- Els aspectes treballats en la formació B2 son entre d’altres:
- Recursos i continguts digitals: cerca avançada, curació de contingut, creació i edició de materials digitals (text, vídeo, infografies, eina com Genially), publicació i col·laboració entre docents
- Ensenyament i aprenentatge: integració de metodologies digitals (flipped classroom, ABP, gamificació); planificació didàctica amb tecnologia; resolució autònoma de problemes i suport als altres docents.
- Empoderament de l’alumnat: eines per a la inclusió, accessibilitat, detecció de dislèxia, entorns de treball col·laboratiu per l’alumnat.
- Informació i alfabetització informacional: ús de protocols de qualitat, metadades, repositoris i assessorament a companys
- Avaluació digital: ús avançat de Moodle, Forms, OneNote, feedback multimodal, analítica d’aprenentatge
- Transferència i adaptació pedagògica: capacitat de configurar tecnologies del centre, integrar pràctiques innovadores, utilitzar IA i donar suport als col·legues.
- Valoració aproximada del grau de digitalització del centre
Tenint en compte aquests aspectes, una valoració orientativa seria:
- Continguts digitals: es comprova ús de Genially, vídeo, infografies en docència, però en general falta estandardització i col·laboració institucional.
- Integració metodològica: es fa ús ocasional de gamificació, ABP o classe invertida, però no de forma sistemàtica.
- Avaluació digital: hi ha ús de Moodle i Forms, però la retroalimentació multimodal i la analítica encara no s’aprofundeix.
- Empoderament de l’alumnat: ús bàsic d’eines 365 i entorns col·laboratius, però manca digitalització en atenció a la diversitat.
- Cultura col·laborativa interna: cert nivell d’assessorament entre docents però sense una estructura formal de mentoring o comunitat digital.En base a una rúbrica, el centre estaria probablement entre nivell B1 alt i B2 baix, amb punts forts en digitalització parcial però necessitats a escalar cap a una integració sistemàtica.
3.Dos aspectes a millorar
-
- Planificació metòdica de la integració digital dins la programació didàctica major coherència docent amb metodologies mixtes i sistemàtiques.
- Avaluació digital més significativa, incorporar retroalimentació multimodal, analítica formativa i auto/coavaluació regulades.
4.Contextualització i justificació
-
- La diagnosi interna mostra una certa fragmentació: alguns docents fan servir eines digitals, altres no.
- La rúbrica revela inconsistència entre assignatures, manca de sistematització en metodologies innovadores i poc ús de feedback variat.
Millorar aquests aspectes és possible perquè:
- Ja existeix infraestructura (Moodle, OneDrive, Forms, equipaments), només cal aprofitar-la millor.
- És convenient perquè l’alumnat es beneficiarà d’un aprenentatge més actiu i personalitzat, i el centre avançarà cap a un nivell real de competència docent reconegut (nivell B2 oficial).
5.Propostes concretes de millora
A) Integració metòdica en la programació
-
- Taller col·laboratiu inicial per revisar programacions i integrar unitats didàctiques digitals amb metodologies com flipclass, ABP o gamificació.
- Creació de guies breus d’innovació per matèria, alineant objectius amb recursos com Genially, H5P o vídeos interactius.
- Assignar docents referents que fan “shadowing” en altres classes i espais de bon pràctic.
B) Avaluació digital avançada
-
- Formació sobre feedback multimodal amb OneNote, vídeo i Formes per docents implicats.
- Implementar la pràctica d’autoavaluació i coavaluació en activitats amb rúbriques digitals (Moodle / Teams).
Sessions periòdiques d’anàlisi de dades: usem l’analítica de Teams o Moodle per identificar
- Amb aquestes mesures el centre pot estabilitzar una cultura digital docent sistemàtica, reforçar la col·laboració interna i oferir una experiència d’aprenentatge digital més rica, inclusiva i estratègica.
Deixa un comentari