avis! Creada per Meritxell Mestre Civill, Montserrat Roca Tort i Olga Villagrasa. La vaig conèixer com a assistent durant el programa de formació Coeduca’t l’octubre de l’any 2021. Com a docent la vaig portar a l’aula el curs 2021-22 amb estudiants de primer d’ESO i per dur a terme això amb contextualització vaig haver d’adaptar-la pedagògicament i didàctica en aquest enllaç. Potser el més important quant a competències transversals és una de les personals d’aquesta SA, perquè tot i que la pregunta no és genuïna en el el sentit que no emergeix naturalment del grup-classe després d’una altra SA o projecte del centre; en parlem dins del context del Decret 175/2022 específicament de la CPSAA3:

Comprèn proactivament les perspectives i les experiències dels altres i les incorpora al seu aprenentatge per participar en el treball en grup distribuint i acceptant tasques i responsabilitats de manera equitativa i emprant estratègies cooperatives

Perquè després del procés d’ensenyament/aprenentatge acostuma a veure un biax claríssim de gènere (les dones, les cures i les llars) o de classe (zones rurals poc assistides pels governs de llavors ençà) que s’ha de saber mediar i posar en valor en la socialització de tot el procés. De fet en aquest sentit és un dels objectius d’aprenentatge d’aquesta SA, del mateix Decret 175/2022 , el tercer indicador operatiu de la Competència ciutadana:

Comprèn i analitza problemes ètics fonamentals i d’actualitat, considerant críticament els valors propis i aliens, i desenvolupant els seus propis judicis per afrontar la controvèrsia moral amb actitud dialogant, argumentativa, respectuosa i oposada a qualsevol tipus de discriminació o violència —incloent-hi la violència masclista, LGTBI-fòbica, racista o capacitista— o fonamentalisme ideològic.

https://jamboard.google.com/d/1iY6E8ZxzfdtXdQwCCWTotcksXQmXtM4sO1r1vjWZ8bU/edit?usp=sharing

Imatge 1. Situació d’aprenentatge (en Jamboard). Photo by Jouni Rajala on Unsplash

Situació 2: Preparació davant de Problemes Tècnics

He de reconèixer que en tinc moltes ganes de dur a terme aquesta SA en aquest curs 23-24 també amb l’alumnat de primer d’ESO, perquè en el curs 21-22 cap dels estudiants en podia disposar de portàtils a l’aula (un bon percentatge tampoc a casa) i gairebé tothom va poder gestionar els fitxers d’àudio amb mòbils propis o dels tutors legals. A hores d’ara el recurs d’un chromebook propi és gairebé universal en el grup-classe que he triat per dur a terme aquesta SA. D’aquell curs 21-22 recordo que va ser molt carregós haver de procesar totes les autoavaluacions i coavaluacions en paper, coincidia més o menys en l’època que vaig descobrir els aventatges de l’ecosistema Corubrics de Tecnocentres i en Jaume Feliu com a referent.

Enguany els problemes poden ser més reptadors encara perquè en una SA prèvia d’una Història canònica reiventada i escrita en parelles vaig adonar-me’n d’un fet que ens pot passar desapercebut per alguns docents: no tot l’alumnat per ser un nadiu digital (terme mateix que ja està força debatut a hores d’ara Vegeu aquest article de l’any 2017) és competent digitalment he d’atendre l’alfabetització digital de l’alumnat (amb cura i respecte) alhora que tot el que he d’ensenyar del meu àmbit lingüístic, perquè és un fet que puc trobar-me a l’aula amb estudiants fins i tot àgrafs digitals, tant és l’edat que tinguin entre 12 i 18 anys si són nouvinguts o no. El pla B en tot cas és recòrrer al paper (Portafoli d’aprenentatge on l’estudiant és responsable de recollir totes les evidències generades durant tot el curs lectiu) i que en aquest cas l’estudiant faci servir algun mòbil per enregistrar l’entrevista en àudio, tota la resta en paper: guió, entrevista, esborrany, text argumentatiu.

Problemes tècnics detectats durant l’aplicació de la SA en el curs 21-22 i la SA prèvia abans esmentada:

  1. No porta carregador
  2. No porta chromebook
  3. No sap gestionar fitxers al drive
  4. No sap editar fitxers de text, d’àudio o de vídeo
  5. No sap afegir-se com estudiant al Classroom
  6. No sap lliurar tasques al Classroom
  7. No sap omplir formularis de Google (no està acostumat a autoregular-se)
  8. No està acostumat a produir reflexions metacognitives.

Pedagògicament la conformació de les parelles les decidirà el professor bassat en el rendiment acadèmic de l’estudiant i la seva competència digital alhora, i per la qual cosa triarà les parelles el més heterogènies possibles

 

Situació 3: Posada en Pràctica i Reflexió

He triat el Jamboard com a plataforma o més aviat com a suro del grup-classe atès el fet que en el Classroom a hores d’ara molts pocs estudiants no hi troben la manera d’escriure dubtes, neguits i fins i tot, queixes. A més a més el correu electrònic més que un canal de comunicació amb l’alumnat de baix rendiment acadèmic és com un forat negre on els correus no acostumen gaires impressions dels usuaris. Tanmateix, el Jamboard els hi permet deixar un post-it en qualsevol part del procés d’ensenyament-aprenentatge. En qualsevol cas haurem de consensuar normes de convivència digitals en aquell suro perquè puguin entendre que aquest espai també és de caire formal i acadèmic.

Com hi ha tres itineraris d’aprenentatge amb diferents gradacions: 50, 75 i 100 per cent de compromís, és més convenient avaluar i qualificar per lliuraments de productes:

  1. Redacció del guió per l’entrevista. CE5. Parelles.
  2. Presentació oral de les preguntes al grup-classe. Parelles.
  3. Realització de l’entrevista a familiar de més de 60 anys. Individual.
  4. Transcripció de l’entrevista o redacció de l’esquema per la presentació oral. Individual.
  5. Redacció d’un esborrany text argumentatiu. CE5. Individual i en parelles
  6. Redacció de segona versió després de retroacció del professor. CE5
  7. Autoavaluació i coavaluació. Individual i en parelles
  8. Presentació oral de l’entrevista. CE3. Parelles
  9. Enregistrament d’un vídeo de dos minuts de tota l’experiència d’aprenentatge. Programari FLIP (tot els fitxers dels pasos 1 al 8 dins de l’EVA de l’estudiant, amb el compte corporatiu del centre, drive i Classroom). CE3. Individual.

La gradació de tres nivells en percentatges de compromís m’ajudarà especialment a gestionar els diversos ritmes d’aprenentatge a l’aula, penso sobretot en una estudiant d’altes capacitats i dos en risc d’exclusió social.

Situació 4: Compartint l’experiència

Imatge 2. Integració eines digitals en situacions d’aprenentatge

Imatge 3. Publicació en Comunitat NUS

Portafolis docent de l’Elias Martí sota llicència CC BY-NC-SA 4.0