Disseny d’una activitat de realització a l’aula

ENUNCIAT

Es proposa el disseny d’una capsa de caramels als alumnes de 2n de la ESO per l’assignatura Educació Plàstica, Visual i Audiovisual. L’activitat consisteix en crear la caixa mitjançant un desplegament de la figura geomètrica. A més, s’haurà de treballar el disseny gràfic que tindrà la capsa, la tipografia i els ritmes modulars. Com a element suplementari i voluntari, es proposa el disseny dels caramels que estaran a dintre de la capsa amb plastilina.

COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES

En aquesta proposta es treballen les competències matemàtiques (desenvolupament de la caixa i ritme modular), l’artística (disseny de la caixa, la tipografia i els dibuixos) i la digital (ús de les eines digitals que es proposen en l’execució de les activitats).

OBJECTIUS D’APRENENTATGE

Els objectius d’aprenentatge d’aquesta activitat son que l’alumne entengui els desenvolupaments dels diferents polígons i el seu lloc a nivell espacial. L’alumne haurà de saber aplicar els coneixements de disseny gràfic en una superfície plana i convertir-la en volumètrica. Serà necessari revisar tot el contingut treballat al mòdul anterior en referencia als polígons estrellats i aplicar la teoria dels elements modular, que serviran per decorar la caixa.

RECURSOS DIGITALS

Es projecta una presentació basada en la teoria al blog: https://ibiguridt.wordpress.com/temas/desarrollos-geometricos/

Es revisaran els diferents tipus de poliedres de la teoria que es poden convertir en caixes i s’escollirà un i el seu desplegament. Es realitzaran esbossos en paper per provar la figura escollida i fer els canvis desitjats (pestanyes, finestres, canvis de forma…). Un cop determinada s’haurà de realitzar en l’aplicació fent ús de la tableta Geometry de Arloon, que ens permetrà realitzar els últims canvis que vulguin aplicar. (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.Arloon.Geometry.AR&hl=es&gl=US ).

L’element modular es treballarà de forma cooperativa. Cadascú dissenyarà un mòdul que serà el que després es repetirà i l’entregarà a la professora. Aquesta repartirà de forma arbitraria els diferents mòduls al alumnes, així cadascú treballa un mòdul diferent que prové d’un company.

TASQUES

Els alumnes, amb el plantejament digital del desdoblament, hauran de conformar la figura amb cartolina. Serà necessari que el producte final tingui:

  • Tipografia creativa amb el nom dels caramels.
  • Dibuixos dels sabors dels caramels de l’interior (3 mínim)
  • Un polígon estrellat (treballat al mòdul anterior)
  • Un mòdul rebut d’un company.

Un cop s’apliqui tot el que es demana, el projecte s’ha de presentar en 3 dimensions. Es valorarà que contingui tot el que es demana i estigui perfectament muntat.

 

Disseny d’una activitat de realització autònoma a casa.

ENUNCIAT

Es proposa la mateixa activitat a casa que la que es demana presencialment. L’única cosa que varia es la forma de presentar-la.

COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES

En aquesta proposta es treballen les mateixes competències que l’anterior (matemàtica, artística i digital) Però en aquest cas, es desenvolupa molt més la digital ja que realitzen tota la presentació i l’intercanvi d’informació mitjançant les eines digitals.

OBJECTIUS D’APRENENTATGE

Els objectius d’aprenentatge d’aquesta activitat son exactament els mateixos que en la que es proposa a l’aula. L’alumne ha de saber entendre les formes volumètriques en forma plana. També ha de saber aplicar els coneixements que te sobre mòduls i polígons estrellats. Ha de poder desenvolupar la creació artística en quant al disseny de la tipografia i els dibuixos, junt amb l’aplicació del color.

RECURSOS DIGITALS

L’alumne també  haurà de revisar la teoria al blog proposat i la seva presentació: https://ibiguridt.wordpress.com/temas/desarrollos-geometricos/

Així mateix han de dissenyar la seva figura de desenvolupament fent ús de Geometry de Arloon. Es pot fer us del movil o la tablet (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.Arloon.Geometry.AR&hl=es&gl=US ).

En quant a l’element modular, que també es treballarà de forma cooperativa, l’alumne haurà de crear un element modular fent ús de l’eina digital Deviantart (https://www.deviantart.com/muro/). Un cop acabada i guardada, es penjarà a la carpeta compartida de Drive del projecte, on tindran accés la resta d’alumnes i la professora.  En aquest cas cada alumne pot escollir de forma lliure el disseny d’un company.

TASQUES

Els alumnes, amb el plantejament digital del desdoblament i el mòdul adquirit de la carpeta de Drive, hauran de conformar la figura amb cartolina. Serà necessari que el producte final tingui:

  • Tipografia creativa amb el nom dels caramels.
  • Dibuixos dels sabors dels caramels de l’interior (3 mínim)
  • Un polígon estrellat (treballat al mòdul anterior)
  • Un mòdul escollit d’un company.

Abans de conformar-lo definitivament en tres dimensions, l’alumne ha d’escanejar el disseny final (desdoblament amb tipografies, dibuixos, mòduls i polígon). Per això es proposa un recurs digitals per l’escaneig de documentsamb el mòbil. Aquest desdoblament es penjarà a la carpeta de Drive com a resultat final junt amb les fotografies de la capsa muntada i dels caramels.

RECURS DIGITAL

Es proposa la visualització d’aquesta infografia creada per la professora on es proposen 6 aplicacions mòbil per escanejar.

https://www.canva.com/design/DAFCE0Lnvgo/RNEGM8T2UytuGTm7EBh3cQ/edit?utm_content=DAFCE0Lnvgo&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=sharebutton

 

REFLEXIÒ

Considero que en el cas de l’assignatura Educació Plàstica, Visual i Audiovisual, es tenen unes problemàtiques relacionades amb la presentació de recursos plàstics. Els alumnes necessiten assessorament en el moment de desenvolupar elements volumètrics o dissenys específics i, al no estar de forma presencial, això complica l’execució de les activitats.

També es una desavantatge no saber amb certesa de quins medis digitals disposa cada alumne. Quan en l’activat d’execució a casa es demana que es faci ús de la tableta o el mòbil, ens podem trobar que hi hagi algun alumne que no pugui executar l’exercici per falta de medis.

Tot i així, penso que en el cas d’aquesta activitat, es facilita molt l’acces a cadascun dels alumnes i, tot i que malauradament ens podem trobar amb una situació com la pandèmia, per norma general podem gaudir de fer aquestes activitats de forma presencial i fer servir els recursos digitals com a element enriquidor i no tant com a única alternativa per treballar amb els alumnes.