Fake News és una situació d’ensenyament-aprenentatge desenvolupada per a l’alumnat de 4t d’ESO en la matèria de Castellà. Aquesta planteja la problemàtica de les noticies falses que estan a l’abast de tothom i que moltes vegades podem creure com a vertaderes.

Per a portar-la a terme es parteix del coneixement dels textos periodístics i la seva redacció. Es dona per assolit la bona redacció de noticies i textos periodístics, la seva estructura i el llenguatge que es fa servir que s’han estat treballant amb anterioritat. A partir d’aquí es proposa l’activitat en grups composta de tres parts:

  • Selecció de tres noticies reals que es trobin a les xarxes. Han de ser lo més estranyes possible i semblar que son mentida.
  • Inventar-se una noticia de mentida redactant-la de forma correcta, per tal de poder-la camuflar amb la resta.
  • Penjar les quatre noticies de cada grup al drive de la classe com a entrega final.

Quan estiguin penjades totes les activitats de tots els grups, el professor crearà un qüestionari online amb l’eina Kahoot on s’exposaran les quatre noticies de cada grup i s’haurà d’escollir la que és Fake news.

En aquesta activitat es treballen dues competències digitals que son: L’alfabetització mediàtica en el tractament de la informació i les dades perquè l’alumne ha de saber discriminar les noticies i aprendre la fiabilitat de les fonts d’on extreu les dades. També ha de saber com es cita una noticia si es d’una font oficial i com tractar la informació quan està extreta del web.

Creació de continguts digitals, ja que l’alumne ha de crear la seva pròpia noticia de forma digital fent servir el mateix estil gràfic i compositiu per fer-la passar per una font vertadera.

En aquesta activitat els alumnes, a més, desenvolupen un seguit d’habilitats, coneixements i actitud que tenen a veure amb l’àmbit que s’està treballant. En la part de recerca de noticies existents, necessita exercitar l’observació i el sentit crític a l’hora de llegir i fer recerca. Fent ús de la recerca mitjançant paraules clau aprendrà la importància de sintetitzar idees que posaran en practica l’estratègia del tractament de la informació.

En el moment de la redacció, es posa en pràctica el disseny gràfic i la redacció de la noticia, fent servir paràgrafs, titular i fins i tot imatges per recolzar la seva “fake new”.

El nivell d’aplicació requerit per aquesta activitat està basat en:

El coneixement del text periodístic i les seves característiques

Les habilitats de recerca fent ús dels entorns digitals per trobar les noticies reals i la seva posterior extracció epr tal de deixar-les ben editades per exposar-les en la part final de la tasca.

Coneixements de disseny gràfic per a l’edició de la nova noticia, podent fent ús d’eines com Canvas, per a la seva posterior extracció de cara a la part final de l’activitat.

La posada en comú i el treball en equip per organitzar-se i trobar les millors possibilitats per la tasca.

Coneixement de l’entorn Kahoot per a la realització de la part final de l’activitat.

Coneixements mínims dels drets d’autoria en extracció d’imatges o text i la seva correcta referenciació en l’activitat final.

Per a la realització d’aquesta activitat seran necessaris els següents requisits tècnics:

Accés a internet per  ala recerca de la informació

Processador de textos per a la redacció de la noticia falsa

App Canva pel disseny de la noticia.

Carpeta Drive per a l’enviament de l’activitat final