Títol Jo també soc Dalí

Curs (Nivell educatiu)

3r ESO

Àrea / Matèria / Àmbit Educació Visual i Plàstica

 

DESCRIPCIÓ (Context + Repte)

Aquesta situació d’aprenentatge s’ha creat amb relació a una altra, que es proposa ampliar el coneixement que l’alumnat del tercer curs de secundària té d’art contemporani. A principi de curs, a cada jove se li va assignar, a l’atzar, un artista contemporani perquè el pogués investigar al llarg de l’any i s’inspirés en la seva obra per enriquir les creacions pròpies relatives a l’assignatura d’Educació Visual i Plàstica.


Diversos alumnes tenen com a referents artistes adscrits al Surrealisme i, a més, molts d’ells han manifestat interès per obres que pertanyen a aquest gènere. Així és com ha sorgit la situació d’aprenentatge titulada: Jo també soc Dalí, que pretén ajudar als nois i noies a descobrir a aquest artista icònic a partir d’una visita virtual al Teatre-Museu Dalí. Mentre deambulen virtualment pel museu, els/les alumnes han de completar alguns reptes, que impliquen fixar-se en tota la riquesa temàtica, formal, material i conceptual de les obres exposades i reflexionar sobre com poden traslladar aquesta manera de fer a la seva pròpia pràctica.

La situació d’aprenentatge haurà sigut un èxit si, en acabar-la, l’alumnat és capaç d’entendre que qualsevol persona pot ser un artista i que qualsevol objecte pot ser considerat art dins del context adequat.

 

 

COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES

Amb la realització d’aquesta situació d’aprenentatge s’afavoreix l’assoliment de les competències específiques següents:

Competències específiques Àrea o matèria
CE1. Descobrir les manifestacions artístiques contemporànies i del patrimoni cultural, interessant-se per la realitat patrimonial com a part de la pròpia cultura, per reconèixer-les com a testimoni del pensament i com a font d’aprenentatge, prenent consciència de la necessitat de conservar-les. Educació Visual i Plàstica
CE 2. Analitzar produccions artístiques, pròpies i alienes, argumentant opinions amb respecte i sentit crític, per construir una cultura artística àmplia, gaudir i generar nous coneixements. Educació Visual i Plàstica
CE 3. Representar idees, formes i emocions, utilitzant els llenguatges, les tècniques i els mitjans propis de l’àmbit, a través de processos analítics i creatius, per desenvolupar la imaginació, la comunicació i l’autoconfiança. Educació Visual i Plàstica
CE 5. Explorar tècniques, mitjans i recursos dels llenguatges artístics, a través de l’experimentació i la recerca, amb perseverança i entenent l’error com una oportunitat per aprendre, per aplicar-los en el disseny i la realització d’un projecte artístic. Educació Visual i Plàstica

 

 

TRACTAMENT DE LES COMPETÈNCIES TRANSVERSALS

Mitjançant aquesta situació d’aprenentatge es treballaran, en menor o major mesura, quasi totes les competències clau de l’educació bàsica:


– Les competències lingüístiques es treballen gràcies als treballs de presentació oral, pluja d’idees o mapes mentals sobre les obres d’art que es poden veure al Teatre-Museu Dalí.
– La competència matemàtica es veu potenciada pel fet que els alumnes han d’interpretar plànols tridimensionals del museu virtual per desplaçar-s’hi i trobar la informació requerida per a la tasca.
– La competència digital es desenvolupa perquè l’alumnat ha de ser capaç d’accedir, desplaçar-se i trobar al museu virtual tot el que se’ls demana. Però, a més, també han de fer servir eines com ara:
Mindmeister per crear mapes mentals, Canva per dissenyar infografies o presentacions i Quizezz per fer una avaluació inicial.
– La competència personal, social i d’aprendre a aprendre es veu afavorida pe
l treball en equip, però també pel fet de prendre decisions a l’hora de crear una obra inspirada en els treballs de Dalí.
– La competència emprenedora és atesa mitjançant l’activitat que consisteix a
buscar informació sobre com s’ha d’organitzar una exposició i planificar una exposició col·lectiva junt amb els companys del mateix equip.
– La competència en consciència i expressió culturals es posa en pràctica gràcies al fet que
els joves han de contemplar i analitzar alguns aspectes de les obres d’art exposades al museu virtual, però també perquè han de fer generar creacions artístiques.

 

 

OBJECTIUS D’APRENENTATGE

Què volem que aprengui l’alumnat i per a què?

CAPACITAT + SABER + FINALITAT

CRITERIS D’AVALUACIÓ

Com sabem que ho han après?

ACCIÓ + SABER + CONTEXT

1

L’alumne/a és capaç d’identificar les característiques bàsiques d’una obra d’art surrealista per fer una bona interpretació del seu significat. 1 Anomena els aspectes onírics, absurds, incongruents que fan que una obra surrealista es consideri com a tal.

2

L’alumne/a coneix el títol i l’autor d’almenys 6 obres d’art surrealistes per enriquir la seva cultura general. 2 Identifica i anomena sis obres d’art surrealistes.

3

L’alumnat reconeix els elements que formen part d’una obra d’art i és capaç d’oferir una interpretació subjectiva de la intenció de l’artista amb l’objectiu d’afavorir una major apreciació de les expressions artístiques contemporànies. 3 Ofereix diferents possibles interpretacions d’una mateixa obra d’art, valorant el context en què es troba i el corrent artístic al qual s’adscriu.

4

L’alumnat és capaç de fer ús d’aspectes conceptuals i formals propis del Surrealisme per expressar les seves idees i emocions. 4 Expressa mitjançant creacions bidimensionals o tridimensionals idees i emocions pròpies, fent servir tècniques o conceptes característics del surrealisme.

5

El/la jove pot gestionar alguns aspectes relacionats amb l’exposició d’obres d’art, amb l’objectiu de crear unes impressions determinades al públic. 5 Dissenya una exposició artística a partir d’un tema concret, justifica l’elecció de les obres que s’hi exposaran, planifica els recorreguts del públic i crea la cartelleria adient per fer-la entenedora per al públic.
6 L’alumne/a fa un ús adequat del seu entorn d’aprenentatge virtual (Google Classroom, correu electrònic, documents editables que poden ser editats en línia) per dur a terme accions necessàries per a l’execució de les tasques. 6 Utilitza de forma adient les aplicacions necessàries per dur a terme les tasques (Google Classroom, Gmail, Drive, Google Presentations, Canva, Quizezz, Mindmeister, espai virtual del Teatre-Museu Dalí).
7 L’alumnat fa ús del seu esperit crític a l’hora de tractar la informació recopilada a Internet per transmetre només les idees contrastades i consolidades. 7 Consulta diverses fonts per tal de proporcionar una informació útil i verídica.
8 L’alumnat es pot desplaçar, de forma lliure i amb un objectiu clar, en un espai virtual per descobrir aspectes relacionats amb el tema tractat a la classe. 8 Es desplaça pel museu virtual seguint els objectius marcats i parant atenció a totes les possibles opcions per completar les tasques segons els requisits marcats.
9 L’alumne/a entén el concepte d’escala aplicat a espais virtuals per traslladar-lo a la realitat. 9 Aplica les eines necessàries del lloc web del museu virtual per mesurar diversos quadres i escultures.
10 L’alumnat redacta textos amb intencions i graus de formalitat diferents per comunicar-se en situacions com ara: fer una pregunta a un especialista extern a l’escola, informar el públic que assisteix a una exposició artística, comunicar-se amb els altres membres d’un mateix grup, etc. 10 S’adreça a especialistes externs al centre per demanar informació sobre espais expositius i requisits per accedir-hi.
11 Es comunica amb companys i/o docent mitjançant correu electrònic per compartir informació fora d’horari lectiu.
11 L’alumne/a és capaç de fer aportacions pertinents a una presentació grupal, amb l’objectiu d’enfortir la seva assertivitat i consolidar el sentiment de pertinença. 12 Participa activament en la distribució i la realització de les tasques del grup de treball.
13 Expressa les seves opinions amb confiança i respecte envers els altres membres del grup de treball.
12 L’alumnat es responsabilitza de respectar normes de convivència, espais, instal·lacions i materials per assegurar que el treball de tots els grups -i també del grup classe- és l’òptim. 14 Té cura del material i de la classe, col·laborant a crear un bon ambient d’aula.
SABERS

Amb la realització d’aquesta situació d’aprenentatge es tractaran els sabers següents:

 

Saber Àrea o matèria

1

El Surrealisme com a font d’inspiració per als treballs artístics propis i com a instigador del qüestionament de la idea tradicional d’art. Educació Visual i Plàstica

2

Característiques formals i conceptuals de l’art d’artistes surrealistes.

3

Reconeixement de motius, tècniques i intencions artístiques en obres determinades.

4

Creació artística autònoma seguint una sèrie de requisits conceptuals i formals.

5

Exposicions artístiques: disseny i gestió de l’espai expositiu, elecció dels elements exposats, informació per al públic.

6

Gestió autònoma de l’entorn d’aprenentatge virtual. Competència digital. Transversal

7

Cercadors d’informació i tractament de la informació recopilada.

8

Aplicacions d’edició de text i imatge per fer presentacions.

9

Aplicacions en línia de creació de mapes mentals.

10

Interpretació de plànols i mapes tridimensionals d’un edifici. Matemàtiques

11

Unitats de mesura. Aplicació d’eines digitals per mesurar elements dins d’un espai virtual.

12

Redacció de correus electrònics formals. Competència lingüística. Transversal

13

Presentacions orals, justificant el treball personal/grupal o informant sobre temes concrets.

14

Organització i distribució de tasques dins d’un grup de treball. Competència personal, social i d’aprendre a aprendre. Transversal

 

DESENVOLUPAMENT DE LA SITUACIÓ D’APRENENTATGE

Quines són les principals estratègies metodològiques que es preveuen utilitzar? Quins tipus d’agrupament realitzarem? Quins són els principals materials i recursos que necessitarem?, etc.

La metodologia d’aquesta situació d’aprenentatge és principalment activa, orientada al fet que siguin els alumnes els creadors del seu propi coneixement, a través de la descoberta, de la investigació i del treball creatiu. A partir d’uns plantejaments senzills, els joves es distribueixen en equips de treball de 3-4, organitzats de forma heterogènia, i tracten de resoldre les tasques.

Pel que fa als materials i recursos necessaris, el paper de l’ordinador personal és clau per poder dur a terme tota la part relacionada amb la visita virtual al museu i la investigació posterior. Això no obstant, també hi ha una part de creació artística, per a la qual es faran servir els materials que cadascú consideri oportuns (paper i pintura, llapis, retolador, etc. per a obres bidimensionals, o materials reciclats, objectes diversos, cartó, plàstic, etc. per a obres escultòriques o d’instal·lació).

 

 

ACTIVITATS D’APRENENTATGE I D’AVALUACIÓ

Descripció de l’activitat d’aprenentatge i d’avaluació

Temporització

Activitats inicials

Què en sabem?

1. Joc competitiu, en grup classe, de preguntes de cultura general sobre el surrealisme i artistes adscrits a aquest corrent artístic. S’utilitza com a eina d’avaluació inicial. 20’
Activitats de desenvolupament

Aprenem nous sabers

2. Joc de recerca del tresor, en petits grups, al museu virtual. Els alumnes hauran de recórrer totes les diverses estances del museu, per tal de trobar-hi obres d’art que responguin a una sèrie de requisits. 1 h
3. Cerca d’informació sobre Dalí i altres artistes del Surrealisme. 40’
4. Cerca d’informació sobre organització d’exposicions d’art. 1 h
Activitats d’estructuració

Què hem après?

5. Llista de verificació. Els joves han de completar un document en què deixin constància de quines obres han pres en consideració per dur a terme l’activitat núm 2. Cada grup ha de presentar un pòster i explicar a la classe les seves eleccions. 30’
6. Mapa mental. Aquesta activitat també s’executa per equips i dona resposta a la necessitat de plasmar de forma entenedora la informació prèviament recopilada sobre característiques estilístiques i conceptuals de l’obra de Dalí. 30’

 

Activitats d’aplicació

Apliquem el que hem après

7. Treball artístic personal (dibuix, pintura, escultura, instal·lació), inspirat en la manera de fer art de Dalí. 2 h
8. Exposició oral, en els mateixos grups de treball, sobre com s’organitza una exposició artística. 10’
9. Exposició col·lectiva del grup classe, de totes les obres d’art resultants del procés. 2 h

 

BREU DESCRIPCIÓ DE COM S’ABORDEN ELS VECTORS EN AQUESTA SITUACIÓ D’APRENENTATGE

Atès el paper actiu que tenen els i les alumnes al llarg de tota la situació d’aprenentatge, es pot dir que les diverses competències transversals i específiques s’hi combinen de forma harmònica i sense esforç. De forma quasi imperceptible, l’alumnat passa del treball artístic al raonament matemàtic o a les tasques lingüístiques amb naturalitat, de la mateixa forma que ho farien en un context real (no educatiu).

A més, la comunicació i el treball en equip, que representen la base de la major part de les activitats d’aprenentatge, també fan possible abordar aspectes com ara la perspectiva de gènere -ja que els grups dels treballs són heterogenis des de tots els punts de vista- o el benestar emocional -tenint en compte que es fomentarà una actitud de respecte, confiança i ajuda mútua als diferents grups de treball-.

La consciència global de l’alumnat serà atesa mitjançant la presentació d’artistes surrealistes d’arreu del món o via l’accés a pàgines web de qualsevol país per a la cerca d’informació, amb la qual cosa també es fomentaria la competència en llengües estrangeres.

 

MESURES I SUPORTS UNIVERSALS

Per donar suport a qualsevol alumne/a que ho necessiti en un moment determinat, comptem amb els recursos següents:


– docent habitual i docent de reforç
– flexibilitat pel que fa als espais de treball
– mapes i plànols impresos del Teatre-Museu Dalí
– instruccions detallades de com fer cada tasca a Google Classroom
– calendari imprès i penjat a l’aula amb dates d’entrega ben marcades
– llistat de pàgines web útils per dur a terme les diverses tasques
– tutorials d’ús de diverses aplicacions (Canva, Mindmeister)
– plantilles per redactar correus formals.

 

MESURES I SUPORTS ADDICIONALS O INTENSIUS

Quines mesures o suports addicionals o intensius es proposen per a cadascun dels alumnes següents:

Alumne Mesura i suport addicional o intensiu
Alumna amb dislèxia – tots els documents de suport es resumiran i s’esquematitzaran tant com sigui possible. A més, se’n destacaran els conceptes clau.
Alumne amb desfasament curricular per retard cognitiu: – visita virtual al museu mitjançant fotografies

– èmfasi en les tasques de creació artística, que estaran guiades per documents amb pautes molt senzilles

– dins de les activitats grupals, priorització de tasques que impliquin donar suport a altres companys o expressar la seva opinió.