Títol | Jo també soc Dalí |
Curs (Nivell educatiu) |
3r ESO |
Àrea / Matèria / Àmbit | Educació Visual i Plàstica |
DESCRIPCIÓ (Context + Repte)
Aquesta situació d’aprenentatge s’ha creat amb relació a una altra, que es proposa ampliar el coneixement que l’alumnat del tercer curs de secundària té d’art contemporani. A principi de curs, a cada jove se li va assignar, a l’atzar, un artista contemporani perquè el pogués investigar al llarg de l’any i s’inspirés en la seva obra per enriquir les creacions pròpies relatives a l’assignatura d’Educació Visual i Plàstica.
La situació d’aprenentatge haurà sigut un èxit si, en acabar-la, l’alumnat és capaç d’entendre que qualsevol persona pot ser un artista i que qualsevol objecte pot ser considerat art dins del context adequat. |
COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES
Amb la realització d’aquesta situació d’aprenentatge s’afavoreix l’assoliment de les competències específiques següents:
Competències específiques | Àrea o matèria |
CE1. Descobrir les manifestacions artístiques contemporànies i del patrimoni cultural, interessant-se per la realitat patrimonial com a part de la pròpia cultura, per reconèixer-les com a testimoni del pensament i com a font d’aprenentatge, prenent consciència de la necessitat de conservar-les. | Educació Visual i Plàstica |
CE 2. Analitzar produccions artístiques, pròpies i alienes, argumentant opinions amb respecte i sentit crític, per construir una cultura artística àmplia, gaudir i generar nous coneixements. | Educació Visual i Plàstica |
CE 3. Representar idees, formes i emocions, utilitzant els llenguatges, les tècniques i els mitjans propis de l’àmbit, a través de processos analítics i creatius, per desenvolupar la imaginació, la comunicació i l’autoconfiança. | Educació Visual i Plàstica |
CE 5. Explorar tècniques, mitjans i recursos dels llenguatges artístics, a través de l’experimentació i la recerca, amb perseverança i entenent l’error com una oportunitat per aprendre, per aplicar-los en el disseny i la realització d’un projecte artístic. | Educació Visual i Plàstica |
TRACTAMENT DE LES COMPETÈNCIES TRANSVERSALS
Mitjançant aquesta situació d’aprenentatge es treballaran, en menor o major mesura, quasi totes les competències clau de l’educació bàsica:
|
OBJECTIUS D’APRENENTATGE Què volem que aprengui l’alumnat i per a què? CAPACITAT + SABER + FINALITAT |
CRITERIS D’AVALUACIÓ Com sabem que ho han après? ACCIÓ + SABER + CONTEXT |
||
1 |
L’alumne/a és capaç d’identificar les característiques bàsiques d’una obra d’art surrealista per fer una bona interpretació del seu significat. | 1 | Anomena els aspectes onírics, absurds, incongruents que fan que una obra surrealista es consideri com a tal. |
2 |
L’alumne/a coneix el títol i l’autor d’almenys 6 obres d’art surrealistes per enriquir la seva cultura general. | 2 | Identifica i anomena sis obres d’art surrealistes. |
3 |
L’alumnat reconeix els elements que formen part d’una obra d’art i és capaç d’oferir una interpretació subjectiva de la intenció de l’artista amb l’objectiu d’afavorir una major apreciació de les expressions artístiques contemporànies. | 3 | Ofereix diferents possibles interpretacions d’una mateixa obra d’art, valorant el context en què es troba i el corrent artístic al qual s’adscriu. |
4 |
L’alumnat és capaç de fer ús d’aspectes conceptuals i formals propis del Surrealisme per expressar les seves idees i emocions. | 4 | Expressa mitjançant creacions bidimensionals o tridimensionals idees i emocions pròpies, fent servir tècniques o conceptes característics del surrealisme. |
5 |
El/la jove pot gestionar alguns aspectes relacionats amb l’exposició d’obres d’art, amb l’objectiu de crear unes impressions determinades al públic. | 5 | Dissenya una exposició artística a partir d’un tema concret, justifica l’elecció de les obres que s’hi exposaran, planifica els recorreguts del públic i crea la cartelleria adient per fer-la entenedora per al públic. |
6 | L’alumne/a fa un ús adequat del seu entorn d’aprenentatge virtual (Google Classroom, correu electrònic, documents editables que poden ser editats en línia) per dur a terme accions necessàries per a l’execució de les tasques. | 6 | Utilitza de forma adient les aplicacions necessàries per dur a terme les tasques (Google Classroom, Gmail, Drive, Google Presentations, Canva, Quizezz, Mindmeister, espai virtual del Teatre-Museu Dalí). |
7 | L’alumnat fa ús del seu esperit crític a l’hora de tractar la informació recopilada a Internet per transmetre només les idees contrastades i consolidades. | 7 | Consulta diverses fonts per tal de proporcionar una informació útil i verídica. |
8 | L’alumnat es pot desplaçar, de forma lliure i amb un objectiu clar, en un espai virtual per descobrir aspectes relacionats amb el tema tractat a la classe. | 8 | Es desplaça pel museu virtual seguint els objectius marcats i parant atenció a totes les possibles opcions per completar les tasques segons els requisits marcats. |
9 | L’alumne/a entén el concepte d’escala aplicat a espais virtuals per traslladar-lo a la realitat. | 9 | Aplica les eines necessàries del lloc web del museu virtual per mesurar diversos quadres i escultures. |
10 | L’alumnat redacta textos amb intencions i graus de formalitat diferents per comunicar-se en situacions com ara: fer una pregunta a un especialista extern a l’escola, informar el públic que assisteix a una exposició artística, comunicar-se amb els altres membres d’un mateix grup, etc. | 10 | S’adreça a especialistes externs al centre per demanar informació sobre espais expositius i requisits per accedir-hi. |
11 | Es comunica amb companys i/o docent mitjançant correu electrònic per compartir informació fora d’horari lectiu. | ||
11 | L’alumne/a és capaç de fer aportacions pertinents a una presentació grupal, amb l’objectiu d’enfortir la seva assertivitat i consolidar el sentiment de pertinença. | 12 | Participa activament en la distribució i la realització de les tasques del grup de treball. |
13 | Expressa les seves opinions amb confiança i respecte envers els altres membres del grup de treball. | ||
12 | L’alumnat es responsabilitza de respectar normes de convivència, espais, instal·lacions i materials per assegurar que el treball de tots els grups -i també del grup classe- és l’òptim. | 14 | Té cura del material i de la classe, col·laborant a crear un bon ambient d’aula. |
Amb la realització d’aquesta situació d’aprenentatge es tractaran els sabers següents:
Saber | Àrea o matèria | |
1 |
El Surrealisme com a font d’inspiració per als treballs artístics propis i com a instigador del qüestionament de la idea tradicional d’art. | Educació Visual i Plàstica |
2 |
Característiques formals i conceptuals de l’art d’artistes surrealistes. | |
3 |
Reconeixement de motius, tècniques i intencions artístiques en obres determinades. | |
4 |
Creació artística autònoma seguint una sèrie de requisits conceptuals i formals. | |
5 |
Exposicions artístiques: disseny i gestió de l’espai expositiu, elecció dels elements exposats, informació per al públic. | |
6 |
Gestió autònoma de l’entorn d’aprenentatge virtual. | Competència digital. Transversal |
7 |
Cercadors d’informació i tractament de la informació recopilada. | |
8 |
Aplicacions d’edició de text i imatge per fer presentacions. | |
9 |
Aplicacions en línia de creació de mapes mentals. | |
10 |
Interpretació de plànols i mapes tridimensionals d’un edifici. | Matemàtiques |
11 |
Unitats de mesura. Aplicació d’eines digitals per mesurar elements dins d’un espai virtual. | |
12 |
Redacció de correus electrònics formals. | Competència lingüística. Transversal |
13 |
Presentacions orals, justificant el treball personal/grupal o informant sobre temes concrets. | |
14 |
Organització i distribució de tasques dins d’un grup de treball. | Competència personal, social i d’aprendre a aprendre. Transversal |
Quines són les principals estratègies metodològiques que es preveuen utilitzar? Quins tipus d’agrupament realitzarem? Quins són els principals materials i recursos que necessitarem?, etc.
La metodologia d’aquesta situació d’aprenentatge és principalment activa, orientada al fet que siguin els alumnes els creadors del seu propi coneixement, a través de la descoberta, de la investigació i del treball creatiu. A partir d’uns plantejaments senzills, els joves es distribueixen en equips de treball de 3-4, organitzats de forma heterogènia, i tracten de resoldre les tasques. Pel que fa als materials i recursos necessaris, el paper de l’ordinador personal és clau per poder dur a terme tota la part relacionada amb la visita virtual al museu i la investigació posterior. Això no obstant, també hi ha una part de creació artística, per a la qual es faran servir els materials que cadascú consideri oportuns (paper i pintura, llapis, retolador, etc. per a obres bidimensionals, o materials reciclats, objectes diversos, cartó, plàstic, etc. per a obres escultòriques o d’instal·lació). |
ACTIVITATS D’APRENENTATGE I D’AVALUACIÓ
Descripció de l’activitat d’aprenentatge i d’avaluació |
Temporització |
Activitats inicials
Què en sabem? |
1. Joc competitiu, en grup classe, de preguntes de cultura general sobre el surrealisme i artistes adscrits a aquest corrent artístic. S’utilitza com a eina d’avaluació inicial. | 20’ |
Activitats de desenvolupament
Aprenem nous sabers |
2. Joc de recerca del tresor, en petits grups, al museu virtual. Els alumnes hauran de recórrer totes les diverses estances del museu, per tal de trobar-hi obres d’art que responguin a una sèrie de requisits. | 1 h |
3. Cerca d’informació sobre Dalí i altres artistes del Surrealisme. | 40’ | |
4. Cerca d’informació sobre organització d’exposicions d’art. | 1 h |
Activitats d’estructuració
Què hem après? |
5. Llista de verificació. Els joves han de completar un document en què deixin constància de quines obres han pres en consideració per dur a terme l’activitat núm 2. Cada grup ha de presentar un pòster i explicar a la classe les seves eleccions. | 30’ |
6. Mapa mental. Aquesta activitat també s’executa per equips i dona resposta a la necessitat de plasmar de forma entenedora la informació prèviament recopilada sobre característiques estilístiques i conceptuals de l’obra de Dalí. | 30’
|
Activitats d’aplicació
Apliquem el que hem après |
7. Treball artístic personal (dibuix, pintura, escultura, instal·lació), inspirat en la manera de fer art de Dalí. | 2 h |
8. Exposició oral, en els mateixos grups de treball, sobre com s’organitza una exposició artística. | 10’ | |
9. Exposició col·lectiva del grup classe, de totes les obres d’art resultants del procés. | 2 h |
BREU DESCRIPCIÓ DE COM S’ABORDEN ELS VECTORS EN AQUESTA SITUACIÓ D’APRENENTATGE
Atès el paper actiu que tenen els i les alumnes al llarg de tota la situació d’aprenentatge, es pot dir que les diverses competències transversals i específiques s’hi combinen de forma harmònica i sense esforç. De forma quasi imperceptible, l’alumnat passa del treball artístic al raonament matemàtic o a les tasques lingüístiques amb naturalitat, de la mateixa forma que ho farien en un context real (no educatiu). A més, la comunicació i el treball en equip, que representen la base de la major part de les activitats d’aprenentatge, també fan possible abordar aspectes com ara la perspectiva de gènere -ja que els grups dels treballs són heterogenis des de tots els punts de vista- o el benestar emocional -tenint en compte que es fomentarà una actitud de respecte, confiança i ajuda mútua als diferents grups de treball-. La consciència global de l’alumnat serà atesa mitjançant la presentació d’artistes surrealistes d’arreu del món o via l’accés a pàgines web de qualsevol país per a la cerca d’informació, amb la qual cosa també es fomentaria la competència en llengües estrangeres. |
MESURES I SUPORTS UNIVERSALS
Per donar suport a qualsevol alumne/a que ho necessiti en un moment determinat, comptem amb els recursos següents:
|
MESURES I SUPORTS ADDICIONALS O INTENSIUS
Quines mesures o suports addicionals o intensius es proposen per a cadascun dels alumnes següents:
Alumne | Mesura i suport addicional o intensiu |
Alumna amb dislèxia | – tots els documents de suport es resumiran i s’esquematitzaran tant com sigui possible. A més, se’n destacaran els conceptes clau. |
Alumne amb desfasament curricular per retard cognitiu: | – visita virtual al museu mitjançant fotografies
– èmfasi en les tasques de creació artística, que estaran guiades per documents amb pautes molt senzilles – dins de les activitats grupals, priorització de tasques que impliquin donar suport a altres companys o expressar la seva opinió. |
Deixa un comentari