Situació 1: Anàlisi DAFO de la Pràctica Pedagògica

Si vegeu la imatge 1 la primera amenaça és la dispersió didàctica d’un professor, que ha de gestionar cinc temaris diferents, tot i que tres són el mateix amb gradació de 1r, 2n i 4t de Llengua catalana i literatura, un més de tècniques d’estudi (3r i 4t d’ESO) i l’últim Arts escèniques de quart.

Imatge 1. De la plantilla facilitada per EIM Consultores en la formació CDD-B2

Situació 2: Estratègies CAME per a la millora pedagògica (vegeu a l’enllaç detalls d’aquest recurs)

Imatge 2. Estratègies CAME per a la millora. Heu de prémer els signes de + per desplegar la informació

Quant a modificar les meves intervencions concretes a l’aula de manera planificada i reflexiva a partir de les conclusions obtingudes de l’anàlisi de la seva pròpia pràctica, el primer que he de dir que en menys d’un mes he estat d’afrontar gràcies a les reflexions que faig durant els aprenentatges d’aquesta formació CDD-B2. Poso un exemple pràctic, vegeu Imatge 3 i Imatge 4 on es palesa el fet que fa menys d’un mes (data de publicació d’aquest article el 09/11/23) relativitzava força el fet de tenir la capacitat logística i mental de poder personalitzar itineraris d’aprenentatge i en aquest altre article del 02/12/23 ja he aconseguit encetar una proposta inicial de personalització d’aprenentatges. Encara diré més: en aquest article de la formació de la CDD-B1 no ho rebutjava però havia de conèixer altres possibilitats metodològiques i pedagògiques a banda de recursos digitals.

Imatge 3. Detall estratègies CAME (corregir)

Imatge 4. Detall estratègies CAME (afrontar)

Pel que fa la ponderació de les conseqüències educatives i ètiques de les meves decisions i qüestionament de les meves pròpies creences pedagògiques sobre l’ús de les tecnologies digitals en la pràctica docent, aquesta metodologia pedagògica de la personalització seria pràcticament inviables sense un EVA d’ús comú entre el docent i l’alumant per tot el que allò implica de recollida de dades, monitorització dels avanços en l’aprenentatge, acompanyament de la retroacció, i un llarg etcètera. Quant a defensar-ho davant del Departament de Llengua i literatura catalanes del meu centre no hi haurà problemes perquè pensen que ja els hi dedico prou esforços als grup-classe que gestiono. I a més a més, crec que en tendria prou arguments per defensar-ho davant d’inspecció o d’una família que vulgui que el procés d’ensenyament/aprenentatge segueixi fil per randa un llibre de text, per exemple.

En aquest sentit, allò que anomenem la gestió de la incertesa derivada de la planificació de pràctiques transformadores perfilades ho entenc com un procés dinàmic i on l’ensenyament/aprenentatge també està adreçat al cos docent, en primer lloc, tot i que l’alumnat sigui al centre de l’aprenentatge i del Decret Llei que vulguem publicar, tant és. Fet i fet, un procés que es pot modificar i que més que ser reversible ha de ser àgil i escoltar les necessitats legítimes dels aprenents (i les seves mancances més paleses)

 

Situació 3: Col·laboració amb l’equip educatiu

Penso que es fa palès la necessitat d’acompanyar el professorat del Departament de Català m’adreçaré directament al parell de professores que al meu entendre més necessiten un assessorament digital en el programari de gestió del centre o en la seva gestió de dades i evidències generades a l’aula.

En el cas del claustre, m’aproparé al Coordinador de primer cicle de secundària per parlar del projecte de Lectura guiada o el d’Avancem i analitzar si qualsevol dels dos projectes podrien potenciar-se amb més suport digital.

Pel que fa el pla digital de centre, i les actuacions que promoguin la sostenibilitat mediambiental en l’ús dels recursos digitals, i el seu seguiment posterior, mai m’he parat a pensar en la petjada de carboni que generen totes les fotocòpies de les proves i material per llegir, davant de la típica opinió que és millor llegir en paper, en tot cas seria un debat interessant si tot el desplegament digital dels itineraris personalitzats representa un consum energètic major i en conseqüència una petjada més grossa encara. Estic força lluny de saber la resposta i, en tot cas, ja n’hi ha prou amb veure com va carregada de feina la Coordinadora digital del centre.

 

Situació 4: Intercanvi a Comunitats Professionals

Imatge 5

El primer que faré és demanar consells en la situació 2 en la comunitat NUS en l’anàlisi de la meva proposta i si veuen altres possibilitats per corregir o afrontar més adients. En el cas de no tenir una resposta satisfactòria, podria recórrer a un parell de plataformes més. De fet aquí deixo la captura de pantalla d’una d’aquestes.

Imatge 6. Sol·licitud a Linkedin d’assesorament

Portafolis docent de l’Elias Martí sota llicència CC BY-NC-SA 4.0