Pràctica reflexiva i desenvolupament professional

Sessió 4. Àrea 4: Avaluació i retroalimentació

Per què he escollit aquest seminari?

He seleccionat el seminari de la Xarxa Territorial de Competència Digital 2022-2023 – Àrea 4: Avaluació i retroacció perquè és l’àmbit en què el meu Selfie for Teachers indica un nivell B1, evidenciant que és una competència que necessito reforçar per avançar en el meu desenvolupament professional digital.

La meva pràctica docent, tant en l’àrea d’anglès com en la tutoria, requereix cada vegada més una avaluació formativa, contínua i basada en evidències. Tot i utilitzar eines digitals, sovint em trobo que el feedback que ofereixo podria ser més específic, més immediat i més orientat a l’autoregulació de l’alumnat.

Per això aquest seminari és especialment útil ja que respon directament a les meves mancances identificades pel SELFIE, em dona eines concretes per millorar processos que formen part de la meva tasca quotidiana i s’alinea amb els descriptors del DigCompEdu, especialment en l’apartat Assessing and Feedback.

Quins aprenentatges m’ha aportat?

El seminari ha estat especialment valuós perquè ha ampliat la meva visió sobre la funció pedagògica del feedback digital i el paper de l’avaluació formativa en l’aprenentatge competencial.

1. Entendre el feedback com una eina d’aprenentatge

He pogut reflexionar sobre el fet que el feedback ha de ser orientador, descriptiu, immediat i ha d’estar connectat amb criteris d’avaluació clars.

Aquesta mirada em permet orientar millor els meus alumnes, sobretot en l’aprenentatge d’una llengua estrangera, on la correcció i la retroalimentació són essencials.

2. Incorporar eines digitals que donen evidències reals

He descobert com utilitzar de manera més eficient formularis autoavaluatius, rúbriques digitals, eines de recollida d’evidències (vídeo, àudio, portafolis digitals) i aplicacions d’avaluació interactiva.

Aquestes eines potencien una avaluació més transparent, justa i personalitzada.

3. Fer de l’alumnat un agent actiu de l’avaluació

Un aprenentatge clau ha estat entendre que la retroacció no ha de ser només del docent cap a l’alumne, sinó que també és fonamental tenir en compte l’autoavaluació i la coavaluació.  Aquest enfocament potencia l’autoregulació, l’autonomia i el compromís actiu, connectant-se directament amb l’Àrea 5 del DigCompEdu.

Amb quin aspecte de la meva pràctica docent ho relaciono?
1. La docència d’anglès

El seminari m’ajuda a millorar la manera com retorno informació a l’alumnat quan fan activitats d’expressió i comprensió oral i escrita, així com també d’interacció.

Puc integrar eines digitals que registrin la seva producció oral i escrita i que em permetin oferir una retroacció molt més precisa i personalitzada.

2. La tutoria

Els continguts del seminari reforcen la meva gestió del progrés individual dels alumnes, ja que les eines digitals em permeten detectar dificultats, fer seguiments continuats, i recollir dades que em permetin orientar millor al meu alumnat.

L’avaluació digital es converteix així en una eina molt útil per al benestar i progrés del grup classe.

Conclusió

La formació triada m’ha aportat coneixements i eines aplicables de manera immediata i m’ajuda a avançar en el meu desenvolupament de la competència digital docent. Aquesta formació em permetrà oferir una avaluació més inclusiva, més orientadora i més alineada amb les necessitats actuals del meu alumnat.