A continuació es presenta una taula on s’exposen alguns dels reptes comunicatius que poden sorgir entre el centre i les famílies dels col·lectius més vulnerables. Cal tenir-los en compte per evitar la discriminació digital i de cara a la inclusió completa de tots els elements de l’entorn escolar (personal docent, PAS, alumnes i famílies).
| TEMA | REPTE 1 | REPTE 2 |
| Comunicació digital escrita amb el tutor o la tutora | Les famílies amb diversitat lingüística i que no coneixen el català, poden tenir problemes per entendre les possibles comunicacions del centre que siguin en català. (Barrera lingüística). | Poden existir famílies en situació d’analfabetisme. Famílies que no saben llegir i/o escriure, per tant, la comunicació per aquesta via es torna difícil i a vegades impossible. |
| Resposta a una convocatòria per votar digitalment els seus representants | La bretxa digital pot impossibilitar de forma significativa una votació digital. Moltes famílies poden no entendre com s’accedeix al formulari de votació o com saber qui son els representants. | Si es tracta d’una votació digital, el desconeixement pot fer dubtar de si les votacions són anònimes i secretes. Alguns participants poden pensar que el seu vot es mostrarà de forma oberta, ja que ells no poden visualitzar la votació com un gest secret on tu poses un paper a una bustia de forma anònima. |
| Entendre la web del centre i les activitats que s’hi presenten. | Si el web de l’escola no té una composició clara i organitzada, fent servir jerarquies, color i seccions, es pot tornar un embolic entendre on trobar cada cosa. Les famílies per desconeixement digital, per algun tipus de discapacitat visual o per falta de comprensió, poden tenir problemes per trobar la informació a la qual estan accedint. | Respecte a l’accés a internet, ens podem trobar que algunes famílies no tinguin accés a la web de forma normalitzada, per tant, serà difícil exposar informació a la pàgina web del centre de caràcter urgent. S’ha de tenir en compte que moltes famílies no entren de forma assídua i es poden perdre informació si només la plasmem a la web. |
| Reunió virtual amb altres famílies de l’Associació de pares i mares. | Les famílies necessiten un dispositiu i accés al web per poder accedir a aquestes reunions. En el cas de que no disposin de les eines, no poden portar a terme aquest tipus de trobades. Així mateix, si no tenen una connectivitat adequada, poden no seguir el ritme de la reunió patint interferències i problemes de comunicació. | La impossibilitat d’entendre l’idioma pot portar a la falta d’entesa. En tractar-se de vídeo conferències, a vegades no és possible l’activació de subtítols simultanis, per tant, aquest problema que també es presenta de forma presencial, encara complica més la comunicació entre famílies. |
| Escoltar i veure el vídeo de la festa de fi de curs, enregistrat per l’escola | Dins dels components de les famílies, poden trobar-se en una situació de desconeixement de l’entorn digital, per tant, no saben com posar en funcionament un vídeo o fins i tot trobar la ruta per arribar. | Si algun component de la família té alguna discapacitat visual, auditiva o de baixa visió, pot ser un problema la visualització del vídeo si aquest no té possibilitat de fer-se gran, de subtitular o de modificar alguns aspectes per fer-lo adaptable a persones amb discapacitats concretes. |
Deixa un comentari