TASCA 1 Selecció de la unitat didàctica

Mòdul professional 2: operacions administratives de compravenda Durada: 165 hores                    Hores de lliure disposició: 33 hores Unitats formatives que el componen:

UF 1: circuit administratiu de la compravenda. 66 hores

UF 2: gestió d’estocs. 33 hores

UF 3: declaracions fiscals derivades de la compravenda. 33 hores

He agafat:

Família professional d’Administració i gestió

Estudis del Cicle Formatiu de Grau Mitjà de Gestió Administrativa (AG10)

Mòdul 2 Operacions administratives de compravenda

UF1 Circuit administratiu de la compravenda

Resultats d’aprenentatge 2 Confecciona documents administratius i telemàtics de les operacions de compravenda, relacionant-los amb les transaccions comercials de l’empresa.

Criteris d’avaluació (en groc els criteris d’avaluació valorats a l’activitat)

2.1 Identifica els documents bàsics de les operacions de compravenda, concretant els requisits formals que han de reunir.

2.2 Reconeix el contracte mercantil de compravenda.

2.3 Descriu els fluxos de documentació administrativa relacionats amb la compra i venda, habituals en l’empresa.

2.4 Identifica el procés de recepció de comandes i la seva gestió posterior.

2.5 Identifica les necessitats de protecció de les mercaderies en les operacions de compravenda pel que fa a envasos i embalatges.

2.6 Reconeix els mitjans de transport habitualment utilitzats per l’empresa en funció dels productes objecte de la compravenda, l’origen i la destinació, els terminis de lliurament, i el preu del transport.

2.7 Emplena, en suport paper i/o telemàticament, els documents relatius a la compra i venda en l’empresa, i a les activitats complementàries com el transport, les assegurances del transport i el risc d’impagament.

2.8 Interpreta les diferents condicions de lliurament de la mercaderia en operacions tant en el mercat domèstic, en el mercat interior europeu, com en els mercats internacionals.

2.9 Comprova la coherència interna dels documents, traslladant-ne les còpies als departaments corresponents.

2.10 Identifica les característiques de la factura electrònica i els requisits legals per a la seva utilització.

2.11 Reconeix els processos d’expedició i lliurament de mercaderies.

2.12 Verifica que la documentació comercial, rebuda i emesa, compleix amb la legislació vigent i amb els procediments interns de l’empresa.

2.13 Identifica els paràmetres i la informació que han de ser registrats en les operacions de compravenda.

2.14 Valora la necessitat d’aplicar els sistemes de protecció i salvaguarda de la informació, així com els criteris de qualitat en el procés administratiu.

2.15 Recepciona i/o complimenta, en llengua anglesa, la documentació comercial habitual.

2.16 Es comunica oralment amb clients i/o proveïdors en situacions habituals senzilles de compravenda.

Continguts (en groc els continguts apresos a l’activitat)

2.1 Marc legal de la compravenda. El contracte mercantil de compravenda.

2.2 Procés de compres.

2.3 Procés de vendes.

2.4 Canals de venda i/o distribució. Expedició i lliurament de mercaderies.

2.5 Elaboració de documents en suport paper i suport telemàtic de compravenda.

2.6 Devolucions.

2.7 La factura electrònica. Aplicacions informàtiques específiques d’obtenció de factures electròniques.

2.8 Bases de dades de proveïdors i clients.

2.9 Aplicacions informàtiques de gestió de clients i facturació.

2.10 Instal·lació d’aplicacions i elaboració d’informes a partir de les dades obtingudes.

TASCA 2 Selecció del recurs digital
Hem agafat el recurs de Microsoft office per la generació de tota la documentació de l’empresa, tota la part més pràctica


Hem escollit el Kahoot per valora els coneixements teòrics previs necessaris per la comprensió del que es fa al departament comercial (compres i vendes) i la seva interacció amb la Hisenda Pública (kahoot dissenyat per la tasca). Prova del funcionament

TASCA 3 Disseny de l’activitat

TASCA PRÈVIA

Amb vídeos de suport s’ha explicat a classe o pàgines de internet.

FlippedFP OACV: el proceso de compraventa. Gestión documental

https://www.youtube.com/watch?v=n9sQG-Kp2C8

Como rellenar un pedido

https://www.youtube.com/watch?v=gVGjMA-z9V0

Crear una factura

https://www.youtube.com/watch?v=W6J0OJVvVho

Model 303 IVA liquidació

https://sede.agenciatributaria.gob.es/Sede/procedimientos/G414.shtml

Temps de durada de l’activitat 2 hores setmanals des de principi de curs fins al final, unes 66 hores en total.

ENUNCIAT

Cada alumne a creat una empresa que ofereix un servei o productes per altres empreses hem fet intervenir diferents sectors, com: (2 alumnes per sector)

  • Mobiliari
  • Telefonia
  • Informàtica software
  • Informàtica hardware
  • Vending
  • Vehicles transport industrial
  • Roba laboral
  • Assegurances
  • Material d’oficina
  • Material de construcció i reparacions

Cada alumne ha escollit un tipus d’empresa de les descrites abans, ha buscat un nom i una raó social, creant també el logotip, les seves dades fiscals i les seves condicions comercials per aplicar els possibles clients compradors (resta d’empreses dels companys). Han editat un catàleg on hi figuren les seves dades d’empresa i un llistat amb 100 productes o serveis que comercialitzen i s’ha penjat amb un drive fet pel professor. En aquest drive es el lloc on han de consultar per realitzar-se comandes entre les empreses del serveis o productes que necessiten pel funcionament correcte de la seva activitat.

Això els permet veure el circuit de la compravenda generant els documents següents

  • Crear les bases de dades dels clients i dels proveïdors
  • Comanda
  • Albarà
  • Factura
  • Factura electrònica
  • Llibre de factures emeses
  • Llibre de factures rebudes
  • Omplir el model 303 de l’IVA trimestral per complir les seves obligacions amb la Hisenda Pública

Les competències que hem marcat a la tasca 1 i que pertanyen a l’àrea de la gestió de la compravenda son les següents:

Confecciona documents administratius i telemàtics de les operacions de compravenda, relacionant-los amb les transaccions comercials de l’empresa.

Els recursos digitals emprats pels alumnes han estat

Word y Canva per la creació de catàleg

Excel per la creació dels documents comercials de la comanda, albarà i factura

Nivells de la taxonomia de Bloom

Els nivells treballats de la taxonomia de Bloom corresponen als tres primers segons la piràmide Recordar, Comprendre, Aplicar i Analitzar.

Nivell 1 Recordar: han après com es treballa el circuit de la compravenda, entendre la documentació que s’intercanvia entre les empreses, l’ordre en que es fa i com es comuniquen l’enviament dels documents mitjançant el correu electrònic que han fet quan incorporaven les dades comercials.

Nivell 2 Comprendre: han après com funcionen les relacions comercials entre empreses, la importància de que la documentació no tingui errades, com funciona el departament comercial, la rellevància que tenen les condicions comercials en la relació proveïdor-client.

Nivell 3 Aplicar: Els alumnes han planejat la creació d’una empresa amb la iniciativa d’escollir un producte o empresa i han tingut que posar-la en marxa, tenien que donar-li nom, tenien que dissenya el seu propi logotip i nom comercial, han estat capaços de simular un catàleg de productes i serveis, donant la informació pertinent en la descripció del seu producte o servei, han tingut que crear el nom del producte o servei, posar-li una referència i un preu de vende. Han degut dissenyar-se els documents per la comercialització (full de comanda, full d’entrega o albarà i la factura)

Nivell 4 Analitzar: han vist la seqüenciació de la documentació comercial i que una compra-venda que representa una única activitat es composa d’una documentació que té una raó de ser i com es troba estructurat en el funcionament del departament comercial d’una empresa.

Nivell 5 Avaluar: els propis alumnes accepten un repte que consisteix en fer rendible l’empresa, estan obligats a fer com a mínim 2 comandes a totes les empreses d’altres sectors, evidentment a la del company del mateix sector no. El número mínim de comandes per trimestre es de 10, amb una quantitat mínima de despesa de 500 € en productes. La nota quantitativa depèn del número de comandes fetes (item 1), donar resposta a les comandes rebudes (item 2), de l’emplenament correcte dels llibres oficials (item 3) i de l’emplenament del model d’Hisenda corresponent (item4), aquest estan proposats i valorats pel professor. La nota qualitativa es basa  a la rapidesa de la resposta amb la documentació  com a proveïdor (item 5), atenció als missatges enviats per les altres empreses (item 6), correcció de errades propostes per una documentació incorrecte (item 7) valorats pel propi alumne sobre les empreses dels companys. Autoavaluació sobre com a funcionat un mateix en aquest projecte, grau d’aprenentatge (item 8), valoració de l’activitat relacionada amb les coneixements impartits (item 9), valoració de la activitat com a projecte de grup, treball en equip, cohesió de grup, interès per la matèria, futur professional en aquest sector Item 10). Es fa una avaluació parcial cada trimestre (es valora la activitat fins al desembre, fins al març i fins al maig, en total 3 notes) i una de l’activitat en global també al  maig. En total 4 notes que corresponen a uns percentatges del 20% avaluació de cada trimestre (60% de la nota final) i un 40% de l’avaluació global.

Nivell 6 Crear: es deixa la iniciativa a cada alumne per dissenyar la seva pròpia empresa plantejada per el projecte. Tot logotip, nom comercial, disseny del documents, correu comercial, etc…

Analitzant el DUA

En referència al compromís, hem mostrat que un departament funciona quan totes les persones i treballant per un objectiu comú, que la feina de tots (treball en equip) depèn de la feina desenvolupada per cada membre del departament (treball individual), que totes les feines senzilles i més complexes tenen el mateix pes en el bon funcionament del departament i que totes son importants, qualsevol errada afecta al funcionament de tots i que cap es imprescindible. Que cada membre ha de desenvolupar la feina en funció de la seva formació i capacitats però que totes son necessàries.

En referència a l’acció la activitat té una durada de 8 mesos (comencem al setembre i finalitza gairebé al final de curs) l’aprenentatge es acumulatiu comencem per entendre que es la compravenda, que es el circuit comercial, els documents, la seva seqüenciació, las repercussions i interacció d’aquesta documentació, fem un període de proves, per que cada alumne mostri el seu nivell d’aprenentatge i per aprofundir en la evolució de millora necessària per ser capaç de integrar tots els conceptes. En aquest apartat els propis alumnes son els que fan les correccions als documents que l’arriben dels companys i envien un missatge mitjançant (correu d’empresa) al company indican quin es l’error comès. Per poder aconseguir fer la activitat evidentment es fa un calendari

  • Impartició dels coneixements necessaris (primers dos mesos, setembre i octubre) compravenda, circuit de funcionament l’IVA i documents de comanda, albarà i factura
  • Període de proves (inici de relacions i de intercanvi de documentació, novembre i desembre) veure i comprovar per si mateixos que els documents son correctes, indicant si es necessari les correccions a fer als companys que no han omplert adequadament els documents.
  • Segona part d’impartició (gener) de conceptes i documentació del conceptes finals, la documentació de Hisenda Pública model 303 i dels llibres obligatoris.
  • Projecte definitiu (febrer a l maig), es desenvolupa tota la activitat al aula taller on cada alumne disposa del seu ordinador (de l’escola) e inclús alguns porten el propi portàtil. Tota la comunicació amb les altres empreses (companys) es fa mitjançant correu electrònic i se intercanvien la documentació derivada de les compres i les vendes. Aquesta documentació s’imprimeix en PDF i s’arxiva a l’arxivador. Cada mes natural el fem coincidir amb un trimestre natural, així podem tramitar tota la documentació complementaria, llibres obligatoris i declaració liquidació del IVA trimestral model 303.

Full de Comanda

Full d’Albarà

Full de Factura

Pla d’Empresa

Portada Catàleg

Catàleg per dins

TASCA 4 Implementar l’activitat a l’aula i recollir les evidències

Foli inicial amb el meu nom

Algunes captures de pantalla dels youtube de suport per la part teòrica

Algunes fotografies de la part teòrica amb el Kahoot

TASCA 5 Analitzar i reflexionar sobre la posada en pràctica

https://www.youtube.com/shorts/yUxlFzdAA1k