Sessió 1. Àrea 6: Desenvolupament de la Competència Digital de l’Alumnat (CDA)
CURS FDB1
Mòdul 1 Activitat 2
Sessió 1 Àrea 6: DESENVOLUPAMENT DE LA COMPETENCIA DIGITAL DE L’ALUMNAT (CDA)
He triat un seminari de la Xarxa Territorial de Competència Digital dintre de les sessions 2020-2021
Està classificat dintre de la columna de la subxarxa de Competència Digital Docent.
La seva URL és: https://projectes.xtec.cat/xtcd/competencia-digital-docent/sessions-2021-22/sessio-1-area6-desenvolupament-cda/
L’he escollit després de rebre els resultats del Selfie for Teachers. Em considero un docent conscient que l’aplicació d’eines digitals és important a l’aula i que les he anat incorporant de manera correcta a la meva metodologia, reconec que el interès per ampliar aquesta competència crec és el meu punt fort.
Potser per això he triat una xerrada que parlés d’aquesta temàtica perquè per mi és la més motivant. Correspondència de les habilitats digitals dels professors i els alumnes
Encara que estaven esperant un nou marc competencial
Destaquen paraules que surten com tecnologia, comunicació
He pensat que aquest seminari em pot ajudar no només a ampliar els meus coneixements sobre programari i plataformes de recursos que ja han estat creats sinó també, i no menys important, a obtenir consells de com incorporar a l’alumne de forma òptima. Competència digital del docent que representa la tercera pota de la estrategia digital
També he valorat que em pot engrescar als alumnes a començar a donar passes endavant en conceptes que són importants i que jo a classe els faig servir sovint, com l’ús d’eines digitals en l’avaluació i en rebre feedback de la feina de l’alumnat, com treure-li partit al treball en línea i a fer activitats digitals col·laboratives i com encoratjar els alumnes a que també creïn continguts digitals.
Treballar amb continguts digitals no es basa en seure davant de l’ordinador i començar a navegar per Internet a veure que troben. La conferència estructura de forma molt clara els passos que han de seguir per ser eficients en aquesta tasca i quins criteris hem de tenir en compte. També ens recorda la importància que ha de tenir un recurs digital ben aplicat per l’alumne: motivant, útil, senzill i inclusiu.
El recurs digital serà interessant si: – Promou la creativitat, la innovació i l’esperit crític, fent
– Activitats diverses
– Registrar el seu progrés
– Intentar incrementar la seva competència social
– Promoure l’autonomia de l’alumne
Els ponents la Maria i el Fèlix al principi proposen com activitat respondre una serie de preguntes com definir que es la competència digital; què es la competència digital per a mi acaba i d’altres amb una reflexió interessant insistint a la importància de fer participar i incorporar aquesta eina com a medi de comunicaciò fonamental Opina que és tan vàlid crear material com seleccionar continguts ja creats per altres persones sempre que tinguem clara la pregunta clau: “Per a què?” En aquest sentit, a la sessió es parla que crear continguts és molt gratificant però també és molt car en temps invertit i que és important parlar amb els companys i companyes sobre quines eines fan servir i quins resultats obtenen. També ens recorda que és millor sempre treballar en equip que no en solitari. L’aprenentatge més pràctic que m’emporto d’aquesta presentació és la quantitat de programes i enllaços citats i comentats per i les ponents. Es parla del eXeLearning, del jClick, del H5P, del Geogebra , del Kahoot, del Liveworksheet i de banc d’imatges com pixabay.com, sinapsis.xtec.cat, pexels.com i arasaac.org. A més també es citen webs com ayudaparamaestros.com o https://www.toptools4learning.com Hi ha una segona part de la conferència, més tècnica, on una persona del Departament d’Ensenyament, la Yasmina Solé,ens parla sobre la propietat intel·lectual. Ens recorda que hem de ser molt curosos amb l’ús de materials creats per altres persones i també de treballs fets pel nostre alumnat.
Finalment la taula rodona aporta les experiències de professors de diversos instituts com a professor en tres projectes , inclús adquirin competències profesionals a formar als alumnes mitjançant la filla de la Nùria que s’encarrega de forma a la seva mestra com ajuda des de l’alumne. El Josep Maria presenta treballant amb els dispositius mòbils (ràdio i televisió) aspecte en el que m’ha fet pensar la gran quantitat de recursos digitals que existeixen per atendre a la diversitat i que no els hi traiem tot el profit, un tercer cas el presenta el Salvador (treballan diversos projectes) en aquest cas mostra el tema dels robots fent una plantació a Mart.
Per acabar destaco la idea de que els continguts digitals són un mon molt interessant que ja fa anys que van més enllà de crear presentacions i que no va només de que el docent o la docent guanyi habilitat i coneixement en aquesta competència sinó en la manera que posarà aquest saber al servei dels seus alumnes i com fer-los particeps.
Deixa un comentari