Situació 1: Disseny de Proposta Didàctica Avaluativa
Crec que el que primer hauria de contextualitzar és que vaig ser durant tot el curs 22-23 el Coordinador i tutor de l’aula d’acollida de l’INS Infanta Isabel d’Aragó i la coordinació constant amb l’assesora LIC de referència del CRP de Sant Martí, a banda de l’assistència mensual al seminari de 21 hores: Acompanyament i seguiment de les aules d’acollida del Servei de Suports i Recursos Lingüístics del mateix CRP. Crec que és just començar així aquest article pel fet que tota la gestió de dades (generació i interpretació) ha estat una feinada col·laborativa i cooperativa. Aquí us presento el que he avaluat i qualificat durant tot un curs, no una Situació d’aprenentatge concreta.
Primera fase de la personalització dels aprenentatges
Aquesta és la meva traducció al català del qüestionari Learner Identity Questionnaire (Morodo: 2023) i és el que em permet perfilar millor les Situacions d’aprenentatge durant el curs, sobretot quant a l’organització de l’aula, el disseny dels instruments d’avaluació i la regulació dels aprenentatges. Com bé diu l’autor: «es tracta d’un qüestionari i no d’un test psicomètric o una prova, de manera que el resultat constitueix l’autovaloració que fa l’alumne de si mateix, i no d’un indicador diagnòstic». Cosa que cal acompanyar-la de la nostra observació directa a l’aula, com un compromís docent.
A banda d’això també ho incloc dins de l’informe final que li faig arribar a l’estudiant i la seva família (A partir d’ara i atenent a la Llei de Protecció de dades, Estudiant 3). Aquest cas real a banda dels mètodes d’avaluació que explicaré a partir d’ara, hi recull les observacions dels tres butlletins d’avaluació durant el curs 22-23 i, a banda d’això, és una modificació i ampliació a la plantilla dissenyada pel Departament d’Educació.
Situació 2: Elecció i Implementació a Plataforma Apropiada
Arran de la poca operabilitat del programari de gestió del centre (sobretot quant al disseny i gestió de les dades i evidències generades a l’aula vaig decidir treballar al drive corporatiu del centre educatiu amb molt d’èmfasi amb fulls de càlculs de la mateixa suite de Google i no l’antic Excel per ser molt àgil en l’emmagatzematge i transferència de dades
Situació 3: Configuració de Tauler de Control
Primer vòrtex del triangle d’avaluació (arribada a la comunitat d’aprenentatge)
Si parlem de triangulació de l’avaluació, per una banda el Servei d’Immersió i Acolliment Lingüístics va publicar l’any 2017 les Pautes d’observació Nivells A1, A2 i B1. Per començar a desplegar els mètodes el primer que mostraré és que l’Estudiant 3 en el seu Pla de suport individualitzat dins de l’alumnat nouvingut tenia el dret a ser avaluada en Llengua catalana i literatura segons el MECR (Marc Europeu Comú de Referència)

Imatge 1. Estudiant 3. Avaluacions Inicials
Aquestes proves inicials es fan en la primera llengua de l’Estudiant 3 que en aquest cas és el castellà. Només la de matemàtiques es fa per blocs d’edats. Amb això és un bon punt de sortida per triar quin dels tres nivells del MECR seria la meta (en aquest cas), redactar el Pla de Suport Individualitzat i presentar un informe inicial a l’equip docent, en aquest cas de 1r d’ESO.

Imatge 2. Descriptors MECR nivell A2
Per assolir el nivell A2 l’Estudiant 3 hauria de superar en les Pautes d’observació abans esmentades 25 criteris d’avaluació de la llista de verificació del nivell A1 i els 30 del nivell A2.
La primera adaptació que vaig crear va ser una gradació de quatre nivells del 0 al 4, de No Assoliment a Assoliment Excel·lent, és a dir una escala de valoració, principalment per motivar l’alumnat en les primeres activitats orals bàsiques que fèiem a l’aula i competir en directe sense entrar en el modo Kahoot, com m’agrada bromejar amb ells.

Imatge 3. Gradació de les pautes d’observació del nivell A1 del MECR
Segon vòrtex del triangle d’avaluació (ascens)

Imatge 4. Detall del Tauler de control (meitat esquerra)
Aquest Tauler de control està desactualitzat atesa que les columnes han d’adaptar-se i agrupar-se segons a les deu competències específiques de l’últim currículum, Decret 175/2022, en aquest cas està separada per blocs de les Dimensions del penúltim currículum i que són els cinc aspectes a avaluar i qualificar a l’aula d’acollida segons la normativa anterior. Quan esmento el segon vòrtex és perquè si ens hi fixem en la línia verda de l’Estudiant 3 en les columnes A1, A2 i B1 hi ha el recull de l’escala de valoració de la Imatge 3. Pel que fa el resta de columnes (vegeu també la Imatge 5) són diferents Situacions d’aprenentatge fetes a l’aula, un projecte de mediació literària, activitats i dossiers, múltiples oportunitats de representació (DUA). En resum, més de 43 evidències diferents.

Imatge 5. Detall del Tauler de control (meitat esquerra)
Un dels motius per convertir les pautes d’observació del MECR en escala de valoració era justament per integrar-les en aquest Tauler de control.
Tercer vòrtex del triangle d’avaluació (sortida i promoció de la comunitat d’aprenentatge)

Imatge 6. Segon vòrtex del triangle d’avaluació (ascens)
Aquesta Imatge 6 ens pot donar informació quant a la concentració de les proves suspeses (en verd pàl·lid) La línia verd intensa és de l’Estudiant 3. Com a grup-classe es pot afirmar que els objectius orals (mitjanes de les cinc primeres columnes) mostren un assoliment mínim, tot el contrari de l’expressió escrita, molt baixa en el cas de l‘Estudiant 3 i només dos alumnes aprovats (les graelles en blanc pertanyen a estudiants que no van presentar la prova perquè han de continuar un any més com a estudiants de l’aula d’acollida al centre).

Imatge 7. Proves finals versió formularis
Cal dir que aquestes proves tradicionalment es fan en paper, però allò suposava una recàrrega de feina que jo no estava gaire disposat a assumir en les acabelles del curs, per la qual cosa vaig aprofitar les versions digitals i es van a dur a terme sota la meva supervisió a l’aula i amb el mode examen en els chromebooks de l’alumnat (Vegeu en la imatge 4 i 5 les columnes corresponents a aquestes sis Proves reduïdes)
Situació 4: Reflexió sobre Eines Digitals Utilitzades
Com una reflexió final no estic gens penedit d’haver fet servir el full de càlcul per a tot el procés d’ensenyament/aprenentatge del curs 22-23 perquè durant aquest curs perquè m’ha fet un gran servei per adaptar el Decret 175/2022 a aquest Tauler de Control de 2n d’ESO de Llengua catalana i literatura (vegeu Imatge 8 i amb la gradació actualitzada de l’1 al 4) i que a hores d’ara combino amb una escala de valoració d’habilitats d’aprenentatge: manteniment del compromís durant l’avaluació, capacitat de fer reflexions metacognitives i metalingüístiques, i la capacitat d’aplicar els continguts apresos durant el procés. Tot allò ha d’estar curosament acompanyat de diversos estils docents (DUA), oportunitats de feedback i de feedforward. Diversos mètodes d’avaluació: Portafolis i Diaris d’aprenentatge, Escales de valoració, Llistes de verificació, Rúbriques i Dianes.
Hauria d’estar content fins i tot -de fet n’estic- després de vuit mesos d’haver aplicat un mètode com el Class-Mon quan assistia al curs de CDD-B1, d’haver aprés perquè no m’agrada i perquè el considero més adient per l’educació bàsica en sisè de primària i primer de secundària, malgrat em recordava algunes prestacions de l’Additio, per exemple.

Imatge 8. Tauler de control Aula ordinària. Curs 23-24
Bibliografia
MORODO, A. (2023). El qüestionari d’Identitat de l’Aprenent permet avaluar les preferències d’aprenentatge de l’alumnat. Consultat el 10/06/23. https://andymorodo.wixsite.com/cuestionarioliq?lang=ca
Servei d’Immersió i Acolliment Lingüístics (2017). Suport lingüístic i social. Pautes d’observació Nivells A1, A2 i B1. Departament d’Ensenyament. Generalitat de Catalunya.
Portafolis docent de l’Elias Martí sota llicència CC BY-NC-SA 4.0
Deixa un comentari