1. Polítiques i instruments de comunicació, coordinació i col·laboració
El meu centre educatiu disposa d’una Estratègia Digital de Centre que orienta totes les actuacions comunicatives, organitzatives i educatives relacionades amb l’ús de la tecnologia. Aquesta estratègia defineix quins canals utilitza el centre, com s’hi ha de comunicar cada agent educatiu i quins criteris segueixen totes les comunicacions per garantir l’eficiència, la seguretat i la inclusió.
El centre utilitza principalment tres vies de comunicació digital:
-
El Classroom i el correu corporatiu @xxxxxxxx.net, com a canals prioritaris per a la comunicació docent–alumnat i per compartir informacions acadèmiques, tasques i incidències.
-
La pàgina web del centre, que és la via central de difusió d’informació institucional, calendari, activitats i documentació de centre.
-
Les xarxes socials (Instagram i Facebook), amb funció divulgativa i de projecció externa al municipi.
Segons la diagnosi digital, la comunicació interna entre docents és fluida i majoritàriament digital (correu corporatiu, Drive compartit, Classroom de professorat i, puntualment, WhatsApp). L’alumnat també percep una bona comunicació amb el centre, tot i que cal reforçar la difusió del web i l’accés a la documentació institucional.
L’EDC estableix diversos objectius relacionats amb les polítiques comunicatives:
-
Optimitzar la web i el pla de comunicació del centre.
-
Millorar la difusió al municipi i la presència digital.
-
Enfortir els canals interns d’avaluació, seguiment i retroacció.
-
Vetllar per la comunicació segura, responsable i ajustada a la normativa de protecció de dades.
Per acabar, és important dir que les polítiques comunicatives del centre educatiu tenen com a finalitat garantir un accés fiable, segur i ordenat a la informació, així com de promoure la participació i la coordinació digital de tota la comunitat educativa.
2 i 3. Comunicació i aportació d’evidències de dues comunicacions emprant eines digitals
A) Comunicació a l’alumnat (eina: Classroom o correu corporatiu)
Eina recomanada segons l’EDC: Classroom (canal habitual, ordenat, segur i molt utilitzat pels alumnes).
Fent servir l’eina digital recomanada a l’EDC, setmanalment utilitzo el Classroom per comunicar-me amb el meu alumnat. Aquesta eina em permet comunicar els continguts treballats al llarg de la setmana i anticipar allò que farem properament. A més, també comparteixo materials i enllaços digitals que permeten el treball de manera autònoma per part de l’alumnat.
Adjunto evidència a partir d’una captura de pantalla:

C) Comunicació a docents / equip directiu (eina: Google Drive + correu corporatiu)
Eina recomanada segons l’EDC:
– Classroom de professorat o Drive + Gmail
Com a coordinadora en PRL al meu centre, vaig fer una petita presentació del pla d’evacuació que realitzarem al nostre centre educatiu en les properes setmanes. Després d’haver fet la presentació, vaig compartir-la amb tot el professorat per tal que tot l’equip docent tingués accés a la informació aportada. Per tal de fer aquesta comunicació, vaig utilitzar el correu coorporatiu del centre i vaig enviar la presentació en PDF a tot l’equip docent, utilitzant l’usuari: professorat@xxxxxxxxx.net. Per tal de protegir les dades sensibles, la captura de pantalla ha estat modificada, esborrant totes aquelles dades personals necessàries.

3. Reflexió final
Reflexió sobre protecció de dades, seguretat i col·laboració
A l’hora de preparar i enviar les comunicacions he tingut en compte la normativa de protecció de dades i les directrius del centre. Per aquest motiu he utilitzat únicament canals institucionals (Classroom i correu @xxxxxxxx.net), que garanteixen entorns segurs i de gestió interna. En les evidències aportades, he eliminat qualsevol dada personal o imatge identificable.
He vetllat també pel benestar digital de l’alumnat, procurant utilitzar un llenguatge clar, evitant la sobrecàrrega de missatges i proposant suport en cas de dificultats amb les plataformes. Pel que fa a seguretat psicològica, les comunicacions són respectuoses, no invasives i amb horaris adequats.
En relació amb la col·laboració i coordinació interna, he utilitzat eines digitals que el centre ja ha establert per a la comunicació docent, com el Drive i el Classroom del professorat. Això facilita la coherència de centre, evita duplicitats i fomenta la transparència en l’organització.
Deixa un comentari