Sessió 1. Àrea 6: Desenvolupament de la Competència Digital de l’Alumnat (CDA)

Per què heu escollit aquest seminari?

La competència digital docent es divideix en sis àrees:

  1. Compromís professional
  2. Continguts digitals
  3. Ensenyament i aprenentatge
  4. Avaluació i retroacció
  5. Empoderament de l’alumnat
  6. Desenvolupament de la competència digital de l’alumnat

He triat un seminari de l’àrea 6, perquè crec que és una necessitat saber quin és l’objectiu principal que té la Competència Digital Docent. En els últims mesos ens han bombardejat amb la necessitat del curs de Competència digital docent i els professors, escèptics, ens mostràvem poc inclinats a realitzar-la perquè no li veiem el sentit. Per a dur a terme qualsevol acció, el primer que hem d’indicar és per què volem realitzar aquesta acció, quina és la finalitat d’aquesta competència? La resposta, la donava aquest seminari. Saber de què es tracta aquesta CDD, quins són els seus objectius, els motius de la seva aparició i formació són algunes de les qüestions que es plantegen en el seminari i donen resposta als dubtes que com a docent tinc.

L’objectiu fonamental del treball d’un professor és ajudar els estudiants a desenvolupar les competències i en aquest cas, la digital. És a dir, que el nostre objectiu és que l’alumnat sigui digitalment competent quan acabi la seva etapa escolar. Pel fet que és una competència transversal i que s’ha de treballar des de totes les matèries, no hi ha més remei que formar-se en aquesta competència.

Quins aprenentatges us ha aportat?

En el vídeo es fa referència al fet que la Competència digital docent és una norma que no sols ve de l’estat sinó de la marca Europa. En un futur pròxim se’ls requerirà aquesta formació a tots els empleats públics donada la necessitat de l’entorn actual.

Hi ha una sèrie de característiques que hem de tindre en compte i que ens porten a aquesta competència digital docent.

En primer lloc, la competència digital és una competència clau que ha d’adquirir l’alumnat en:

  • Competència en comunicació lingüística.
  • Competència plurilingüe.
  • Competència matemàtica i competència en ciència, tecnologia i enginyeria.
  • Competència digital.
  • Competència personal, social i d’aprendre a aprendre.
  • Competència ciutadana.
  • Competència emprenedora.
  • Competència cultural.

Els alumnes a través de tota la seva etapa escolar han de desenvolupar la competència digital. Aquesta competència s’ha de treballar des de totes les àrees i matèries.

En segon lloc, les àrees que treballen els alumnes en la competència digital i que es relacionen directament amb els indicadors operatius del nou decret són:

  1. Informació i alfabetització mediàtica -> S’han de dissenyar propostes d’activitats on l’alumnat hagi de buscar informació en entorns digitals, conèixer motors i estratègies de cerca, etc. Hem d’aconseguir que l’alumnat faci una anàlisi crítica dels continguts, fonts utilitzades i que tinguin en compte la propietat intel·lectual.
  2. Comunicació i col·laboració en línia -> Hem d’aconseguir que l’alumnat faci un ús responsable i correcte dels recursos digitals quant a la comunicació i a la publicació. També han de tindre en compte que les seves col·laboracions i participacions siguin crítiques i que protegeixin la seva identitat digital i les seves dades personals.
  3. Creació de continguts digitals -> Han de poder crear contingut amb diferents recursos i saber triar l’eina digital per a fer aquest contingut. Han de tindre en compte els drets d’autor per a protegir l’autoria dels continguts que han fet i les llicències d’ús.
  4. Ús responsable i benestar digital -> Hem de fomentar l’anàlisi crítica i que els alumnes siguin capaços d’autoregular-se en l’ús de la tecnologia per a aconseguir el seu propi benestar digital.
  5. Resolució de problemes tècnics -> Els alumnes han de saber solucionar els problemes tècnics que se’ls presenten. Deuen també seleccionar els recursos viables per a la realització d’una tasca.

Per tant, si nosaltres, com a docents, hem de facilitar l’aprenentatge d’aquesta competència, nosaltres hem d’estar formats. La competència digital docent ens permetrà desenvolupar la competència digital de l’alumnat.

La competència digital clau és una competència transversal que ajuda al desenvolupament de les altres competències, per tant, no és una tasca sols del professor de tecnologia, o d’informàtica, s’han d’involucrar els docents de totes les matèries.

És un error associar la competència digital clau exclusivament amb l’ús de les eines digitals. És un mitjà transversal per a comunicar-se i per a adquirir la resta de competències.

Abans de realitzar el seminari pensava que per què havia de realitzar aquesta formació si jo ja sabia utilitzar eines digitals, l’ordinador, comunicar-me digitalment i no he tingut cap problema fins ara; no obstant això, després de veure el seminari i veure la importància de la formació, ara penso que per què arriba tan tard, això és una cosa que hauria d’haver-se fet abans.

Amb quin aspecte de la vostra pràctica docent el relacioneu?

Em resulta una mica difícil dur a terme els objectius indicats en la competència digital docent. Treballo en un CMC situat en un barri desfavorit. Faig 1er ESO i molts dels meus alumnes no tenen mòbil, ni ordinador a casa, alguns ni disposen de wifi. Quan vull fer una activitat amb els ordinadors he de sol·licitar un carro d’ordinadors que tardo més de 15 minuts a anar a buscar-lo i portar-lo a classe, una vegada tenim els ordinadors, comencen els problemes: que si no funciona, em demana contrasenya, no té bateria, no s’encén… un caos tecnològic que intento evitar perquè, finalment, només puc aprofitar deu minuts de classe.

Disposo de Classroom de matèria i els alumnes que no disposen de mòbil i ordinador ho fan des dels mòbils dels pares. Faig presentacions i vídeos per a explicar continguts, utilitzo el Kahoot, perquè només necessito uns pocs mòbils en classe. Tots els anys poso com a activitat d’expressió escrita realitzar un correu electrònic i els ensenyo a realitzar-lo (soc de llengües).

Molts dels objectius dels quals parla el seminari, els parlem en classe, però no poden veure’l exemplificat en el moment llevat que jo li ho mostro en el projector de classe i l’ordinador. Moltes vegades ho faig, per exemple, quan han de buscar paraules en el diccionari sempre els dic que han d’utilitzar diccionaris com la RAE, no Google.

Com tot en aquesta vida, els projectes són tots molt bons, estan molt bé, són molt necessaris i sempre tenen un motiu digne de lloança, no obstant això, han d’anar acompanyats de la seva respectiva inversió econòmica per a poder realitzar-los. Avui dia, jo no disposo de mitjans per a ensenyar la competència digital docent als meus alumnes.