Activitat a l’aula: Aprenem percentatges amb Kahoot
Enunciat: L’activitat començarà amb una breu explicació dels conceptes bàsics de percentatges (què és un percentatge, com es calcula, exemples comuns). Després, els alumnes participaran en un Kahoot per reforçar i aplicar els coneixements adquirits de manera lúdica.
Competències:
- Competència matemàtica i competència bàsica en ciència i tecnologia: Aquesta activitat ajuda els alumnes a desenvolupar la capacitat de calcular i entendre percentatges, aplicant-los a situacions quotidianes.
- Competència digital: L’ús de Kahoot permet als alumnes familiaritzar-se amb eines digitals d’avaluació interactiva.
- Competència per aprendre a aprendre: Els alumnes treballaran de manera autònoma en les respostes de Kahoot, reflexionant sobre les seves respostes i aprenent dels errors.
Objectius d’aprenentatge:
- Comprendre què és un percentatge i com s’utilitza en situacions de la vida diària.
- Saber aplicar els percentatges per calcular descomptes, augments, i altres situacions matemàtiques.
- Desenvolupar habilitats digitals i de treball col·laboratiu, ja que el Kahoot es farà de manera conjunta a la classe.
Recursos: Ordinadors amb accés a internet i enllaç al kahoot: https://create.kahoot.it/details/a48bb14d-094b-4e01-aa24-5556b84f4570
Tasques a realitzar:
- Els estudiants es connecten al Kahoot.
- El Kahoot conté una sèrie de preguntes sobre situacions relacionades amb percentatges.
-
Després de cada pregunta es discutirà la resposta correcta amb la classe per aclarir conceptes i solucionar possibles dubtes.
Activitat a casa: Càlcul de l’estalvi energètic amb Google Sheets
Descripció: Els alumnes aprendran a utilitzar Google Sheets per calcular percentatges d’estalvi energètic. Primer, miraran un vídeo interactiu a EdPuzzle sobre les funcions bàsiques de Google Sheets. A continuació, utilitzaran aquestes habilitats per completar una activitat pràctica, introduint dades de consum energètic i calculant els percentatges d’estalvi i el cost total de les factures.
Competències:
- Competència matemàtica i competència bàsica en ciència i tecnologia: Desenvolupar la capacitat de calcular percentatges i aplicar càlculs relacionats amb l’estalvi energètic.
- Competència digital: Utilitzar Google Sheets per introduir dades, crear fórmules, i generar gràfics que ajudin a visualitzar la informació.
- Competència d’autonomia i iniciativa personal: Els alumnes treballaran de manera autònoma, aplicant les seves habilitats digitals per completar l’activitat i interpretar els resultats.
Objectius d’aprenentatge:
- Aprendre a utilitzar Google Sheets per automatitzar càlculs matemàtics.
- Comprendre i calcular percentatges d’estalvi energètic a partir de dades reals.
- Representar dades gràficament per visualitzar els resultats d’una manera clara i significativa.
Recursos:
- Vídeo EdPuzzle: Els alumnes començaran veient aquest vídeo: https://edpuzzle.com/media/670e160ce0d9b75e64fda581 . Aquest vídeo inclou preguntes per assegurar-se que els alumnes entenen els conceptes bàsics de Google Sheets.
- Instruccions de la tasca: https://www.canva.com/design/DAGXSf9lttg/JS2auRvWDcbWCY89MEVhYg/edit?utm_content=DAGXSf9lttg&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=sharebutton
- Plataforma classroom: on estàra penjat el vídeo i les insruccions de la tasca a realitzar.
Tasques a realitzar:
- Visualització del vídeo d’Edpuzzle penjat al Classroom. Després s’analitzaran els resultats de les respostes per veure quines preguntes s’han fallat més per poder-les repassar a classe.
- Realització de la tasca encomenada: càlcul de l’estalvi energètic.
- Enviament de la tasca a través del classroom.
- Avaluació de l’activitat (rúbrica): https://docs.google.com/document/d/1U0VgcDdepJl4b0jTB8HLeCO65RXPnRdfA7wpotoyq24/edit?tab=t.0
Reflexions:
Quan es dissenya una activitat per realitzar a l’aula, el principal avantatge és la possibilitat de tenir una interacció directa amb els alumnes. En el cas del Kahoot, aquesta interacció immediata facilita la detecció de dubtes o errors de comprensió, i permet ajustar el ritme de l’activitat segons les necessitats individuals dels estudiants. A més, aquesta eina ofereix una avaluació ràpida i dinàmica del nivell de coneixement de la classe en conjunt, cosa que fa que sigui senzill identificar quins conceptes requereixen més atenció.
D’altra banda, és important tenir en compte la diversitat en els ritmes d’aprenentatge. En una activitat com el Kahoot, alguns alumnes poden sentir-se pressionats pel temps limitat per respondre, mentre que d’altres poden gaudir del component competitiu. Com a docent, cal trobar un equilibri que permeti que tots els alumnes se sentin motivats i còmodes durant l’activitat.
Quan es dissenya una activitat per ser realitzada de manera autònoma a casa, com l’activitat de càlcul de l’estalvi energètic amb Google Sheets, cal considerar la capacitat d’autogestió dels alumnes. Aquesta activitat no només té com a objectiu treballar els percentatges, sinó que també busca fomentar l’autonomia i la competència digital dels alumnes. L’ús del vídeo d’EdPuzzle garanteix que cada alumne pugui aprendre al seu ritme, amb preguntes integrades que afavoreixen la reflexió i asseguren la comprensió dels conceptes bàsics abans d’aplicar-los.
No obstant això, el repte principal és assegurar-se que tots els alumnes tinguin accés a la tecnologia (connexió a internet, dispositius adequats) i que puguin seguir les instruccions sense una supervisió directa. Això requereix proporcionar instruccions molt clares i recursos de suport, com les instruccions visuals creades amb Canva, per guiar-los durant el procés.
Aquest tipus d’activitats presenten diversos avantatges, com ara la flexibilitat de ritme, que permet als alumnes aprendre i realitzar l’activitat al seu ritme, sense la pressió de seguir el ritme de la classe. Això afavoreix el desenvolupament de l’autonomia, ja que fomenta la capacitat dels alumnes per gestionar el seu propi aprenentatge, utilitzant eines digitals d’ús comú com Google Sheets. No obstant això, també tenen alguns inconvenients, com la manca de suport immediat: si un alumne té dificultats durant l’activitat, no pot obtenir ajuda en el moment, cosa que pot generar frustració. A més, hi ha el risc de desigualtats tecnològiques, ja que no tots els alumnes tenen les mateixes condicions tecnològiques a casa, i això pot afectar la seva capacitat per completar l’activitat de manera efectiva.
Deixa un comentari