En aquest article adjunto les respostes de l’activitat sobre el desenvolupament de les competències digitals de l’alumnat:

Primera part

Definició de l’activitat

Una activitat seria la creació del díptic en format digital. Cada alumne/a hauria de dissenyar el díptic amb el programa Canva. En ell haurien d’incloure una portada, la sinopsi de l’obra i els intèrprets i citar l’autoria en l’elaboració.

Una altra activitat seria fer la votació mitjançant un entorn virtual d’aprenentatge, en el nostre cas el Classroom, sobre l’elecció del díptic de l’obra de teatre per informar a les famílies i la resta de l’escola. En aquesta votació, s’hauria d’incloure, a més a més, un comentari explicant el perquè de la seva elecció. El díptic més votat seria l’escollit per compartir amb la comunitat educativa.

Segona part

Reflexió per al disseny de l’activitat

1. He escollit la situació d’ensenyament-aprenentatge “Fem teatre!” de cinquè de primària. Aquesta SdA quan es va dur a terme, tocava de forma molt superficial les competències digitals de l’alumnat però amb les modificacions que se li estan fent amb aquest curs, s’estan incloent en moltes activitats, com en aquestes dues referents al díptic que he definit anteriorment. Aquesta SdA es va dur a terme, ja que per la Castanyada, és tradició en aquesta escola que l’alumnat de cinquè elabori i representi una obra de teatre per cicle mitjà i per les famílies.

2. Amb aquestes dues activitats es treballarà la competència digital de l’alumnat número 2: crea, integra i reelabora continguts digitals en diferents formats (text, taula, imatge, àudio, vídeo, programa informàtic, etc.) mitjançant l’ús de diferents eines digitals per expressar idees, sentiments i coneixements, respectant la propietat intel·lectual i els drets d’autor dels continguts que reutilitza. I la competència digital de l’alumnat número 3:  participa en activitats i/o projectes escolars mitjançant l’ús d’eines o plataformes virtuals que li permetin construir nou coneixement, comunicar-se, treballar col·laborativament, compartir dades i continguts en entorns digitals restringits i supervisats de manera segura i amb una actitud oberta i responsable davant el seu ús.

3. Quins coneixements, habilitats o actituds sobre les competències triades entren en joc? Quins temes i continguts es tracten? En l’activitat del disseny del díptic entra en joc l’elaboració de contingut digital amb la finalitat d’expressar idees i que indiqui la font que ha utilitzat en la selecció de cites o imatges, que en citi l’autoria, sigui pròpia o d’altri per tal de respectar els drets d’autoria i la propietat intel·lectual.

En l’activitat de comunicar virtualment el vot sobre el millor díptic adjuntant una petita explicació amb el perquè entra en joc la participació, la col·laboració i la interacció en entorns virtuals d’aprenentatge. També l’etiqueta, és a dir, les regles de convivència i de normes de conducta que han de seguir els usuaris d’Internet. Per últim, es pot introduir el concepte de la identitat digital.

4. Aquestes dues activitats requereixen uns coneixements previs de l’alumnat. Uns coneixements que ja s’han posat en pràctica en els cursos anteriors, com l’ús de programes de disseny i l’ús de l’EVA Classroom.

5. Serà necessari fer entrega a cada alumne/a del seu Chromebook amb bona connexió a Internet i bateria suficient per tal de poder fer les dues activitats. Cal que els ordinadors estiguin sempre actualitzats i tinguin un bon antivirus.

6. Els coneixements que cal tenir són els relatius a la cerca del programa Canva i el seu maneig i els relatius a la navegació per Classroom i saber afegir un missatge per tal que tothom el vegi.

7. Es poden incloure aspectes de ciberseguretat i protecció de dades, ja que per entrar tant a Canva com al Classroom ho han de fer mitjançant l’ús del seu correu electrònic i la seva contrasenya així que s’abordaria el tema de la importància de no compartir dades personals de cap mena amb ningú i fer ús de contrasenyes robustes per tal que siguin més segures. També és important que no memoritzin contrasenyes en dispositius que comparteixin amb altres persones, tanquin les sessions sempre quan recullin i facin servir xarxes segures.

Xènia Garrido