En la meva pràctica docent, utilitzo diverses estratègies per identificar els coneixements previs de l’alumnat, per tal de conèixer el nivell de comprensió i les idees prèvies que tenen sobre un aspecte estructural, a mode d’avaluació diagnóstica, amb la finalitat de conèixer el punt de partida i planificar de forma efectiva l’aprenentatge de cara a l’alumnat.
Mitjançant enquestes o qüestionaris inicials: A través de qüestionaris breus al principi d’una unitat, puc identificar els coneixements previs dels alumnes. Aquestes enquestes poden incloure preguntes de resposta múltiple, veritat/fals, o fins i tot preguntes obertes, que m’ajuden a veure què saben sobre un tema concret.
Mitjançant debats inicials o activitats de reflexió: Una discussió oberta en grup o una activitat de reflexió on els alumnes comparteixin les seves opinions i idees prèvies sobre un tema pot ser molt útil per identificar els coneixements previs, tot i que la especificitat de la matèria, sovint dificulta aquesta discussió.
Mapes conceptuals o pluja d’idees: Els alumnes poden ser convidats a crear mapes conceptuals o pluja d’idees sobre les tipologies d’estructures del vehicle, per tal d’organitzar les tasques, i la relació dels coneixements previs.
Configuració de fòrum al Moodle per recollir coneixements previs de l’alumnat:
A Moodle, el fòrum pot ser una eina molt eficaç per recopilar coneixements previs dels alumnes de manera organitzada i estructurada. Per configurar-lo adequadament, seguiria els següents passos:
Creació d’un fòrum de “Presentació i reflexió inicial”: Aquest fòrum serviria com a espai perquè els alumnes comparteixin el que saben sobre un tema abans d’iniciar l’ensenyament formal. El títol podria ser “Què saps sobre les estructures dels vehicles?” o “Quina diferència hi ha entre la estructura d’un turisme i d’un vehicle industrial?”
Establir preguntes específiques: Per organitzar millor les respostes, establiria preguntes concretes per tal de guiar l’alumnat, com ara: “Quins conceptes o paraules claus creus que estan relacionats/des amb les estructures de vehicles?” o “Pots explicar alguna experiència en que hi hagi una estructura de vehicles?”
Permetre respostes en cadena o interacció entre alumnes: Fomentaria la interacció entre alumnat, ja que una part important de descobrir els coneixements previs és veu com es poden relacionar o contrastar entre ells.
Comentaris i feedback personalitzat: Un cop l’alumnat ha compartit les seves idees, oferiria comentaris individualitzats a cada aportació, destacant punts importants i corregint possibles malentesos, innexactituds o errors. Això també ajuda a construir un diàleg personalitzat i crític per part de l’alumnat.
Anàlisi de resultats: El fòrum permet identificar les àrees on l’alumnat té més dubtes o desconeixement, cosa que em dona informació valuosa per dissenyar activitats que abordin aquestes mancances.
Aquest tipus de fòrum facilita un ambient d’aprenentatge actiu i reflexiu, i alhora em proporciona informació rellevant per adaptar la meva pràctica docent de manera més efectiva.
Deixa un comentari