- Selecció de l’Activitat Original:
Una activitat que no incorpora cap eina digital és la dels dígrafs. En primer lloc, s’explica amb l’ajuda de la pissarra vileda, el significat del dígraf i s’escriuen exemples de dígrafs a la pissarra. En gran grup es diuen paraules amb dígrafs i es practica a la mateixa pissarra la separació correcta d’aquestes per tal d’arribar a construir un esquema conjunt amb els dígrafs que se separen i els que no. Amb l’objectiu de fer una correcta accentuació de les paraules i aprofundir en el tema de les paraules agudes, planes i esdrúixoles. A continuació, es reparteix una fitxa en format paper a cada grup cooperatiu per tal que separin correctament diverses paraules, i les classifiquin en agudes, planes i esdrúixoles, fixant-se bé en els dígrafs. Finalment, es fa la correcció conjunta de les paraules i la seva separació per síl·labes.
2. Identificació de les Necessitats d’Inclusió:
Aquesta activitat, tal com estava plantejada, pot generar dificultats o barreres a alguns/es alumnes, ja que, la informació s’ha presentat mitjançat el canal auditiu amb un suport visual poc accessible. Les pissarres viledes no són molt grans i si hi ha algun alumne amb dificultat visual, se li pot generar una barrera en aquell aprenentatge. En el cas d’alumnes amb dificultats auditives, com que la major part de la informació ha estat per aquest canal, també poden patir dificultats a l’hora d’entendre allò que s’està explicant. I per últim, el treball en grup facilita la feina a aquells alumnes que necessiten una adaptació del ritme de treball, tot i que a vegades correm el risc que es deixin portar tant pel grup que no tinguin temps suficient a pensar en les respostes o ni tan sols a aprendre allò que s’està fent.
3. Triar una Eina Digital i modificació de l’activitat:
Per tant, una eina digital que facilitaria aquesta tasca seria, en primer lloc, Youtube, ja que per tal d’explicar els dígrafs i quins se separen i quins no a l’hora de separar les paraules ens ajudarà a fer més accessible la informació, ja que compta amb vídeos educatius amb subtítols, amb imatges clares on hi ha contrastos entre colors i lletres amb mides grans i una tipologia adient.
Amb el Google Classroom, a més a més, es podria compartir l’enllaç del vídeo per aquell alumnat que a casa necessiti revisar-lo i es podria ajuntar un exercici interactiu per separar paraules i on l’estudiant rebi la correcció al moment per tal d’ajudar-lo en el seu aprenentatge. D’aquesta manera ajudem a l’alumnat amb adaptacions del ritme a entendre millor allò que s’està treballant a classe.
També es podria compartir la fitxa amb les paraules a separar a través d’un document compartit del Google Drive per a fer l’exercici en grup cooperatiu de forma asíncrona o a l’aula, però adaptant la lletra, per tal que sigui el més accessible possible a l’alumnat amb dislèxies o amb poca visió, com per exemple amb la tipologia Verdana o Arial amb una mida gran i amb molt contrast amb el fons.
4. Elaboració del Material Digital:
A continuació adjunto el vídeo que faria servir de Youtube per reforçar l’explicació de la separació dels dígrafs, el document amb les paraules per tal que les separin de forma asíncrona amb un document compartit del Google Drive i una activitat interactiva autocorrectiva de JClic per practicar la separació de dígrafs.
Finalment adjunto l’àudio amb la reflexió sobre els desafiaments, estratègies efectives i impacte percebut en l’empoderament dels estudiants amb l’ús d’eines digitals.
Xènia Garrido
Deixa un comentari