Aspectes tècnics o metodològics de la pràctica docent digital.
Quan parlem de la pràctica docent digital és fàcil pensar en la projecció de contingut amb un projector o l’ús de tablets per realitzar qüestionaris en línia. En el meu cas, sent docent d’Educació Plàstica, Visual i Audiovisual, em sembla important aplicar les noves tecnologies a l’aula, però donant-li un sentit al contingut i els medis que es fan servir.
Soc una persona molt creativa i inquieta, això és un punt fort en la meva pràctica digital docent. M’agrada investigar eines TIC que es relacionin amb el contingut que imparteixo. Si treballem tessel·lacions a l’aula, a part de dibuixar-les, retallar-les o pintar-les, m’agrada que els alumnes provin de fer-les amb un programa específic per aquest tipus de dibuix o puguin veure les seves creacions aplicades a una superfície mitjançant un render.
De la mateixa manera, quan imparteixo dibuix tècnic, soc partidària d’acostar als alumnes a les eines digitals que necessitaran en el seu futur. Treballar amb AutoCAD o Sketchup forma part de la meva programació anual.
A part de tot això, per la meva formació conec programes com l’Illustrator o el Photoshop. Això esdevé un punt fort que em facilita sempre que tinc l’oportunitat a ensenyar els meus alumnes conceptes bàsics relacionats amb aquest tipus d’eines digitals de creació.
Com a docent m’agrada comunicar-me amb els alumnes per mitjà del correu electrònic, i si més no, fer servir les plataformes digitals de què disposo en el moment (Clickedu en aquest centre) per comunicar-me amb les famílies i alumnes.
Això és a la vegada un punt feble, ja que la comunicació amb els alumnes és poc fluida per la via digital. En general i m’incloc, fa falta un ús més fluid en aquest tipus de medis, perquè això ajudaria a treballar amb els alumnes l’etiqueta en comunicació digital, perquè moltes vegades és obvi que no es respecten les normes de convivència i hi ha poc respecte pel que fa a comunicació digital.
Respecte a les eines digitals que conec, quasi sempre faig ús d’ordinador, mòbil i tablet a les meves pràctiques docents, però em falta conèixer altres eines digitals relacionades amb la docència. Encara no conec dispositius com les pissarres digitals o plataformes LSM d’e–learnins com per exemple Chamilo, per tant, la falta de varietat en les eines és el segon punt feble que destaco.
Un altre punt feble és que a vegades em costa trobar el temps per fer ús de totes aquestes eines digitals de les quals disposo. Sempre vaig molt atabalada de temps i això m’obliga a prioritzar. Com a conseqüència i per la logística que suposa anar a buscar tablets, iniciar elements, desplaçar-se l’aula d’informàtica, moltes vegades reorganitzo les sessions i no dedico tant de temps a aquest tipus de pràctica.
Finalment, com a punt feble final, em considero una ignorant en el món de la robòtica i la impressió 3D. Al meu centre hi ha un grup de robòtica que participa en la Lego League i treballen sovint amb impressores 3D. Tinc com a tasca pendent participar de forma activa en aquest grup i submergir-me per complet en tot el coneixement que em poden aportar, ja que ho tinc a prop i a l’abast.
Com a conclusió, anem a poc a poc avançant en l’aplicació de les eines digitals a l’aula, però és innegable que encara ens queda un gran camí. Trobo que a les escoles i instituts encara fan falta medis per poder aplicar i utilitzar les TIC. Falta dotar les classes d’eines i, en el cas del meu centre, els alumnes no disposen d’ordinador personal, per tant, encara és més difícil fer-ne ús. Així i tot, confio que a poc a poc es vagin aplicant les millores necessàries i el coneixement per fer un ús fluid i segur dels medis digitals.
Penso que com a formació per millorar els meus punts febles, seria positiu cursar el Kudi de panells interactius digitals a Ed. secundària que proposa la web de formació docent en cultura digital del Departament d’Educació. Aquest curs m’ajudaria a formar-me en pissarres digitals, ja que, com ja he esmentat en el segon punt d’aspectes a millorar no tinc gaire formació al respecte.
El meu centre disposa d’alguns d’aquests dispositius i seria interessant treure-re profit. Aquesta eina em permetria compartir continguts, col·laborar i realitzar presentacions amb els alumnes mentre treballo sobre el mateix dispositiu. A més enregistra tota la informació i l’activitat que s’està duent a terme. Tot plegat una eina molt interessant.
Tessel·lacions amb Illustrator
Deixa un comentari