Unitat didàctica: La funció comunicativa de l’art

 

Recursos:

  • per analitzar: Mindmeister
  • per crear: Canva

 

Activitat de classe: dissenyar un cartell digital per a la diada del 25N.

Amb motiu del Dia de la No-violència Envers les Dones, que se celebra el 25 de novembre, farem cartells en format digital. Treballarem en equips de tres o quatre alumnes i les tasques concretes que portarem a terme s’expliquen a continuació:

1. fem una pluja d’idees sobre l’eslògan que apareixerà al nostre cartell. Farem servir l’eina digital Mindmeister per crear el mapa mental corresponent.
2. decidim què volem dibuixar al cartell i en fem diversos esbossos.
3. decidim les funcions de cadascun dels membres de l’equip: un o dos s’encarreguen de fer el dibuix definitiu; la resta s’encarreguen de digitalitzar-lo i dissenyar el cartell mitjançant la plataforma digital Canva.
4. Compartim el nostre treball amb la professora mitjançant la plataforma Google Classroom.

 

Objectius i competències de la matèria (i transversals)

Objectius:

  • adaptar un treball artístic amb l’objectiu que tingui una funció comunicativa
  • resumir idees i valors en un eslògan
  • experimentar amb diverses tècniques gràfic-plàstiques i valorar quina és la idònia per expressar una idea determinada
  • treballar de forma col·laborativa
  • fer servir eines digitals per compartir idees o treballs
  • fer servir eines digitals per tractar/dissenyar imatges

Competències de la matèria:

  • CE3: representar idees, formes i emocions, utilitzant els llenguatges, les tècniques i els mitjans propis de l’àmbit, a través de processos analítics i creatius, per desenvolupar la imaginació, la comunicació i l’autoconfiança.
  • CE5: Explorar tècniques, mitjans i recursos dels llenguatges artístics, a través de l’experimentació i la recerca, amb perseverança i entenent l’error com una oportunitat per aprendre, per aplicar-los en el disseny i la realització d’un projecte artístic.
  • CE6: realitzar projectes, disciplinaris o transdisciplinaris, personals o col·lectius, a partir de situacions i establint connexions amb la realitat propera, amb implicació i compromís, per comunicar, reflexionar i resoldre problemes.

Competències transversals:

  • Competència digital (CD)
    • CD2. Crea, integra i reelabora continguts digitals en diferents formats (text, taula, imatge, àudio, vídeo, programa informàtic, etc.) mitjançant l’ús de diferents eines digitals per expressar idees, sentiments i coneixements, respectant la propietat intel·lectual i els drets d’autor dels continguts que reutilitza.
    • CD3. Participa en activitats i/o projectes escolars mitjançant l’ús d’eines o plataformes virtuals que li permetin construir nou coneixement, comunicar-se, treballar col·laborativament, compartir dades i continguts en entorns digitals restringits i supervisats de manera segura i amb una actitud oberta i responsable davant el seu ús
  • Competència personal, social i d’aprendre a aprendre (CPSAA)
    • CPSAA3. Reconeix i respecta les emocions i experiències dels altres, participa activament en el treball en grup, assumeix les responsabilitats individuals assignades i aplica estratègies cooperatives dirigides a la consecució d’objectius compartits
  • Competència en consciència i expressió culturals (CCEC)
    • CCEC3. Expressa idees, opinions, sentiments i emocions de manera creativa i oberta. Desenvolupa l’autoestima, la creativitat i el sentit de pertinença a través de l’expressió cultural i artística amb empatia i actitud col·laborativa.

 

Recursos digitals:

Mindmeister: https://www.mindmeister.com

Canva: https://www.canva.com

Google Classroom: https://classroom.google.com

 

Activitat de realització autònoma a casa: fer un collage digital dels millors cartells que recordem de qualsevol moment i àmbit.

Continuant amb la Unitat Didàctica La funció comunicativa de l’art, i fent-ne èmfasi en la funció publicitària o exhortativa, farem una recopilació de cartells, actuals o antics, que recordem perquè ens han cridat força l’atenció. Aquesta activitat és individual i es compon de les tasques següents:

1. fem una llista de cartells memorables a la llibreta i justifiquem per què hem fet aquesta selecció.

2. busquem amb un cercador web les imatges corresponents, amb la millor resolució possible, i les descarreguem al nostre ordinador.

3. llegim el material de Google Classroom titulat Ús de quadrícules a Canva per aprendre a fer servir els recursos de la plataforma.

4. fem un collage dels cartells que hem triat, amb l’eina digital Canva.

5. compartim el nostre treball amb la professora mitjançant la plataforma Google Classroom.

 

Objectius i competències de la matèria (i transversals)

Objectius:

  • conèixer obres destacades de l’àmbit del disseny gràfic
  • valorar treballs de disseny gràfic en funció de la seva capacitat comunicativa
  • reflexionar sobre els aspectes que participen en una obra gràfica i què transmeten
  • fer servir eines digitals per compartir idees o treballs
  • fer servir eines digitals per tractar imatges.

Competències de la matèria:

CE 1: descobrir les manifestacions artístiques contemporànies i del patrimoni cultural, interessant-se per la realitat patrimonial com a part de la pròpia cultura, per reconèixer-les com a testimoni del pensament i com a font d’aprenentatge, prenent consciència de la necessitat de conservar-les.

CE 2: analitzar produccions artístiques, pròpies i alienes, argumentant opinions amb respecte i sentit crític, per construir una cultura artística àmplia, gaudir i generar nous coneixements.

Competències transversals:

  • Competència digital (CD)
    • CD1. Fa cerques avançades a Internet atenent a criteris de validesa, qualitat, actualitat i fiabilitat, seleccionant-les de manera crítica i arxivant-les per recuperar, referenciar i reutilitzar aquestes recerques respecte a la propietat intel·lectual
    • CD2. Crea, integra i reelabora continguts digitals en diferents formats (text, taula, imatge, àudio, vídeo, programa informàtic, etc.) mitjançant l’ús de diferents eines digitals per expressar idees, sentiments i coneixements, respectant la propietat intel·lectual i els drets d’autor dels continguts que reutilitza.
    • CD3. Participa en activitats i/o projectes escolars mitjançant l’ús d’eines o plataformes virtuals que li permetin construir nou coneixement, comunicar-se, treballar col·laborativament, compartir dades i continguts en entorns digitals restringits i supervisats de manera segura i amb una actitud oberta i responsable davant el seu ús.
  • Competència en consciència i expressió culturals (CCEC)
    • CCEC1. Coneix, aprecia críticament, respecta i promou els aspectes essencials del patrimoni cultural i artístic de qualsevol època, valorant la llibertat d’expressió i l’enriquiment inherent a la diversitat cultural i artística, per construir la seva pròpia identitat
    • CCEC2. Gaudeix, reconeix i analitza amb autonomia les especificitats i intencionalitats de les manifestacions artístiques i culturals més destacades del patrimoni a través dels seus llenguatges i elements tècnics, en qualsevol mitjà o suport.

 

Recursos digitals:

Canva: https://www.canva.com

Google Classroom: https://classroom.google.com

Recurs digital de contingut: Ús de quadrícules a Canva: https://classroom.google.com/c/NTczMDUzMTUyMzQy/m/NTczMDU2MjQwNTk1/details
Reflexions:
Mitjançant aquesta activitat he pogut reflexionar amb més deteniment sobre els reptes que implica l’ús de les eines digitals en la matèria que imparteixo.
Per una banda, he arribat a la conclusió que durant les classes és convenient que no en faci un ús excessiu, ja que això podria restar als alumnes temps d’experimentació directa amb materials de dibuix i pintura. Per tant, he de limitar l’ús d’eines digitals a aquelles tasques que impliquin el disseny gràfic o la recerca d’informació i imatges. Fins i tot, a vegades, convindria substituir el cercador d’imatges de la web per altres fonts analògiques d’inspiració, com ara: catàlegs, llibres d’art il·lustrats, revistes, etc.
Per l’altra banda, quan dissenyo activitats per a realització autònoma fora de l’aula, he de tenir en compte els coneixements previs de l’alumnat sobre les eines digitals que han de fer servir, ja que no tenen la possibilitat d’aixecar la mà i consultar els seus dubtes com ho fan a la classe. Per tant, algunes vegades he d’acompanyar la proposta d’activitat amb tutorials o materials de suport per a l’ús del programari. En aquest cas, també el volum de treball per als alumnes és més gran, ja que primer han d’aprendre a utilitzar una eina digital determinada i després aplicar els nous coneixements a la realització de la tasca.
Per tant, si només es fan servir les eines digitals quan siguin realment necessàries, els seus avantatges i inconvenients per a l’assignatura de Plàstica estaran equilibrats.