Situació 1: Document de Consentiment d’Ús d’Imatge

Imatge 1

Imatge 2

Primer de tot, enganxo la portada del formulari de matrícula de secundària on hi ha profusió d’informació pertinent al marc regulatori del tema de protecció de dades (vegeu per exemple Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre) i, a més a més, si la família no hi prem un botó amb l’autorització explícita no pot continuar endavant amb el procés de la matrícula. Cal dir que aquest formulari considera l’edat dels estudiants, ja que si l’estudiant encara no té l’edat mínima requerida per exercir plenament els seus drets digitals, com diu la llei «El tractament de les dades dels menors de catorze anys, fonamentat en el consentiment, només és lícit si consta el del titular de la pàtria potestat o tutela, amb l’abast que determinin els titulars de la pàtria potestat o tutela». En cas contrari, en la part que descriuré posteriorment en la Situació 4, l’alumnat amb l’edat legal requerida ha d’omplir-lo en un formulari a banda.

Imatge 3

Imatge 4

En aquest detall és on més palesa la manca d’un consentiment específic segons la xarxa social utilitzada al centre (només Instagram) i url del centre, en aquest cas: https://agora.xtec.cat/iesinfanta/ per la qual cosa aquesta seria la proposta de millora 1. Addicionalment, en el detall de l’autorització dels materials produïts per l’alumnat en les activitats d’aprenentatge (imatge 4), seria una oportunitat esplèndida per indicar clarament que s’utilitzarà la imatge amb fins educatius i de promoció, excloent-ne explícitament altres propòsits: proposta de millora 2.

Situació 2: Propòsits Específics del Consentiment

Imatge 5

Imatges 6

Malgrat que en aquesta segona situació hi ha un reconeixement que el centre mateix li dedica especial atenció a la identitat digital de cada estudiant, tampoc com l’anterior situació 1 no hi exclou explícitament altres propòsits de difusió que no siguin educatius.

 

Situació 3: Retirada de Contingut Autoritzat

És, de fet, la proposta de millora 3, ja que tindria a més una solució molt àgil, deixar un text breu específic en el formulari i donar l’opció de omplir més d’un cop el formulari de matrícula. És a dir, les famílies no necessitarien ni escriure un correu electrònic al centre si no només recuperar l’enllaç del formulari i tornar a omplir-lo i enviar-lo.

 

Situació 4: Consentiment de Difusió d’Imatge a Comptes Personals

Aquest document del centre és prou explícit quant a no crear malentesos que terceres parts (professorat inclòs) pugui interpretar que tenen un dret automàtic a difondre cap imatge de cap estudiant, fins i tot de cap producció o contingut creat, protegint-ne, doncs, la propietat intel·lectual de l’alumnat. La proposta de millora 4, rau en el fet de fer pedagogia interna de claustre amb aquesta realitat documental.

 

Situació 5: Mesures de protecció i benestar digital

El primer que me ha pogut cridar l’atenció és que quan fullejava el Projecte de Convivència del Centre no hi havia cap esment a la paraula digital ni protecció, això va ser suficient per encuriosit visitar virtualment dos centres que conec personalment: IES Teresa Pàmies i IES Angeleta Ferrer i, per la meva sorpresa, vaig descobrir que en el primer hi ha un procés intern de transformació digital, l’Estratègia Digital del Centre (EDC) ja està publicada i operativa i a més serà sotmesa a votació al Consell Escolar a mig termini, tot el contrari que el nostre centre que es troba en una fase inicial (tot i haver aconseguit tot el que s’havia previst pel primer trimestre del curs 23-24). En canvi, el segon institut, pioner i referent en la metodologia STEAM al Consorci d’Educació de Barcelona, de portes enfora sembla trobar-se en una execució fins i tot germinal de l’EDC.

Crec que les meves propostes de millora recollides en les quatre situacions anteriors són prou pertinents perquè les pugui transferir a l’equip impulsor corresponent. Abans d’acabar aquest apartat s’ha de reconèixer que una EDC sense pressupost (més de recursos humans específics que de maquinàries i programaris) massa poden demanar-li a unes coordinacions digitals totalment desbordades només per la gestió de portàtils de l’alumnat.

Portafolis docent de l’Elias Martí sota llicència CC BY-NC-SA 4.0