Enllaç eina rúbrica: https://docs.google.com/document/d/1TugUvK3va1uWY0PCH03G5bHHRScF5vgVqP7VUjiZwJk/edit?tab=t.0
M5. Activitat 2 – L’avaluació i la retroacció
- Què volem avaluar? L’avaluació necessita temps i hem de tenir clar a on cal invertir-lo i com fer-ho perquè sigui útil i tingui impacte en l’aprenentatge de l’alumnat. Aquí us haureu de centrar a una tasca concreta de la situació d’aprenentatge que heu presentat, a poder ser competencial, que serà la que avaluarem. Quina? Es vincula a un objectiu, competència i/o criteri d’avaluació? Justifiqueu la resposta.
M’he basat per avaluar a la tasca de la SdA Cartells sobre la fira Liost cat en el que l’objectiu general és explorar i comprendre la diversitat cultural, gastronòmica, folklòrica i turística de Catalunya. Els diferents grups de treball faran un disseny amb Canva amb el que han après. Amb aquesta activitat els alumnes organitzaran una Fira en la qual es mostrarà que a les famílies tot el que han après, i on caldrà prèviament preparar la presentació. En aquesta tasca els alumnes fan una Avaluació formadora durant el procés d’aprenentatge.
- Quin instrument ens sembla adequat? Teniu al fòrum anterior una caixa d’eines. Trieu-ne una. Feu una lectura de la fitxa tècnica que us serà d’utilitat. Justifiqueu perquè aquest instrument és adequat per ajudar a l’alumnat a aprendre.
L’instrument que em sembla adequat és Rúbrica, ja que permet fer una avaluació reguladora, formativa i formadora, de manera que es pot utilitzar com a coavaluació, autoavaluació i avaluació per part del professorat. A més a més té una gran flexibilitat per fer una atenció universal a l’alumnat, ja que és una eina modulable, que pot variar segons el perfil i diversitat de l’alumnat.
- Quan? En quin moment del cicle d’aprenentatge proposeu utilitzar aquest recurs digital? Quin tipus d’avaluació seria? La podem connectar amb altres aprenentatges, quins?
El moment de cicle d’aprenentatge en el que proposo fer servir aquest recurs digital, la rúbrica és les activitats d’aplicació i transferència (Com sé que ho he après?).
Com he esmentat abans el tipus d’avaluació que abarca la Rúbrica seria Formadora, Formativa i Sumativa. D’aquesta manera la rúbrica permet una regulació per part de l’alumnat, on veu en quins aspectes ha de millorar. També permet al professorat si detecta aspectes o criteris que l’alumnat no assoleix, fent que pugui canviar alguns aspectes en la programació d’activitats per poder esmenar aquesta situació.
- Per a què? Quina és la intencionalitat de l’avaluació. Si reviseu l’esquema veureu que la resposta es vincula amb la pregunta anterior.
La intencionalitat d’aquesta avaluació és regular l’aprenentatge de l’alumne a través d’aquesta eina, per poder veure que està fent bé i en què pot millorar.
- Com es recullen les dades i s’analitzen? Amb quins recursos digitals compteu? En quin nivell creieu que us centreu de la proposta de D. Kirkpatrick (Llibre de continguts 5.2. Capítol 4)
Les dades s’analitzarien a través d’una rúbrica creada per mi però que omplissin els alumnes per autoavaluar-se. Considero que els alumnes estarien en el Nivell 2, en la fase d’aprenentatge segons la proposta de D. Kirkpatrick. El motiu és que hi ha una observació de l’alumne del procés, amb comentaris, observacions i es valora el producte final obtingut.
- Qui farà la retroacció? Què heu de tenir en compte perquè sigui efectiva? Quins models o bastides oferireu perquè sigui senzill poder fer aquesta retroacció? (Llibre de continguts 5.3. Capítol 2)
La retroacció la farà el mestre, el propi alumne per aconseguir la metacognició i inclús els companys i companyes de grup, que poden ajudar a que pugui veure la seva evolució i aspectes a millorar. Els models o bastida més efectiu que podria tenir seria la pròpia rúbrica, ja que ajudaria a veure a l’alumne quins nivells d’aprenentatge ha assolit. Cal dir també que perquè sigui efectiva han de ser capaços de valorar la seva pròpia tasca (autoavaluació) i a més que coneguin els estàndards i criteris d’avaluació per poder veure si la tasca que han realitzat s’ajusta al que se li havia demanat.
- Com ajudarem a prendre decisions de millora? Dedicareu temps a l’aula per incorporar les millores? Com incloureu la metacognició? (Llibre de continguts 5.3. Capítol 4)
Un quadern de seguiment personal seria una bona proposta per assolir l’objectiu de prendre decisions de millora. La proposta de que fos digital em sembla bé, de manera que estigui a una plataforma (EVA) com Classroom perquè el mestre i alumne tingui accés i veure la seva evolució en aquest projecte i en d’altres.
D’aquesta manera, segons el meu parer, aconseguiríem la metacognició de l’alumne, ja que aquest podria reflexionar sobre el seu propi aprenentatge, incloent a la família en aquesta reflexió (com en l’exemple del Llibre de continguts 5.3. Capítol 4). Una trobada tots plegats: família, docent i alumne seria una activitat molt profitosa per tothom, estic convençut.
- I ara què? Com possibilitareu que l’alumnat implementi les millores? Quins recursos podríeu d’oferir com a docents per fer-ho possible? Com ho portaríeu a terme?
Una vegada que l’alumne saps els objectius, descobreix els seus propis errors per regular el seu propi procés d’aprenentatge (el com ho estic fent?) i es fa una retroacció per la millora (i ara què haig de fer?) oferim als alumnes l’oportunitat de poder modificar la tasca que han fet, tenint en consideració la pròpia rúbrica i l’aprenentatge o metacognició que els propis alumnes han fet.
Caldrà evidentment temps per poder fer aquests canvis i per una posterior reflexió de tot plegat.
- En quin moment cal aplicar els protocols de seguretat i protecció de dades personals? Per què? Com? (Llibre de continguts 5.3 Capítol 5)
Segon la Llei General de Protecció de Dades cal garantir la seguretat i protecció de dades personals i més tractant-se de menors d’aquesta manera caldrà que aquestes siguin confidencials, donant un accés limitat a les dades d’avaluació, que queden protegides amb l’ús de la plataforma (Classroom). També es poden fer que siguin confidencials en el cas de que pugui haver una estigmatització del estudiant.
A més cal que hi hagi un control de les actualitzacions d’aquestes plataformes, fent còpies si s’escau d’informacions per evitar la seva pèrdua, en espais segurs.
Pel que fa a les famílies caldrà que autoritzin l’ús d’aquestes plataformes i que coneguin per a què s’utilitzen.
En referència als docents caldrà que estiguin formats per poder conèixer les polítiques de seguretat i protecció de dades del centre, així com la gestió d’incidents que pugui haver, que seran notificats de manera ràpida.
Deixa un comentari