Hem fet dues activitats que inclouen la competència digital.

  1. La primera activitat es tractava de fer un mapa conceptual amb ‘Mindmeister’ sobre les classes de paraules en castellà vistes al llarg de 1r ESO. En cada classe de paraula havien de posar una definició, els tipus i exemples.
  2. La segona activitat es tractava de fer una ruleta de paraules (Pasapalabra) en l’aplicació d’Educaplay, amb tots els continguts del curs observats fins ara (la comunicació, gèneres literaris, classes de paraules, gramàtica, ortografia, la narració, el teatre, el text i les seves característiques, tipologia textual).

REFLEXIÓ INICIAL

S’han seleccionat aquestes dues activitats per fer un repàs de curs i també per a impulsar les notes d’alguns alumnes que estaven dubtoses entre una nota o l’altra. Els alumnes amb més dificultats poden repassar els continguts i tots gaudeixen mentre aprenen.

Referent a quines competències digitals es treballaran:

CD1: Han hagut de cercar i seleccionar continguts a internet, algunes definicions i buscar paraules, a més havien de guardar-les per a després tornar-les a utilitzar. Ho han realitzat de manera crítica atesos els coneixements que ells ja tenien.

CD2: A l’hora de cercar informació han guardat pàgines web en el marcador de Google, han treballat col·laborativament els continguts a través del Drive i han compartit documents i informació. Han creat nous continguts, tant per al mapa conceptual, com per la rosca de paraules. Encara que se’ls ha facilitat tutorials de les aplicacions han sigut capaços de configurar les aplicacions i gestionar un compte amb un coneixement digital bastant reduït.

CD3: Han treballat de manera col·laborativa, interactuant a través d’eines digitals i de manera virtual a través de Drive, Gmail, treballant diversos alhora sobre el mapa conceptual en l’aplicació i l’han realitzat de manera responsable.

CD5: Alguns nens perden la contrasenya i són capaços de recuperar-la i gestionar la situació.

Són alumnes de 1r ESO amb coneixements digitals molt bàsics, però les activitats a realitzar no són excessivament difícils per a ells. Se’ls ha facilitat tutorials i se’ls ha supervisat, acompanyat i solucionat els dubtes que han anat sorgint. Era necessari tindre un correu electrònic que ja tenen perquè el proporciona el centre educatiu quan entren en el primer curs.

Han estat necessaris un ordinador per cada dos nens, és a dir, dos ordinadors per equip, ja que eren equips de quatre. També connexió a internet i hi havia dos professors de suport a l’aula ajudant-los.

Han hagut de crear un compte en totes dues aplicacions (Mindmeister i Educaplay) i configurar-les. A Mindmeister, havien d’entrar com a estudiant, seleccionar el seu nivell (secundària) i seleccionar que treballarien de 2 a 10 persones sobre un mateix document. Han seleccionat que volien organitzar la informació. A Educaplay, ha sigut una mica més complicat, hi havia moltes pestanyes, etiquetes, etc. Però amb paciència i ajudant-los, ho han fet tot bé.

Quant a la ciberseguretat se’ls ha sol·licitat que crearen una contrasenya nova i difícil per a totes dues aplicacions i que ningú havia de conèixer. Des d’aquesta edat, crec que han de començar ja a protegir les seves dades.

Reflexió final

En realitat, ha anat millor del que jo esperava. S’han treballat els continguts esperats, han creat perfils amb supervisió en les respectives aplicacions, han cercat informació, quan se’ls ha presentat un dubte, l’han preguntat, o han vist el tutorial. He quedat gratament sorprès. Hi ha hagut més errors a la redacció de les preguntes de la ruleta, ja que, ells, en saber la resposta, tenen la sensació que amb les dades que donen és suficient.