A la història de la humanitat hi ha descobriments que canvien la vida després de la seva aparició.  La roda, l’escriptura, l’impremta, el corrent elèctric, i per descomptat, la telefonia mòbil.

Sens dubte, la comunicació entre les persones mai més serà igual. Per que una qualitat de l’esser humà, es que som un animal social, i per tant, tenim la necessitat de relacionar-nos.

Encara que ja existien abans sistemes de comunicació, aquests tenien una limitació física.  Els teléfons, telegrafs, faxes tenien una ubicació determinada i fixe en el temps.

Amb l’aparició de la telefonia mòbil, això va canviar.  Ja no calia anar a un lloc determinat a trucar o esperar una trucada. Això va proporcionar una llibertat de moviments a la població, encara que també va augmentar la teva disponibilitat i la possibilitat de ser localitzat/da. Per tant, va augmentar la capacitat d’establir lligams i va permetre la comunicació en temps real.

Però la veritable revolució va arribar amb l’aparició i millora de les possibilitats que ofereix INTERNET. Amb la suma de totes dues tecnologies vam néixer els SMARTPHONES i desde llavors res va ser el mateix.

La manera de treballar també va canviar.

Amb l’aparició dels smartphones tens a l’abast una quantitat il.limitada de dades, d’informació i la teva connectivitat es absoluta. Era questió de temps que tota aquesta tecnologia arribés a les aules.

Per tant, els docents i els alumnes hem de normalitzar el seu ús i aprofitar els indubtables beneficis que comporta la seva utilització.

En un món cada vegada més globalitzat, a on les barreres físiques desapareixen, els dispositius mòbils són la eina adequada. Permeten tenir relacions en temps real, obtenir dades i accedir a continguts de temàtica molt diversa. A més aquesta connectivitat es pot establir  desde qualsevol lloc amb cobertura, a qualsevol hora.

A l’ambit educatiu els avantatges son inquestionables:

  • permeten personalitzar l’aparenentatge
  • permeten obtenir i rebre respostes inmediatament
  • faciliten el treball cooperatiu
  • som un agent motivador i engrescador de l’aprenentatge
  • permeten als alumnes tenir un control sobre la seva evolució
  • permeten als alumnes convertir-se en creadors de continguts, etc.

Per tot això, no es estrany que cada vegada més existeixen experiències, projectes i s’estudien metodologies que utilitzen els dispositius mòbils a les aules. Cal però recordar que aquests són només un mitjà per arribar a una fita i no són en si mateixos l’objectiu final.

En definitiva, els móbils han vingut per quedar-se a les aules. I es la nostra tasca intentar integrar el seu ús a la nostra pràctica docent. No podem donar continguts al segle XXI a gent del segle XXI, amb metodologies del segle XIX.

En el meu cas, això implicarà un esforç suplementari, però crec que valdrà la pena, compto amb poder demanar ajuda als meus companys i companyes.

Fins aviat!!.

Rafael Zafra