http://www.elpuntavui.cat/societat/article/5-societat/1356519-els-escacs-son-una-eina-educativa-amb-molts-de-valors-al-darrere.html

 

JOSEP SERRA

PRESIDENT DEL CE GERUNDA I VICEPRESIDENT DE LA FEDERACIÓ CATALANA D’ESCACS

“Els escacs són una eina educativa amb molts de valors al darrere”

 Presideix un dels clubs amb més jugadors d’escacs de Catalunya gràcies al fet d’anar a les escoles a ensenyar a jugar-hi. També forma mestres perquè utilitzin els escacs a les classes

  • Serra , davant un ordinador en què hi ha un escaquer. Vol promoure les partides en línia entre escoles JOAN SABATER.
El Club d’Escacs Gerunda ha apos­tat per fomen­tar els escacs a les esco­les. Ara mateix en quan­tes esco­les fan extra­es­co­lars?
En set o vuit, no només de la ciu­tat de Girona, sinó també de Celrà i Sant Julià de Ramis.
Aquesta aposta els està per­me­tent de fer créixer la base social del club i de tenir molts de fede­rats.
Sí, perquè els nens i les nenes que fan extra­es­co­lars s’ani­men i en volen fer més. Lla­vors és quan venen al club, on fem classe tots els dies menys diu­menge. De cada deu que fan extra­es­co­lars dos venen al club i, d’aquests dos, un i mig acaba fit­xant.
Gràcies a això són un dels clubs cata­lans amb més fede­rats.
Sí. Ara tenim 102 fit­xes.
I hi ha nens que van començar així i encara juguen?
Sí, i tant! El nos­tre equip A és a la divisió d’honor i jo diria que som el club de Cata­lu­nya que té l’equip A més jove, de menys edat. La major part dels juga­dors tenen entre 20 i 25 anys.
Quina és l’edat ideal per començar a jugar a escacs?
Nosal­tres sem­pre par­lem de pri­mer de primària. Ara bé, hi ha qui diu P-3, P-4 o P-5.
Cal ser un nen espe­ci­al­ment des­pert o intel·ligent?
No, la gent té la men­ta­li­tat que el juga­dor d’escacs ha de ser algú molt intel·ligent i no és així. És una idea equi­vo­cada.
A banda dels extra­es­co­lars que fa el club, la fede­ració cata­lana d’escacs fa ja més de cinc anys que va enge­gar el pro­jecte ‘Escacs a l’escola’.
Sí, gràcies a un con­veni entre la fede­ració, el depar­ta­ment d’Ense­nya­ment i la UdG i la UdL. Vam començar amb onze esco­les i l’any pas­sat ja n’hi havia 300 a tot Cata­lu­nya. El que fem és for­mar els docents perquè ells uti­lit­zin els escacs com a eina trans­ver­sal durant l’horari lec­tiu. És un pro­jecte dife­rent de tots els altres que hi ha al món. Això es fa a França, a Angla­terra, a molts llocs d’Amèrica Lla­tina, però ho fa un esca­quista amb el mes­tre al cos­tat. Nosal­tres for­mem el mes­tre i és el mes­tre qui ho fa. De fet, cada escola ho fa una mica a la seva manera.
I l’objec­tiu quin és?
L’objec­tiu és uti­lit­zar els escacs com a eina trans­ver­sal: apro­fi­tar-los per fer matemàtiques, llen­gua, geo­gra­fia… Per exem­ple, en matemàtiques, les case­lles (a,b,c,d,e,f,g i h, i 1,2,3,4,5,6,7 i 8) no dei­xen de ser les coor­de­na­des del pla, les abs­cis­ses i les orde­na­des. I quan diem “d4 on és?” “Aquí!” “I a la dreta de d4 què hi ha?” “e4!” “i per sobre?”“d5!” I això fa millo­rar molt l’ori­en­tació espa­cial. També acos­tu­mar-se a pen­sar abans d’actuar. El lema dels Escacs a l’escola és Observo, penso, jugo. Davant de qual­se­vol cosa de la vida has de mirar. I és que és una eina edu­ca­tiva que també té molts de valors al dar­rere, que és el que poten­ciem.

Parli’m d’aquests valors.

A més del rao­na­ment lògic, del càlcul, de la presa de deci­si­ons, de la memòria, de la con­cen­tració, ajuda a millo­rar, per exem­ple, la paciència. La gent no entén que esti­guem deu minuts pen­sant abans de fer un movi­ment. I també apren­dre a gua­nyar i apren­dre a per­dre. Jo sem­pre els dic que per­dre no té importància, que cal mirar per què s’ha per­dut, perquè el que és impor­tant és que la següent vegada que es perdi s’ha de per­dre dife­rent­ment. Cal apren­dre dels errors, i això a la vida va molt bé. També el res­pecte envers els altres: sem­pre que comen­cem una par­tida ens salu­dem. Això ajuda també a l’empa­tia.

I quina valo­ració en fan els mes­tres que hi par­ti­ci­pen?
Molts em diuen que és bru­tal perquè han acon­se­guit el silenci a l’aula. Els matei­xos nens i nenes fan “xst, que estic pen­sant”. I la paciència, també és un ele­ment que ells des­ta­quen.
Què tenen els escacs que engan­xen els nens?
El voler gua­nyar. El nen vol gua­nyar sem­pre i s’esforça a fer-ho bé i, per tant, s’esforça a pen­sar. I a pen­sar en el futur pre­ve­ient què farà l’adver­sari. Ara el que volem fer també és que els nens i les nenes d’una escola juguin par­ti­des d’escacs amb una altra escola per inter­net. No és tant jugar tota una par­tida… A pri­mer de primària acon­se­llem els mes­tres que durant tot el curs només es faci l’esca­quer, el peó i el rei. I prou.
El pro­jecte, a més, té un aspecte inter­na­ci­o­nal.
Sí, com a fede­ració tenim un Eras­mus Plus, que atorga Europa per a pro­jec­tes d’esports, per ela­bo­rar un model d’intro­ducció dels escacs a l’escola. A més de nosal­tres, hi par­ti­ci­pen Sàsser (Sar­de­nya), Letònia i Lis­boa. A més, en tenim un altre com a UdG, amb Lon­dres, Bra­tis­lava i Lis­boa, sobre escacs i matemàtiques. En aquest, farem una chess sum­mer school aquí a Girona la pri­mera set­mana de juliol sobre escacs i matemàtiques. En l’altre el que farem serà una acti­vi­tat a Cata­lu­nya amb nens d’esco­les de Cata­lu­nya, segu­ra­ment l’any que ve.
Més enllà de tot això, també cal des­ta­car la vin­cu­lació que té el club, el Gerunda, amb la ciu­tat.
Som un club gironí i com a tal par­ti­ci­pem en la ciu­tat. Per exem­ple, ens agrada tenir bar­raca a la Fires. Orga­nit­zem tor­ne­jos per juga­dors d’escacs, dos oberts a l’any, però també de tant en tant en fem per afi­ci­o­nats perquè aquell qui li agradi jugar pugui fer-ho, com ara el tor­neig pizza i també els Escacs a la fresca, cada últim dijous de juny a la plaça Sant Agustí obert a tot­hom. I per Nadal fem tor­ne­jos infan­tils i par­ti­des a cegues. Fa poc vam fer per pri­mer cop ho tor­neig soli­dari i ara aviat en farem un altre. A més, hem par­ti­ci­pat a la jor­nada de l’esport femení , sem­pre par­ti­ci­pem a la jor­nada de por­tes ober­tes del cen­tre cívic…